کد خبر: ۸۹۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تعداد بازدید: ۲۸۶
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص تجربه موفق جایگزینی نرم‌افزارها، گفت: یک نمونه موفق در این زمینه جایگزینی نرم‌افزار داخلی به جای نرم‌افزار مسیریاب ویز (Wzae) است، در این مورد زمانی که جایگزین‌های آن به مردم عرضه شد به دلیل حمایت مناسب و کیفیت قابل رقابت توانست جایگزین شود و اکنون کسی مشکلی ندارد؛ همه هم «نشان» و هم «بلد» را دارند.

هدف از طرح صیانت از فضای مجازی، «ساماندهی» است نه فیلترینگ/ بی‌اعتمادی و شکاف میان مردم و مسئولان را قبول دارم/ تجربه نرم‌افزارهای مسیریاب داخلی نشان می‌دهد جایگزینی به شرط کیفیت و حمایت امکانپذیر استبه گزارش خبرداغ ، مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با نگرانی‌های عمومی ایجاد شده پیرامون طرح صیانت از فضای مجازی و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پس از تصویب این طرح، گفت: ما تاکید داریم بر اینکه در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی به هیچ عنوان فیلترینگ اساس و مبنای کار ما نیست و اولویت و انگیزه اصلی ساماندهی و تنظیم‌گری فضای مجازی از یکسو و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از سوی دیگر است.

وی افزود: در همین راستا در رابطه با اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی در این طرح آمده‌ است تا زمانی که یک درصد از کاربران ما در آن عضویت داشته باشند، به این شرط که مشابه داخلی یا خارجی نداشته باشد، کسی حق فیلتر کردن آن را ندارد.

نماینده مردم طبس در مجلس یازدهم در رابطه با این مساله که «با توجه به بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان، اعتماد لازم برای اجرای این طرح اکنون در جامعه وجود ندارد که با بستن یک نرم‌افزار خارجی، مردم به سمت مشابه داخلی آن بروند مانند ناکامی‌ای که در جایگزینی پلتفرم‌های داخلی به جای تلگرام اتفاق افتاد»، اظهار داشت: اینکه متاسفانه مقداری میان مردم و مسئولین فاصله افتاده و بی‌اعتمادی وجود دارد که در سالیان اخیر هم این موضوع با بی‌تدبیری‌ها تشدید شد، یک واقعیت است و من هم این را قبول دارم که متاسفانه چنین فاصله‌ای وجود دارد و بیشتر شده است. اما این مساله عمومیت ندارد و با وجود همه این حرف‌ها قطعا مردم نسبت به اصل نظام و انقلاب و آن چیزی که متقن باشد، همراهی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مساله جایگزینی یک اتفاق مهم حمایت است، در موضوع جایگزینی که اشاره کردید حمایت مناسب صورت نگرفت. ما آن طرف یک چیزی را ممنوع کردیم اما این طرف آن چیزی که باید فعال می‌کردیم، نکردیم و چون این کار نشد، مردم استقبال نکردند. وقتی کاربر از تلگرام با آن کیفیت و سرعت و خدمات به فضایی وارد می‌شود که هنوز نتوانسته به آن قابلیت‌ها دست پیدا کند، طبیعی است که استقبال کاهش پیدا می‌کند، اما اگر حمایت و کیفیت وجود داشته باشد، مردم استقبال خواهند کرد.

نصیرایی در ادامه بیان کرد: یک نمونه موفق در این زمینه جایگزینی نرم‌افزار داخلی به جای نرم‌افزار مسیریاب ویز (Wzae) است، در این مورد زمانی که جایگزین‌های آن به مردم عرضه شد، به دلیل حمایت مناسب و کیفیت قابل رقابت توانست جایگزین شود و اکنون کسی مشکلی ندارد؛ همه هم «نشان» و هم «بلد» را دارند و کسی هم اصلا اشاره‌ای به جایگزینی و این موارد ندارد. این یعنی ما ثابت کردیم که اگر حمایت صورت بگیرد، مساله جایگزینی پلتفرم داخلی نسبت به خارجی امکانپذیر است. لذا در حوزه‌های دیگر هم مساله به همین صورت است و اگر نرم‌افزار مناسب و با کیفیت ارائه شود و از آن پلتفرم حمایت هم صورت گیرد، می‌تواند جایگزین باشد.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: