به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، عطاالله هرندی، دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات با بیان اینکه امسال برای اولین بار در تاریخ فعالیت این نهاد، ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد از ۵۲ پروژه ملی و استانی در کنار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود،گفت: حسابرسی عملکرد در نظامات کنترل و پایش، به معنای حسابرسی اجرای استراتژی است که به دنبال سنجش میزان اثرگذاری سیاست ها بوده و طی آن سه مؤلفه میزان کارایی، عمق اثربخشی و صرفه اقتصادی طرح ها، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.
وی با اشاره به نحوه شکل گیری شورای عالی حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات،افزود: در جلسات ابتدایی این شورا که متشکل از معاونان دیوان محاسبات و همچنین خبرگانی از اندیشکده های مطرح کشور است، با ریل گذاری مسیر و مدل حسابرسی عملکرد در ساختار دیوان، نقشه راهی برای این منظور طراحی و مأموریت هدایت این پروژه به یک کمیته اجرایی محول شد.
دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور مأموریت بعدی این شورا را انتخاب موضوعاتی برای فاز اول حسابرسی عملکرد دانست و تصریح کرد: از کانال های مختلفی برای انتخاب و اولویت بندی موضوعات استفاده شد. دغدغه ها و مطالبات مقام معظم رهبری، انطباق با بیانیه گام دوم، میزان گستردگی موضوع در سطح جامعه و میزان امکان پذیری عملیاتی سازی موضوع، از مهمترین معیارهایی بوده که بر اساس آن ها به ۲۰ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد ملی و ۳۲ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد استانی رسیدیم و در مجموع ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد در فاز ابتدایی اجرای این برنامه در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفت.
هرندی اعلام کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، خروجی این ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد، شهریور ماه سال جاری آماده ارائه خواهد بود و پس از انجام ارزیابی های نهایی، همزمان با ارائه گزارش تفریغ بودجه در مجلس شورای اسلامی، برای اطلاع عموم مردم نیز منتشر خواهد شد.
وی بیان کرد: ورود دیوان محاسبات به عرصه حسابرسی عملکرد، با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت های دیوان برای ارائه مشاوره های دقیق و پیشنهادات اصلاحی سودمند به قوای مختلف کشور به ویژه دولت بوده و دیوان محاسبات در این مسیر از هر گونه حرکتی که شائبه مچ گیری یا غلبه نگاه های جریانی و حزبی در آن باشد جلوگیری خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، در حالی که نظامات کنترل و پایش در دنیا، دارای سطوح مختلفی هستند، تا پیش از این و در تمام ادوار فعالیت دیوان محاسبات، حسابرسی عملکرد، نقش بسیار کمرنگی در نظارت های دیوان محاسبات داشته و کنترل های صورت گرفته بر بودجه های سالانه اغلب محدود به نظام های حسابرسی رعایت و حسابرسی مالی بوده است.