کد خبر: ۸۹۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
تعداد بازدید: ۱۸۶
"احمدجاوید جاوید" عضو شورای ولایتی بدخشان در گفت وگو با خبرگزاری افق افغانستان گفت که سقوط شهرستان های خواهان، شکی، نسی، مایمی، شغنان و اشکاشم را تایید و اعلام می کنم که شمار زیادی از سربازان ارتش در پی پیشروی‌های طالبان به تاجیکستان عقب نشینی کرده‌اند.

رسانه های افغان: بیش از هزار سرباز افغان به تاجیکستان عقب نشینی کردندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: خبرگزاری افق افغانستان که در همه رسانه های بین المللی نیز انعکاس داشت وی همچنین یادآور شده که «با آمدن نیروهای کماندو جنگ در نواحی شهر فیض‌آباد کاهش یافته و مردم و نیروهای امنیتی روحیه گرفته‌اند.»

خبرگزاری‌های داخلی در افغانستان امروز سقوط پنج شهرستان در ولایت بدخشان را مورد تایید قرار دادند و تاکید کردند که وزارت دفاع ملی برای مقابله با نیروهای طالبان صدها نیروی کماندوی تازه نفس به این ولایت اعزام کرده است.

"محب الرحمن" دیگر عضو شورای ولایتی بدخشان نیز با اذغان به پیروزی‌های نظامی روزهای اخیر طالبان در مناطق شمال شرقی این ولایت اعلام کرد که چندین شهرستان در این مناطق با کم‌ترین مقاومت و درگیری به تسلط طالبان درآمده است.

وی علت موفقیت‌های طالبان را عمدتا ضعف روحیه در میان نیروهای دولتی عنوان کرد و گفت این مسئله بیشتر از شمار اندک سربازان و نبود نیروهای مکمل و کمکی ناشی می‌شود، به همین دلیل هم هست که صدها نفر از نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات افغانستان پاسگاه های نظامی خود را تسلیم کرده و به مرکز ولایت بدخشان در فیض آباد گریختند.»

خبگزاری یونایتدپرس آمریکا نیز امروز در گزارشی ضمن تایید خبر عقب نشینی سربازان افغانستان به خاک تاجیکستان نوشت: پلیس مرزی تاجیکستان اعلام کرد پس از حمله گروه طالبان افغانستان به مناطق مرزی آن کشور، بیش از هزار سرباز افغان به کشور همسایه، تاجیکستان فرار کردند.

مقامات مرزی تاجیکستان امروز در بیانیه ای اعلام کردند هزار و ۳۷ سرباز افغان از ایالت «بدخشان» فرار کرده و برای حفظ جان خود وارد مرزهای تاجیکستان شدند.

 


براساس این گزارش، این تعداد سرباز افغان نیمه شب گذشته در پی پیشروی‌های طالبان در بدخشان و تصرف چندین شهرستان به دست این گروه بعد از درگیری با طالبان برای نجات جان خود به سوی تاجیکستان گریخته و در این کشور پناه گرفتند.
به گزارش ایرنا، با وجود اینکه مقامات تاجیکستان پیشتر گفتند در مسائل داخلی افغانستان مداخله نمی کنند، اما «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری آن کشور برای دفاع از مرزهای خود در برابر تعرض های احتمالی طالبان ۲۰ هزار سرباز به مرزها گسیل کرده است.

شبکه خبری «بی .بی .سی» انگلیس نیز اعلام کرد فرار سربازان افغان به مرزهای تاجیکستان برای پنجمین بار در دو هفته گذشته اتفاق افتاده است و تا کنون حدود هزار و ۶۰۰ نفر از مرزها وارد تاجیکستان شدند.

«ایندریکا راتوات» رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه در کمیسریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد دیروز در این خصوص به بی بی سی گفت که ۲۰۰ هزار افغان امسال آواره شدند.

براساس این گزارش، مهاجرت ها از هفته گذشته با اعلام خروج بیش از نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی مرکز فرماندهی آمریکا صورت گرفت.

تحلیلگرانِ سرویس اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند دولت افغانستان ممکن است با خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از این کشور سقوط کند.

ضرب العجل آمریکا برای خروج نیروهای نظامی که توسط «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور تعیین شده است ۱۱ سپتامبر سال جاری است.

این در حالی ست که «فواد امان» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در توئیترخود نوشت مناطق وسیعی از ایالت بدخشان از جنگجویان طالبان پس گرفته شده است.

با این وجود «احمد جاوید» عضو شورای ولایتی بدخشان در مصاحبه با واشنگتن پست گفته است تمامی ۲۸ منطقه بدخشان به جز یکی به دست طالبان افتاده است و « فیض آباد » مرکز این ایالت در کنترل کامل طالبان است.
«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان نیز در مصاحبه با «بی.بی.سی» گفت که بسیاری از مناطق به دست گروه طالبان افتاده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: