کد خبر: ۸۹۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
تعداد بازدید: ۳۸۳
ساعات پایانی باقی مانده به آغاز آزمون سراسری به اعتقاد کارشناسان آموزشی اهمیت زیادی در آمادگی بیشتر داوطلبان برای حضور سر جلسه آزمون دارد. این ساعات پایانی پراسترس و و هیجان زا بوده، لذا خانواده ها باید شرایط را به نحوی مدیریت کنند تا فرزندشان بتواند با خیالی آسوده سرجلسه آزمون حاضر شده و پاسخگوی سوالات باشد.

توصیه‌های دقیقه نودی به کنکوری‌ها و خانواده‌هایشانبه گزارش خبرداغ ، فردین منصوری رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ساعات پایانی باقی مانده به برگزاری آزمون سراسری درس خواندن و یا مرور آموخته ها به داوطلبان آزمون سراسری توصیه نمی شود، گفت: داوطلبان باید این ساعات را با استراحت کردن سپری کنند تا ذهن آنها فرصت نظم دهی به آموخته هایشان را داشته باشد.

منصوری تاکید کرد: داوطلبان آزمون سراسری باید ۲۴ ساعت باقیمانده به برگزاری آزمون هیچ مطالعه ای نداشته باشند.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت استرس داوطلبان کنکوری در ساعات پایانی باقیمانده به آزمون، گفت: خانواده ها باید با ایجاد یک فضای حمایت گرانه، کنکوری ها را از اضطراب دور کرده و به هیچ عنوان در مورد کنکور سراسری و نتایج آن و یا آینده حرفی نزنند تا داوطلبان دچار استرس نشوند.

منصوری با بیان اینکه منشأ استرس کنکور، خود خانواده‌ها و به ویژه مادرها هستند و از طریق آنها این استرس به داوطلبان منتقل می شود، گفت: بیشترین میزان استرس در ساعات پایانی باقیمانده به برگزاری آزمون از طریق خانواده‌ها و اطرافیان به دانش آموزان منتقل می‌شود، در حالی که این افراد به تصور خودشان بدنبال دلداری دادن به داوطلبان با هدف کاهش استرس آنها هستند.

منصوری با بیان اینکه نباید به داوطلب اینگونه القا شود که کنکور و نتیجه آن آخرین فرصت زندگی او است، گفت: خانواده ها باید به داوطلبان کنکور روحیه مثبت داده و با بکار بردن جملاتی مثل " تو همه تلاشت را کرده ای و نتیجه اصلا مهم نیست" به داوطلبان روحیه بدهند.

وی مقایسه کردن، سرزنش کردن و صحبت کردن مداوم درباره کنکور و نتیجه آن را در خانه برای داوطلبان کنکوری نامناسب و استرس زا عنوان کرد و افزود: بهتر است شرایط عادی در خانه حاکم بوده و کنکور مثل یک امتحان عادی جلوه داده شود.

منصوری تاکید کرد: در ساعات پایانی باقی مانده تا برگزاری کنکور سراسری خانواده ها باید فضای خانه را به دور از هر نوع تنش نگه داشته و در خواب و بیداری با فرزندان خود همراه شوند.

منصوری گفت: توصیه می شود خانواده‌ها در ساعات پایانی باقی مانده تا جلسه کنکور با برنامه ریزی برای پارک رفتن یا در خانه ماندن، موسیقی گوش دادن یا مناجات کردن با خدا -بر اساس علایق فرزندان خود- محیط آرامش بخشی را برای داوطلبان به وجود آورند. البته در این زمینه نمی‌توان نسخه واحدی را برای کنکوری ها در نظر گرفت و هر خانواده بنا به علائق و روحیات فرزند خود باید در این خصوص برنامه ریزی کند.

منصوری با توصیه به زود خوابیدن داوطلبان در شب آزمون، گفت: خواب کافی در شب قبل از کنکور برای استراحت ذهن ضروری است و می تواند تمرکز بیشتر داوطلب سر جلسه ازمون را به همراه داشته باشد.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به تغذیه کنکوری ها در شب آزمون داشت و گفت: توصیه می شود داوطلبان در روزهای باقی مانده از خوردن غذاهای چرب و یا شیرینی‌های مصنوعی خودداری کنند.

منصوری با بیان اینکه خوراکی هایی مثل انجیر، توت خشک و کشمش دارای قند طبیعی هستند، گفت: استفاده از این نوع خوراکی ها سر جلسه به داوطلبان توصیه می شود، چون این نوع خوراکی ها هم حملشان راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارند.

وی تاکید کرد: خوردن شکلات، آبنبات و شیرینی‌های مصنوعی سر جلسه کنکور توصیه نمی‌شود، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می‌برند، به همان سرعت هم آن را پایین می‌آورند و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می‌کنند.

منصوری با تاکید بر اینکه کنکوری ها روز آزمون حتما باید صبحانه بخورند، گفت: برای صبحانه روز کنکور ترکیبی از لبنیات و پروتئین مانند گردو و پنیر، یک لیوان شیر و یا تخم مرغ به داوطلبان توصیه می شود.

منصوری با بیان اینکه داوطلبان باید سریعا با دریافت کارت ورود به جلسه از سامانه سنجش، ساعت و مکان آزمون خود را مشخص کنند تا دچار استرس نشوند، گفت: توصیه می شود کنکوری ها روز قبل از آزمون حتما حوزه امتحانی خود را شناسایی کنند.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: داوطلبان باید روز آزمون نیم تا یک ساعت زودتر در حوزه امتحانی حضور یابند تا با شناخت بیشتر محیط، ذهنشان آماده پاسخگویی به سوالات آزمون شود.

وی گفت: پوشیدن لباس خنک سر جلسه امتحان و آماده کردن مداد، پاک کن، ماسک و... برای زمان آزمون از مواردی است که می‌تواند به استرس زدایی از داوطلبان آزمون سراسری کمک کند.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه توصیه هایی هم به کنکوری ها در هنگام مواجهه با سوالات آزمون داشت و گفت: کنکوری‌ها باید هنگام مواجه شدن با سئوالات سخت در زمان آزمون، آرامش خود را حفظ کرده و با زدن یک علامت از سوالات سخت عبور کنند تا بعدا اگر فرصت کردند دوباره پاسخگوی آن سوالات باشند.

وی ادامه داد: توصیه می شود کنکوری ها سوالات را به دقت مطالعه کرده تا دچار خطا نشوند و سوالاتی را هم که بلد نیستند رها کنند، چون قرار نیست یک داوطلب به همه سوالات جواب بدهد. داوطلبان برای قبولی در بهترین رشته ها هم الزاما ناچار به پاسخگویی درست به تمام سوالات نیستند.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت مدیریت زمان از سوی داوطلبان در روز آزمون، گفت: توصیه می شود داوطلبان از همراه بردن ساعت سرجلسه آزمون غافل نشوند.

ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: