کد خبر: ۸۸۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۳۶۳
یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌هایی که هر فردی در طول زندگی می‌تواند از آن بهره‌مند شود، اتفاق شیرین والد شدن است. مهر و غریزه‌ای که در وجود یک انسان می‌تواند انگیزه‌ای به منظور ساختن لحظات شیرین برای خود، همسر و فرزندان ایجاد کند.

چالش‌های روانی 4 میلیون زوج نابارور در کشور/ 7 توصیه زیر را جدی بگیریدبه گزارش خبرداغ به نقل از خراسان ، در این میان گاهی با مسائلی مثل ناباروری روبه‌رو هستیم که برای زن‌وشوهرها تبدیل به یک چالش پردردسر می‌شود و بار روانی زیادی را بر زندگی مشترک‌شان تحمیل می‌کند. به تازگی دکتر محمدرضا صادقی رئیس مرکز و پژوهشگاه درمان ناباروری ابن‌سینا در یک نشست خبری گفته: «از جمعیت 84 میلیونی ایران، 26 میلیون زوج در کشور داریم که بر اساس برآوردها، 15 درصد زوجینی که در دوره باروری و در سنین 25 تا 40 سال قرار دارند، مشکل ناباروری دارند. در سال های 92 تا 94 بررسی کردیم که در برخی استان‌های پرجمعیت کشور آمار ناباروری بیشتر و حدود 20 درصد است، در کشور حدود 4 میلیون زوج نابارور داریم که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند(منبع خبر: تسنیم)». به همین بهانه، توصیه‌هایی به زن‌وشوهرهایی داریم که در انتظار تولد اولین فرزندشان با دردسرهای زیادی مواجه می‌شوند.

درمان این مشکل، اضطراب‌زاست
به طورمسلم مسیر درمان این مشکل به تنهایی موجب ایجاد مسائلی مثل تغییر در روند زندگی روزمره زوج می‌شود که خود دلیلی برای افزایش اضطراب در آن‌هاست. همچنین با توجه به روند درمان و چالش‌های پیش رو، اضطراب در زوج‌ها باعث می‌شود بدن احساس کند در شرایط بحرانی قرار گرفته و همین امر تولید هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد، اتفاقی که موجب پایین آمدن هورمون‌های اصلی برای تولید مثل در زنان و مردان خواهد شد. همچنین اضطراب در زنان می‌تواند فرایند تخمک‌گذاری را با مشکل مواجه کند. از طرفی هرچه مشکل ناباروری مدت زمان بیشتری ادامه یابد و حل نشود، اضطراب بیشتری به زوج وارد می‌شود که روی کیفیت زندگی مشترک‌شان تاثیر خواهد گذاشت.
پرسش‌های تنش‌زای اطرافیان و خانواده
متاسفانه یکی دیگر از چالش‌ها، نگرانی درباره ناباروری دایمی است که می‌تواند به ایجاد تنش بین همسران منجر شود و این خود می‌تواند شانس بارداری را بیشتر از پیش کاهش دهد. در کنار این اضطراب‌ها با مسئله‌ای مثل نگرانی و پرسش‌های خانواده زوج‌های نابارور هم روبه‌رو هستیم که پاسخ‌گویی به سوالات آنها،خودش پروسه‌ای تنش‌زا برای زوج است. در این مواقع توصیه می‌شود که دیگران را کمتر از جزئیات مراحل درمانی  مطلع کنید تا نیاز نباشد که به سوالات و کنجکاوی‌ هایشان به صورت ادامه‌دار پاسخ دهید. همچنین از حرف افرادی که از سر ناآگاهی است، بگذرید. پرسش دیگران را به حساب حسن نیت آن‌ها بگذارید. در جواب سوالات بگویید: «داریم بهش فکر می‌کنیم» یا «اگر خبر خوبی شد اول به شما می گیم». البته خانواده و اطرافیان زوج نابارور هم هوشیار باشند که برای عبور از   مراحل سخت درمانی یا پذیرش ناباروری، خطر افسردگی و منزوی شدن این افراد را تهدید می‌کند و حمایت‌شان در این مواقع از اهمیت زیادی برخوردار است.
تسلیم نشوید
اگرچه اضطراب ناشی از مقابله با ناباروری، غیرقابل انکار و اجتناب‌ناپذیر است اما هرگز نباید تسلیم آن شوید و بهتر است راه‌هایی را برای درمان در پیش بگیرید که باعث ایجاد اضطراب زیاد در شما نشود. همچنین شما می‌توانید مهارت‌های کنترل اضطراب را آموزش ببینید. سعی کنید از تکنیک‌های کاهش اضطراب مانند ورزش‌های سبک، تنظیم تعداد و الگوی تنفس، نوشتن دغدغه‌ها روی کاغذ و ... استفاده کنید.
با همسرتان صمیمی‌تر شوید
این روزها، از ایجاد سوء تفاهم برای همسر پرهیز و با شریک خود ارتباط صمیمی‌تری برقرار کنید و بیشتر از قبل آرامش بخش یکدیگر باشید. سعی کنید بیشتر از قبل، حمایت عاطفی دریافت کنید، مثلا صحبت با دیگر زوج‌هایی که مشکل مشابهی داشتند می‌تواند به شما کمک کند.
اطلاعات‌تان را درباره مشکل‌تان بیشتر کنید
تا آن جا که می توانید از علت ناباروری و گزینه‌های درمانی خود آگاه باشید، درباره آن بخوانید و تحقیق کنید تا مطمئن شوید که این مشکل به خصوص با پیشرفت شگرف علم در این حوزه، تا حد زیادی قابل درمان شده است. این کار به کاهش استرس‌تان ختم خواهد شد و سطح اضطراب پایین‌تر، موجب پیامدهای بهتر برای درمان ناباروری می‌شود.
 احساسات‌تان را بشناسید
طبیعی است آزمایش‌های متعدد شما را از لحاظ احساسی، جسمی و مالی خسته کرده است. آن‌ها را مدیریت کنید و تا دیر نشده کنترل اوضاع را در دست بگیرید.هرچه را که برایتان مبهم است با کسی در میان بگذارید. در چنین شرایطی کسی (مشاور) را اطراف‌تان داشته باشید که پاسخ گوی سوالات شما باشد و ترس‌ها و نگرانی‌هایتان را درک کند.
 به گزینه فرزندخواندگی هم فکر کنید
درباره پذیرش سرپرستی بچه از نهادهای حمایتی، توجه داشته باشید که به طور معمول همه افراد در تعیین اهداف و آرزوهای خود اولویت‌هایی را مشخص می‌کنند تا اگر اولویت اصلی محقق نشد یا از حیز انتفاع خارج شد، بتوانند برای اولویت‌های بعدی تلاش کنند. بنابراین همان‌طور که در خصوص دیگر تصمیم‌های زندگی خود حساب و کتاب می‌کنید، بهتر است درباره مزایا و معایب راهکارهای موجود از قبیل ادامه درمان و قبول فرزندخواندگی یا راه‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد، یک فهرست کامل تهیه کنید و با بررسی همه جانبه تصمیم مقتضی را بگیرید. در مجموع برای رسیدن به تجربه شیرین والد شدن و لذت بردن از داشتن فرزند ، باید هر لحظه آرامش خود و همسرتان را حفظ کنید و از مشاور متخصص در این زمینه کمک بخواهید تا مسیر پر چالش درمان ناباروری را همراه یکدیگر بگذرانید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: