کد خبر: ۸۸۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
تعداد بازدید: ۲۸۸
رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید همسایه غربی ایران ۲۰ میلیون گردشگر از برنامه سالانه خود عقب افتاده است.

ترکیه ۲۰میلیون گردشگر کم آورد!به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید همسایه غربی ایران ۲۰ میلیون گردشگر از برنامه سالانه خود عقب افتاده است.

جلال ابراهیمی اظهار کرد: اقتصاد ترکیه در سال‌های گذشته بخش مهمی از درآمدزایی خود را حول محور گردشگری بنا کرده اما پس از شیوع کرونا و به دنبال کاهش جدی مسافرت‌ها، اقتصاد این کشور با آسیبی جدی مواجه شد.

وی با بیان اینکه ترکیه برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی کرده بود که پذیرای ۵۰ میلیون توریست باشد، بیان کرد: در حال حاضر ترکیه حتی به ۳۰ میلیون گردشگر نیز راضی خواهد بود. در سال ۲۰۲۰ که اوج شیوع کرونا بود، تعداد کل گردشگرانی که به ترکیه رفتند تنها حدود ۱۳ میلیون نفر بودند که این عدد یک سوم سال ۲۰۱۹ بود و رکودی جدی را در این زمینه برای ترک‌ها به ثبت رساند.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با اشاره به کاهش جدی توریست‌های آلمانی و روسی در ترکیه، گفت: تنها از این کشورها حدود ۱۵ میلیون توریست در سال‌های قبل به ترکیه رفته بودند اما امروز این تعداد به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در کنار آن کشورهای شرق آسیا به عنوان رقبای ترکیه در حوزه گردشگری برای به دست آوردن این بازار تلاش می‌کنند.

ابراهیمی درباره میزان درآمد دولت ترکیه از محل ورود گردشگران خارجی نیز توضیح داد: ترکیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون گردشگر خارجی را پذیرایی کرد. اگر درآمد میانگین هر توریست را ۲۰۰۰ دلار تخمین بزنیم، این کشور در یک سال ۹۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد داشت اما در دو سال گذشته با کاهش تعداد مسافران سقوطی عجیب در درآمدهای این بخش به دست آمده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ هفت میلیون توریست از روسیه، پنج میلیون توریست از آلمان و دو و نیم میلیون توریست از انگلستان به ترکیه رفته بودند اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که انگلستان امسال حتی مجوز حضور دو تیم فوتبال این کشور برای حضور در ترکیه را نیز صادر نکرد. فعالان اقتصادی و صاحب نظران ترکیه معتقدند اگر در کوتاه مدت راه حلی برای کاهش سفرها پیدا نشود، اقتصاد ایران با بحران‌های متعدد رو به رو خواهد شد.

از ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ که نخستین نمونه از ویروس کرونا در چین مشاهده شد، تمام کشورهای جهان با مشکل شیوع کرونا مواجه شدند و به منظور کاهش سرعت شیوع، سفرهای توریستی به شکلی قابل توجه کاهش یافت.

کشورهای گردشگر پذیر امیدوارند با افزایش سرعت واکسیناسیون علیه کرونا، در ماه‌های آینده بار دیگر توان پذیرش مسافران جدید را پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: