کد خبر: ۸۹۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
تعداد بازدید: ۲۸۳
پیشکسوت تیم فوتبال سپاهان معقتد است جایگاه بازیکنان لژیونر ایرانی خوب نیست و انتقال بازیکنان به تیم‌های خارجی اهداف صرفاً مالی دارد.

جایگاه بازیکنان لژیونر ایرانی خوب نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر – گروه استان‌ها- سید ایلیا طاوسی: لیگ بیستم با فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید، سپاهان با وجود کسب ۶۵ امتیاز بر جایگاه دوم جدول تکیه زد و ذوب آهن نیز بعد از فصل ضعیف خود به لطف تفاضل گل در لیگ برتر ماندنی شد. خبرگزاری مهر در قالب نظرسنجی در نظر دارد ضمن بررسی عملکرد دو تیم اصفهانی در لیگ برتر بهترین بازیکنان این فصل را نیز از نگاه پیشکسوتان و متخصصان فوتبال به مخاطبان معرفی کند. در ششمین قسمت از پروژه «اصفهان و لیگ بیستم» به سراغ احمد جمشیدیان پیشکسوت تیم فوتبال سپاهان رفتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

فوتبال اصفهان در لیگ بیستم را چطور دیدید؟

فصل بیستم برای اصفهان فصلی پر فراز و نشیب بود، از طرفی سپاهان با تغییرات گسترده در کادر مدیریتی و فنی لیگ را شروع کرد و ثبات زیاد در بازیکنان داشت و شاکله تیم در چند فصل گذشته بالای ۹۰ درصد حفظ شد و از سوی دیگر ذوب آهن تغییرات گسترده در کادر مدیریتی و فنی داشت و داخل زمین تغییرات پر تعدادی داشت.

ثمره این دو طرف فوتبال اصفهان قبل از هر چیز دقیقه ۹۰ سهمیه مهمی مثل ذوب آهن را در لیگ برتر حفظ کرد، از طرفی سپاهان مثل یکی دو سال گذشته یک مدعی فوق‌العاده بود اما دستش از جام کوتاه بود و نه در جام حذفی و نه در لیگ باز هم در یک قدمی جام را از دست داد. ذوب آهن در چند فصل گذشته با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرده است اما احساس می‌کنم با توجه به انتخاب مهدی تارتار شرایط در فصل پیش رو خیلی بهتر از گذشته باشد.

عملکرد سپاهان چگونه بود؟

سپاهان سه سال است به یک ثبات خوب در فوتبال ایران رسیده است، اگر به عقب برگردیم سپاهان چهار سال پیش در آستانه سقوط قرار داشت و شرایط امروز ذوب آهن را سپاهان تجربه کرد، اما با حضور قلعه نویی و سیاست گزاری‌های مهم باشگاه شرایط را تغییر دادند و سپاهان الان سه فصل است که به آرامش رسیده و در سه فصل در دو جام مدعی بوده و رنگ آسیا را به خود دیده است اما هنوز دستش به جام نرسیده. من فکر می‌کنم هدف گزاری فصل آینده سپاهان بدون شک حداقل کسب یکی از دو جام داخلی و صعود از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا باشد.

جایگاه بازیکنان لژیونر ایرانی خوب نیست

سپاهان چگونه به قدرت برگشت؟

سپاهان در آن دوره قهرمانی و در آن دهه‌ای که پنج شش قهرمانی کسب کرد مهم‌ترین فاکتور سپاهان ثبات بود، ثبات مدیریت کادر فنی و خصوصاً ثبات بازیکن که به این تیم کمک کرد، سپاهان چند سال تغییرات گسترده‌ای در خود داشت، که این تغییرات داخل و خارج زمین بود و دائم در بازیکن، کادر فنی و مدیریت تغییرات داشت اما فکر می‌کنم با ثبات داخل زمین شرایط خیلی عوض شد.

ترکیبی که امسال برای سپاهان داخل زمین رفت بیشتر بازیکنان دومین یا سومین فصل بود که کنار یکدیگر بودند و این ترکیب و شاکله را امیر قلعه نویی سه فصل پیش تشکیل داده بود و هر فصل تغییرات جزئی در تیم رخ داد که نهایتاً به تقویت تیم کمک کرد و بازیکنان اصلی شاکله تیم تغییری نکرد.

از سوی دیگر حضور محمدرضا ساکت به عنوان مدیر موفق سالیان گذشته سپاهان که رزومه مشخصی در این تیم داشته، باشگاه یک شخصیت بسیار گسترده مدیریتی به خود گرفت و کاریزمایی که محرم از بازی نشان داده بود هم در مربیگری به او کمک کرد، در کنار آنها یک هارمونی خوبی بین باشگاه، کادر فنی و بازیکنان برقرار بود و با کمترین دغدغه بهترین عملکرد را نشان دادند اما دستشان از جام کوتاه بود.

جدایی بازیکنان سپاهان چه لطمه‌ای به آنها می‌زند؟

سپاهان در حال حاضر متأسفانه چهار بازیکن اصلی خود را از دست داد و با شناختی که از این باشگاه دارم قطعاً ابتدا برای جایگزینی بازیکنانی که رفتند باید اقدام کند که کار بسیار سختی نیز دارد، فکر می‌کنم در فوتبال امروز ما که بازیکن با دو بازی خوب بلافاصله به خارج کشور می‌رود و صرفاً مسائل مالی مطرح است، شرایط سخت است ما الان بالای ۲۵ یا ۳۰ لژیونر داریم که تنها دو یا سه بازیکن از آنها پیشرفت قابل توجه دارند و بقیه لژیونرها نه پیشرفت خاصی انجام دادند نه انجام خواهند داد.

در جایگاهی که اکثر بازیکنان فعلی ایران لژیونر می‌شوند شاید اگر ما ۱۰ سال پیش می‌خواستیم به این نحو لژیونر بدهیم ۱۰۰ لژیونر در فوتبال ایران داشتیم، اما مسائل مالی موجب شده خیلی از بازیکنانی که می‌توانستند در لیگ ایران بازی کنند به خاطر مسائل مالی فوتبال ایران را ترک می‌کنند و من پیشرفت خاصی در آنها ندیدم.

برای سپاهان پیدا کردن جایگزین این چهار بازیکن بسیار سخت است و از آن جهت که بازار نقل و انتقالات ما بازیکنانی که بتوانند به خوبی جایگزین شوند زیاد نیستند سپاهان کار سختی دارد، که چالش اصلی سپاهان برای فصل بیست و یکم است،.سپاهان در فصل گذشته مشکلاتی را نیز در برخی پست‌ها داشت و باید آن پست‌ها نیز تقویت شود و با توجه به حفظ کادر مدیریت و کارد فنی سه چالش اصلی سپاهان تمدید، جایگزینی و تقویت تیم نسبت به فصل گذشته است.

جدایی پیام نیازمند آسیب جدی برای سپاهان به همراه دارد؟

شک نکنید با قطعیت می‌گویم به هیچ عنوان سپاهان نمی‌تواند برای پیام جایگزین پیدا کند و دروازه‌بانان خوبی در لیگ برتر هستند که به سپاهان می‌آیند و قطعاً عملکرد خوبی خواهند داشت اما هیچ کدام پیام نخواهد شد، دو بازیکن در این سال‌ها پیشرفت فوق العاده‌ای در سپاهان داشتند که شامل پیام نیازمند و امید نورافکن می‌شود و به نحوی در سپاهان جا افتادند که انگار سالیان سال است که در سپاهان بازی می‌کنند، نیازمند و نورافکن خیلی خوب در سپاهان کار کردند و جایگزینی نیازمند برای سپاهان سخت است.

شخصیت محرم نویدکیا چه نقشی در عملکرد مثبت سپاهان داشت؟

محرم بیش از دو دهه است که با سپاهان زندگی می‌کند و هیچکس به اندازه محرم نسبت به این باشگاه اشراف ندارد و در همان دو سه سالی هم که بعد از خداحافظی، از باشگاه دور بود کاملاً پیگیر امور تیم بود و او کاریزمای خود را نیز قبلاً نشان داده بود و موفقیت او تا حدی قابل پیش بینی بود.

در ورد قدرت فنی محرم باید چهار پنج سال دیگر صحبت شود، این واقعیت فوتبال است که بازیکن یا مربی که کار خود را شروع می‌کند و به عنوان پدیده شناخته می‌شود باید به مرور زمان کیفیت خود را نشان دهد، محرم الان پدیده مربیگری است و باید برای نشان دادن تراز او بین سه تا هفت سال طول می‌کشد که به عنوان مربی صاحب سبک شناخته شود، اما نقش او غیر قابل انکار بوده و برای فصل اول یک نتیجه فوق‌العاده گرفته و در فصل پیش رو کار بسیار سخت‌تری پیش رو دارد.

ذوب آهن چگونه از فینال آسیا به جنگ بقا رسید؟

این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد و چیزی نیست که فقط برای فوتبال ما باشد، در بزرگ‌ترین لیگ‌های اروپایی نیز دیده‌ایم وردبرمن، شالکه و هامبورگ در فوتبال آلمان که در سطح اول فوتبال دنیاست نیز این اتفاق رخ می‌دهد و مثلاً تیمی از فینال اروپایی طی چند فصل به لیگ دو کشور سقوط می‌کند.

مهم‌ترین فاکتور افول سپاهان مدیریت است، اینکه بخواهیم کادر فنی و بازیکن را جدا بدانیم اصلاً درست نیست اما سیاست گزاری‌های کلان باشگاه توسط مدیریت انجام می‌شود و انتخاب‌های اشتباه برای کادر فنی و در ادامه آن انتخاب‌های اشتباه‌تر در بستن تیم موجب شد ذوب آهن طی این سال‌ها تا پلی آف لیگ یک مقابل پاس همدان بود و امسال به لطف رقبا در لیگ ماند امیدوارم تلنگر خوبی به فوتبال اصفهان و باشگاه ذوب آهن باشد و با انتخاب مهدی تارتار احساس می‌کنم این تلنگر به باشگاه خورده است زیرا مهدی تارتار بسیار با ثبات بوده و اگر شرایط را برای او مهیا کنند و پروژه ساختن یک ذوب آهن جدید با تارتار می‌تواند کلی بخورد.

در پایان بهترین بازیکنان فصل فوتبال اصفهان از نگاه احمد جمشیدیان:

۱. محمدرضا حسینی (سه امتیاز)

۲. پیام نیازمند (دو امتیاز)

۳. امید نورافکن (یک امتیاز)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: