کد خبر: ۸۹۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
تعداد بازدید: ۱۹۵
حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و چهره اصلاح طلب بر این باور است که طبیعتا همه کسانی که به نوعی خودشان را در رئیس جمهور شدن آقای رئیسی شریک می دانند می‌خواهند یک سهمی در کابینه آتی داشته باشند.

چه کسانی از کابینه رئیسی سهم‌ می‌خواهند؟/تصویب FATF پیشگویی استبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، گمانه زنی ها بر سر کابینه دولت آینده، سهم‌خواهی‌ها، سرانجام پرونده های مهمی چون برجام و FATF  از جمله مسائل پیش روی ابراهیم رئیسی در جایگاه سیزدهمین رئیس جمهور است.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که از نظر ایران تحریم، تحریم است حال هر اسمی داشته باشد از این رو در ارتباط با مسائل هسته‌ای باید گفت که  این دولت با آن دولت هم فرقی نمی کند یعنی نه دولت آقای روحانی و نه دولت آقای رئیسی  و هیچ دولت دیگری نمی تواند در این مورد یک سیاست متفاوتی را اتخاذ کند.

او با اشاره به گمانه زنی ها درباره کابینه رییسی و همچنین سهم خواهی ها می گوید:  طبیعتا همه کسانی که به نوعی خودشان را در رئیس جمهور شدن آقای رئیسی شریک می دانند می‌خواهند یک سهمی در کابینه آتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 

انتخاب شهردار، «حق» اعضای شورای شهر است/ شورای ائتلاف وارد مصادیق نمی‌شود

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و چهره اصلاح طلب را می خوانید؛

*****

* آقای کمالی! پیش بینی شما از سرانجام  پرونده های FATF و برجام در دولت آقای رئیسی چیست؟

در رابطه با بحث FATF، یک تفاهم بین المللی صورت پذیرفته است و کشورهایی که این را نپذیرند و شفاف‌سازی اقتصادی را مورد پذیرش قرار ندهند، روابط بانکی و روابط اقتصادی‌شان در سطح بین الملل همیشه زیر سؤال و با مشکل مواجه خواهند شد. هر کشوری می تواند تا حدودی مقاومت کند و تاخیر داشته باشد، مثل تجارت جهانی که کشورهایی که دیر به تجارت جهانی پیوستند زیان بیشتری دیدند تا کسانی که زودتر توانستند خودشان را با این مقوله تطبیق دهند، اینکه کسانی دلخوش به این شدند که به تجارت جهانی نپیوستند و اقتصاد معیشتی و درون گرا را مورد توجه قرار دادند یک بحث دیگری است. 


در رابطه با بحث برجام، ایران مشکل خاصی ندارد در حقیقت بد عهدی و بد قولی از طرف آمریکا صورت گرفته است، آن چیزی که الان ایران پیگیری می کند این است که اگر قرار باشد ایران بپذیرد که آمریکا دوباره به برجام برگردد و تاکید اروپایی ها روی برجام باشد اما در مورد مسائل حقوق بشر و مسائل موشکی و مسائلی این قبیل بخواهند جداگانه تحریمهایی را برقرار کنند برای ایران فرق نمی کند که عنوان این تحریمها چه باشد، مثلا عنوان آن هسته ای باشد یا حقوق بشری باشد و یا موشکی باشد، فرقی نمی کند چون از نظر ایران تحریم، تحریم است

سیاست دولت فعلی با دولت بعدی درباره تحریم ها فرقی ندارد 


ایران می خواهد بعد از اینکه این مذاکرات ادامه پیدا کرد و گفت و گوها صورت گرفت تحریمی در کار نباشد اما آنها می گویند ما تحریم‌هایی که در رابطه با مسائل هسته‌ای است را بر می داریم و بقیه تحریم‌ها به قوت خودش باقی است و این چیزی است که جمهوری اسلامی تا الان نپذیرفته است. این دولت با آن دولت هم فرقی نمی کند یعنی نه دولت آقای روحانی و نه دولت آقای رئیسی  و هیچ دولت دیگری نمی تواند در این مورد یک سیاست متفاوتی را اتخاذ کند.


 سیاستی که ایران اعلام کرده است این است که کل تحریم ها باید برداشته شود و آنها می گویند یک بخشی از تحریم ها برداشته می شود و این موضوع اختلافی است که ادامه دارد و تنها بحث برجام مطرح نیست. اروپایی ها و امریکایی ها شاید تمایل داشته باشند که به سمت و سوی برجام حرکت کنند و تحریم های خودشان را تحت عناوین دیگری اعمال کنند که ایران اینها را تا به حال نپذیرفته است.

اینکه اصولگرایان روی کار بیایند برجام و FATF تصویب می شود پیش گویی است!


* برخی قبل از انتخابات این بحث را مطرح می کردند که اگر اصولگرایان روی کار آیند برجام و FATF تصویب می شود و مخالفتهایی که در دولت آقای روحانی انجام می شد را اصولگرایان حل می کنند. با آمدن آقای رئیسی احتمال تحقق این گزاره وجود دارد؟

این به نوعی پیش بینی یا پیش گویی برمی گردد، این به شناخت ما از عملکرد کسانی که امروز مسؤلیت کار را در دست می گیرند، برمی گردد. به نظر من الان قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی مصلحت نظام ما این است که یک دوره سازندگی را آغاز کند، از تنش زدایی تبعیت کند و از هرگونه حرکتهای تند و آسیب زننده به نظام جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

باید ببینیم رییسی در سیاست خارجی چه سیاستی را دنبال می کند


*آقای کمالی! فکر می کنید روابط با غرب در دوره آقای رئیسی با دست انداز و چالش رو به رو شود ؟

این به برنامه ریزی ها و سیاست هایی که دولت آتی اتخاذ خواهد کرد، بر می گردد بالاخره واقعیت سیاسی در سطح بین الملل، واقعیت اجتماعی، واقعیت اقتصادی، روابطی که در سطح بین الملل وجود دارد، موقعیت ایران در سطح بین الملل و .. همه اینها در تصمیم گیری های آتی مؤثر است.

از این رو باید ببینیم دولتی که روی کار می آید چه خط مشی و سیاستی را اتخاذ می کند، البته وزارت خارجه به عنوان مجری سیاستها خارجی نقش اساسی در این مساله دارد یعنی می تواند زمینه های تصمیمات را فراهم کند و تصمیم گیران را با اطلاعات دقیق به تصمیمات درستی برساند.

کسانی که در این مورد تصمیم می گیرند در یک بخش هایی مجلس است که تصمیم می گیرد، در یک سری بخش ها،  شورای امنیت ملی تصمیم می گیرد و در حقیقت یک تصمیم ملی است که همه ارکان نظام درگیر آن خواهد شد و مسوولیت آن متوجه کل حکومت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی است.

منافع ملی در پرونده هسته ای باید اصل قرار گیرد


*به نظر شما احتمال حضور چهره هایی مثل آقای باقری کنی و آقای جلیلی در دستگاه دیپلماسی، احتمال ادامه  همان روش‌های آقای احمدی نژاد در پرونده هسته ای است یا فکر می کنید آقای رئیسی مقتضیات فعلی را درک می کنند

آن چیزی که وجود دارد این است که قبل از انتخابات به یک گونه حرف زده می شود و بعد از انتخابات به گونه دیگر. کسانی که تا قبل از انتخابات دنبال افزایش حقوق کارگران و همسان سازی حقوق بازنشستگان بودند الان دارند شعار اینکه این مسائل برای کشور مشکل درست می کند را می دهند و می گویند که  نباید افزایش ها صورت پذیرد یعنی دولت جدید هنوز کارش را شروع نکرده، از سوی محافظه کاران این شعارها مطرح می شود.

احتمال دارد در سیاست خارجی هم یک چنین وضعیتی را شاهد باشیم، یعنی تا الان چیزی را گفته اند و بعد از این نکات و مسائل دیگری مطرح شود؛ به هر صورت منافع ملی در این برنامه ها باید اصل قرار داده شود. 

چه کسانی از کابینه رئیسی سهم‌ می‌خواهند؟/تصویب FATF پیشگویی است


*بعضی ها می گویند ممکن است قدرت و اختیارات آقای رئیسی در بحث مذاکرات هسته ای بیشتر باشد. به نظر شما با توجه به اینکه رهبری تاکید دارند دیپلماسی و سیاست خارجی فقط در اختیار وزارت خارجه و دولت نیست، چنین چیزی ممکن است؟

اگر واقعیت کار را هم بخواهیم ببینیم در کشور ما تصمیم گیری در مورد مسائل سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی و به نوعی توسط شخص رهبری کنترل می شود البته رابطه نزدیک بین دولت و رهبری می تواند تسهیل کننده امور باشد.

گمانه ها درباره کابینه رئیسی یک کار تبلیغاتی است

*پیش بینی شما از کابینه آقای رئیسی چیست؟ یکدست اصولگرا؟ تندرو؟ فراجناحی یا ...

در این لیست هایی که ارائه می شود معمولا یک نفر می خواهد خودش را مطرح کند و ده ، بیست نفر دیگر را کنار خودش می گذارد و مطرح می کند. این لیست ها معمولا چندان مورد وثوق و معتبر  نیستند یعنی احتمالا کسانی که این لیست ها را ارائه می کنند حدس می زنند که چه کسانی برای چه جاهایی مطرح و قابل طرح هستند و آنها را در لیست می گذارند و اسم خودشان را هم در کنار آنها مطرح می کنند، این کار در حقیقت نوعی خود مطرح کردن بعضی از اعضای همان لیست ها است و در حقیقت یک کار تبلیغاتی است اما اینکه آقای رئیسی و دوستان و همراهان ایشان برای آینده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور چه تصمیمی را می گیرند و چه کسانی را برای مدیریت  کار ها انتخاب می کنند.

طبیعی است که تصمیمی که ایشان می‌گیرد در همراهی با کسانی خواهد بود که در موفقیت ایشان نقش داشتند، پس با آنها گفت و گو خواهد کرد و لیستی را ارائه خواهد داد که تا این لحظه اطلاع دقیقی به دست نیامده است و آن چه که در جامعه مطرح شده همین لیستهایی است که خود افراد منتشر می کنند.

اصولگرایان از کابینه رئیسی سهم می خواهند


*به نظر شما این نشان از سهم خواهی‌ها است؟

بله. طبیعتا همه کسانی که به نوعی خودشان را در رئیس جمهور شدن آقای رئیسی شریک می دانند می‌خواهند یک سهمی در کابینه آتی داشته باشند. 

*پس کابینه فراجناحی بعید است تحقق یابد و ...

در آینده بیشتر مشخص خواهد شد که فراجناحی چه معنایی پیدا می کند. در واقع هر چیزی را می ‌توان پیش بینی کرد ولی الان برای قضاوت زود است. ما می خواهیم در مورد عملکرد کسانی صحبت کنیم که اظهاراتی متفاوت از گذشته خودشان ارائه می دهند. بنابراین اگر ما پیش داوری کنیم و بگوییم این واقعیت ندارد، در حقیقت شاید آنها را وادار کنیم به همان سمت و سویی بروند که قبلا بوده اند و اجازه ندهیم که آنها یک حرکت فراجناحی و سازنده ای داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: