کد خبر: ۸۹۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
تعداد بازدید: ۷۵۱
در روزشمار خاطرات هاشمی رفسنجانی
خاطرات هاشمی: به دفترم رفتم. بلافاصله جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]شروع شد. متن سیاست‌هاى کلى راجع به اطلاع‌رسانى و اینترنت را در سه بند براى ارجاع به رهبرى تصویب‌کردیم. آقای محسن رضایى، [دبیر مجمع]، بعد از جلسه آمد. از پناهندگى پسرش به آمریکا، خیلى ناراحت و کلافه است. از طریق یکى از بستگانش که با احمد، مشترکاً آموزشگاهى داشته‌اند، به احمد نزدیک شده، او را خریده و هر دو نفر را به آمریکا بُرده‌اند و اکنون در کنترل سیا [= سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا]هستند. گفت، پس از تکمیل مدارک، اعلان مى‌کنیم.

محسن رضایی از پناهندگی پسرش به آمریکا خیلی ناراحت و کلافه است، وی اکنون در کنترل سیا است / خاتمی گفت شمخانی را برای وزارت کشور مناسب نمی‌داند، گفت در جریان استیضاح عبدالله نوری معاونان شمخانی علیه نوری فعالیت می‌کردندبراى افتتاح كنگره يازدهم هفته وحدت، به مركز همايش‌هاى بين‌المللى صداوسيما رفتم. حدود 70 نفر از شخصيت‌هاى اسلامى و سياسى خارجي و جمع زيادى از بزرگان داخلى بودند. آقاى [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی]، ریيس مجمع تقريب مذاهب، خيرمقدم گفت و گزارش برنامه را داد و از من نيز تجليل‌كرد. سخنرانى‌كوتاهى در مورد واقع‌بينانه بودن و مطابق با فطرت بودن معارف اسلام ايراد كردم و رشد كمى و رو به كمال تعداد مسلمين را كه امروز حدود يك ونيم ميليارد - 25 درصد جمعيت جهان- است و توجه به نيازهاى اساسى و منافع اكثريت مردم را عامل مقبوليت اسلام معرفى نمودم. عنوان كنگره ويژگى‌هاى اسلام است و يك ويژگى را گفتم و از سياست موذيانه آمريكا و اسرایيل و غرب عليه مسلمانان، انتقاد كردم.

به دفترم رفتم. بلافاصله جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] شروع شد. متن سياست‌هاى كلى راجع به اطلاع‌رسانى و اينترنت را در سه بند براى ارجاع به رهبرى تصويب‌كرديم. آقاي محسن رضايى، [دبیر مجمع]، بعد از جلسه آمد. از پناهندگى پسرش به آمريكا، خيلى ناراحت و كلافه است. از طريق يكى از بستگانش كه با احمد، مشتركاً آموزشگاهى داشته‌اند، به احمد نزديك شده، او را خريده و هر دو نفر را به آمريكا بُرده‌اند و اكنون در كنترل سيا [= سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا] هستند. گفت، پس از تكميل مدارك، اعلان مى‌كنيم.

عصر، جمعى از علماى اهل سنت سيستان و بلوچستان آمدند. آقای [سید مجتبی] حسينى، نماينده ولى‌فقيه در امور اهل سنت [استان سیستان و بلوچستان]، گزارش اُردوى وحدت را داد و از همكارى اهل‌سنت گفت. من هم دربارة وحدت و حُسن اداره اختلاف‌نظرها كه غيرقابل اجتناب است، صحبت‌كردم و از اهل سنت و علمايشان به خاطر وفادارى و به خصوص در مناطق مرزى، قدردانى نمودم.

آقايان [محمدرضا] يزدان‌پناه، [مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش] و [دادخدا] بركم از جزيره كيش آمدند. از تصميم بركنارى آقاى يزدان‌پناه گله داشتند و آن را نتيجه مخالفت با توسعه دبيرخانه مناطق آزاد مى‌دانستند كه آقاى [مرتضی] الويرى، [دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاری و صنعتي] را عصبانى كرده است؛ انتظار دارند كه من مانع بشوم.

شب با سران قوا، میهمان آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه فضاییه] بوديم. آقاى يزدى، دربارة كيفيت پيگيرى مسأله ثروت‌هاى بادآورده را كه رهبرى، اخيراً تجديد مطلع كرده‌اند، مشورت كرد. آقاى ناطق [نوری، رییس مجلس] گفت، همان روزهاى اول در مشهد با رهبرى صحبت‌كرده و ضررهاى اين اقدام، منجمله از بين‌رفتن امنيت اقتصادى را تذكر داده و مشكلاتى‌كه براى دولت جديد درست مى‌كند، ولى رهبرى نپذيرفته‌اند و گفته‌اند، در سخنرانى عمومى جواب مى‌دهند كه دادند كه اين سخنرانى، جواب اظهارات او در جمع قضات هم بود.

آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] هم از مشكلات پيش‌آمده براى اقتصاد و دولت گفت. آقاى يزدى گفت، پس از اعلان در نمازجمعه و جرايد و صداوسيما در سال گذشته، حدود 80 پرونده در اين‌باره با گزارش‌ها و شكايات مردم تشكيل و به دادگاه ارسال شده است، ولى فقط پنج مورد آن قابل پيگيرى بودكه آنها هم به جايى نرسيده و اخيراً جلسه‌اى در دفتر رهبرى بود كه به آقاى [غلامحسین] رهبرپور، ریيس دادگاه انقلاب [اسلامي تهران]، گفته‌اند كه اين اقدامات براى كشور و شخصيت رهبرى، مُضر است.

 من هم در همين زمينه صحبت كردم. قرار شد، دستگاه قضا، بدون تبليغات، اقدامات قانونى را ادامه دهد و در مواردي كه ثروت‌هاى كلان، بدون اشكال قانونى به وجود آمده، از طريق ماليات كه خود راه قانونى ديگرى است، اقدام شود.

آقاى يزدى گفتند، تقاضاى عفو آقاى [مرتضی] فيروزى، [سردبیر روزنامه تهران‌تایمز] را از رهبرى كرده و قرار شده براى سنگسار هم  فكرى شود. در مورد پرونده و محاكمه شهردار صحبت شد. آقاى يزدى گفت، دخالتى ندارد و نظر قاضى ملاك است. آقاى ناطق از آقاى خاتمى، خواست كه در مورد وزيركشور جديد، قبلاً با مجلس هماهنگى كنند؛ آقاى خاتمى نپذيرفت. در مراجعت به خانه، آقاى خاتمى در ماشين من سوار شد و در مسير مذاكره داشتيم. در مورد مذاكراتش با رهبرى در مورد آمريكا گفت، نظرم را مبنى بر موافقت با مذاكره و رابطه با آمريكا گفتم، با تصريح به اينكه در عمل با سياست رهبرى عمل مى‌كنم و اجازه گرفتم، در حد اظهارات فعلى، امكان مانور داشته باشيم.
در مورد وزارت كشور، با وزارت آقاى [سیدمحمد موسوی] خویيني‌ها، مخالفت شده. خود آقاى موسوى هم موافق نيست و خواستار تغيير وزير اطلاعات و هماهنگ بودن وزيركشور شده است. به رهبرى‌گفته‌ كه با اين وضع، رياست‌جمهورى هيچ جاذبه‌اى برايم ندارد. بنا دارد در جلسه آينده از رهبرى بخواهد كه با تعويض وزارت اطلاعات و معرفى وزير كشور مناسب فكر خود و هماهنگ با خودش، موافقت كنند. گفت، بنا ندارند با مجلس هماهنگ كنند؛ ولو چند بار وزير پيشنهادى رد شود. آقاى [علی] شمخانى را هم براى وزارت كشور مناسب نمى‌داند و مى‌گويد، در جريان استيضاح آقاى [عبدالله] نورى، معاونان وزارت دفاع، عليه آقاى نورى فعاليت كرده‌اند و صميمیت لازم را با ايشان ندارد. گفت، مايل نيست كسى را معرفى كند كه خط چپى‌هاى تندرو را در مقابل  كارگزاران [سازندگی]، در دولت تقويت كند. معتقد است، وزارت اطلاعات عليه اوكار مى‌كند.

منبع: انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: