کد خبر: ۸۸۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید: ۴۶۰
کارشناس برنامه کنترل دخانیات شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز با تاکید بر اینکه دخانیات به پوست آسیب می رساند، گفت: مصرف دخانیات از جمله تنباکوی قلیان، باعث پیری زودرس می شود.

عامل مهم پیری زودرسبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: لیلا اسدی با بیان این مطلب افزود: دخانیات خاصیت انعطاف پذیری و استحکام پوست را کاهش می دهد؛ در نتیجه، پوست با سرعت بیشتری دچار چین و چروک می شود.

وی اظهار کرد: دخانیات همچنین گردش خون پوست را ضعیف می کند و احتمال آکنه و سایر عفونت های پوستی را افزایش می دهد.

به گفته اسدی، مصرف دخانیات در بانوان نیز باعث افزایش هورمون مردانه تستوسترون می شود که اغلب منجر به موی زاید در بازوها و صورت می گردد.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات شبکه بهداشت شهرستان البرز گفت:  دود حاصل از تنباکوی قلیان حاوی مقادیر زیادی از مواد سمی شناخته شده برای ایجاد بیماری ها از جمله سرطان است که برخی از این مواد سمی توسط مصرف کنندگان قلیان جذب می شوند، بنابراین، این مواد سمی، در هوای تنفسی، خون و ادرار آنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: استفاده از قلیان با سرطان های دهان، مری و ریه و احتمالا با سرطان های معده و مثانه ارتباط دارد

به گفته اسدی شواهد جدی به نفع ارتباط استفاده از قلیان با بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی عروقی، بیماری دهان و دندان، وزن کم هنگام تولد، التهاب مزمن بینی، ناباروری مردان، بیماری ریفلاکس معده مری و مشکلات سلامت روان وجود دارد.

به گفته کارشناس برنامه کنترل دخانیات شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز همه گیری مصرف دخانیات، یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: