کد خبر: ۸۸۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
تعداد بازدید: ۲۱۵
بدیهی است که برخورداری از بصیرت سیاسی برای همه افراد جامعه به‌خصوص مسئولین و نخبگان کشور امری لازم و ضروری است، اما بصیرت فقط جنبه سیاسی ندارد.
سیاست‌زدگی، مانع پیشرفت کشوربه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، بدیهی است که برخورداری از بصیرت سیاسی برای همه افراد جامعه به‌خصوص مسئولین و نخبگان کشور امری لازم و ضروری است، اما بصیرت فقط جنبه سیاسی ندارد.
در فرهنگ لغات نیز از واژه بصیرت به معنای عقيده قلبی، شناخت، يقين، زيركی و عبرت نام برده شده است، بنابراین همان‌طور که اشاره شد، بصیرت واژه‌ای چند بعدی با مفاهیم مختلف است. 
رهبر فرزانه انقلاب نیز در توضيح دقيق بصيرت در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمايند: «بصيرت را در دو سطح می‌توانيم تعريف كنيم؛ يک سطح، سطح اصولى و لايه‌ زيرين بصيرت است. 
انسان در انتخاب جهان‌بينى و فهم اساسى مفاهيم توحيدى، با نگاه توحيدى به جهان طبيعت، يک بصيرتى پيدا می‌كند. ... اين، پايه‌ اساسى معرفت است؛ پايه‌ اساسى بصيرت است. 
همچنین ایشان متذکر می‌شوند که به‌جز اين سطح وسيع بصيرت و لايه‌ عميق بصيرت، در حوادث گوناگون هم ممكن است بصيرت و بى‌بصيرتى عارض انسان شود. انسان بايد بصيرت پيدا كند.با این حساب و با عنایت به مجموع بیانات متعدد رهبر معظم انقلاب در مورد واژه بصیرت و پیوند این موضوع با تزکیه و تربیت، می‌شود چنین استنباط کرد که راز بصیرت افزایی، در بهبود و اصلاح نظام تعلیم و تربیت نهفته است.
ایشان در سخنرانی اخیرشان به مناسبت روز معلم نیز همچون گذشته مجددا به نوعی گریزی به این مسئله داشتند و بر ضرورت توجه به نظام تعلیم و تربیت تأکید کردند و در ادامه از معلمان عزیز به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور (در ابعاد مختلف) نام بردند.
با این حال متأسفانه طبق روال معمول، از مجموع سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که بخش عمده آن به مباحث مربوط به تعلیم و تربیت اختصاص داشت، فقط بخش‌های سیاسی آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و منعکس شد. 
این در حالی است که نه تنها ضعف در بصیرت سیاسی، بلکه سایر مشکلات در بخش‌ها و موضوعات مختلف، خود معلول ضعف در نظام تعلیم و تربیت در عرصه‌ها و سطوح گوناگون است.
ایشان در پیام روز معلم سال گذشته نیز از تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت الهی به عنوان چهار واژه‌ کلیدی نام بردند و یادآوری کردند که واژه کلیدی دیگر قیام به قسط (یعنی برقراری عدالت) است.
بنابراین  از آنجا که بسیاری از مشکلات معلول کم توجهی به مسائل و موضوعات بنیادین و اساسی نظیر نظام عدالت، تعلیم و تربیت و اهمیت توسعه علوم انسانی، طراحی مدل‌ها و الگوهای اسلامی و نظام کنترل و نظارت هستند، لذا امید است همگام و همزمان با اقدامات رسانه‌ای برای روشنگری سیاسی، به اندازه کافی به این موضوعات اساسی  نیز پرداخته شود.
 
احمدرضا هدایتی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: