تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه "سالفورد" انگلیس مکانیسمی را ارائه داده‌اند که می‌توان از طریق آن گسترش سلول‌های سرطانی را متوقف کرد.

روشی برای جلوگیری از گسترش تومور سرطانیبه گزارش خبرداغ ، گسترش تومور سرطانی باعث مرگ حدود ۹۰ درصد بیماران سرطانی می‌شود که در صورت توقف آن می‌توان جان این بیماران را نجات داد.

اسکای نیوز عرب، در گزارشی دراین باره آورده است: طبق نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در مجله معتبر نیچر منتشر شده، سلول‌های سرطانی متاستاتیک در برابر شیمی‌درمانی و رادیوتراپی مقاوم هستند که این امر نیاز فوری به یافتن درمانی برای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

اکنون متخصصان با استفاده از یک گیرنده ویژه برای شناسایی آدنوزین تری فسفات (ATP)، مولکول حامل انرژی که در سلول‌های موجودات زنده موجود است، قادر به جداسازی مؤثرتر سلول‌های سرطانی شدند.

آنها دریافتند سلول‌های سرشار ازATP، تهاجمی‌ترین نوع سلول‌های سرطانی هستند و پنج برابر سرعت تکثیر بیشتری دارند.

پروفسور مایکل پی لیسانت، نویسنده این مطالعه می‌گوید: این ایده ساده همیشه در دست ما بوده است، اما ارتباط ATP با رفتار تهاجمی سلول‌های سرطانی و کشف دلایل نارسایی درمان برای ما مطلب جدیدی است.

فدریکا ساتگیا، رئیس بخش زیست‌شناسی سرطان و پیری نیز در این باره توضیح می‌دهد: در نهایت می‌توان با قطع مستقیم منبع انرژی سرطان، از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کرد.

به گزارش ایندیپندنت، هدف قرار دادن ATP یکی از مؤثرترین راه‌ها برای قطع انرژی سلول است و به همین منظور محققان از نوعی داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده کردند که تأمین انرژی سلول‌های سرطانی را هدف قرار داد و حدود ۸۵ درصد از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کرد و باعث قطع انرژی فقط در سلول‌های سرطانی شد. این در حالی است که هیچ تأثیری بر سلول‌های طبیعی بدن نداشت و بنابراین عوارض جانبی آن نیز کم بودند. اگرچه این داروی آزمایشی در ابتدا برای جلوگیری از تولید انرژی در باکتری‌ها تولید می‌شد، اما نتایج این مطالعه اکنون زمینه را برای آزمایش‌های بالینی جدید سرطان نیز فراهم می‌کند.

ایسنا