کد خبر: ۸۸۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید: ۲۰۶
یک کارشناس اقتصادی و یک متخصص در امور ایران در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع بحث «مذاکره داغ وین؛آیا توافق نزدیک است؟» به بررسی لغو شدن یا نشدن تحریم های ایران پرداختند.

بحث داغ علی واعظ و مجید تهرانی درباره لغو تحریم‌ها؛«راستی‌آزمایی»شدنی نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، علی واعظ کارشناس مسائل بین الملل و  تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران در آمریکا، با شرکت در این بحث و در خصوص لغو تحریم های ایران گفت: قرار نیست این مذاکرات به صورت ناگهانی به نتیجه برسد و به صورت گام به گام خواهد بود. برخی تحریمها مانند فروش هواپیمای بوئینگ به صورت گام به گام خواهد بود. ولی تحریمهای نفتی و بانکی ممکن است با یک اقدام برطرف شود. فرصت برای راستی آزمایی اقدامات آمریکا خواهیم داشت.اگر مذاکرات طولانی شود هدف اصلی دولت بایدن که مذاکره سریع است برآورده نخواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد در وین کار بسیار بسیار آرام پیش می رود و طرفین به این نتیجه می رسند که ایران مواضع نامنعطف است و بسیار بسیار بعید است قبل از انتخابات به نتیجه تفاهم برسد.در آمریکا اکثر گروههای سیاسی مخالف بازگشت به برجام هستند و دولت بایدن در این زمینه تنها است. در کنگره کسی موافق دولت نیست و در مجلس نمایندگان فقط یک سوم موافق بازگشت آمریکا به برجام هستند. به نظر می رسد موضع کنگره بسیار مهم است و رئیس جمهور نمی تواند شخصا تصمیم به بازگشت به برجام بگیرد.

 مجید تهرانی در پاسخ به واعظ گفت: توافق سیاسی مورد خواست همه ذی نفعان است. صحت سنجی اقدامات ایران توسط آژانس انجام می شود ولی ایران دارای هیچ مکانیزم راستی آزمایی برای اقدامات طرف مقابل نیست. در سال 2016 ما یک بیانیه ای دریافت کردیم که توصیه های FATF را برای بهره مندی ایران از مزایای برجام داشتیم ولی فراتر از آن نرفتیم و یک نقشه راه نداریم که مشخص شود پس از آن چه اقدامات و توصیه هایی است. کماکان ما دچار این مشکل خواهیم بود که چطور بتوانیم راستی آزمایی اقدامات طرف مقابل را انجام دهیم.

وی افزود: 17 شرکت کشتیرانی ایرانی را اگر در نظر بگیریم و تحریمها برداشته بشود، مکانیزم هایی درباره بازگشت تحریمها به عنوان های مختلف حقوق بشر، موشکی، پهپاد و نظایر آن وجود دارد و ما نمی توانیم مطمئن شویم بتوانیم از سیستم بانکی استفاده کنیم. راستی آزمایی طرف مقابل برای ما بسیار مشکل است و ما روشی برای سنجش طرف مقابل پیدا نکرده ایم.

وی ادامه داد: حتی اگر بیاییم مجوز بانک مرکزی ایران را داشته باشیم و همه بانکهای اروپایی و آمریکایی در ایران شعبه ایجاد کنند باز هم این تضمین نمی کند که تحریمهای بانکی در سطح جهانی برداشته شود.

در ادامه علی واعظ در پاسخ به تهرانی گفت:احتمالا در یک روز، ایران یک سری اقداماتی که می تواند انجام بدهد را انجام دهد. مثلا انباشت اورانیوم غنی سازی شده را به خارج از کشور بفرستد. متوقف کردن سانتریفیوژها یکی دو ماه طول می کشد و در این مدت ایران می تواند راستی آزمایی کند که آیا می تواند نفت بفروشد یا پولش را برگرداند. واقعیت این است که در تجارت خارجی نمی توان راستی آزمایی کرد چون در حوزه شرکتهای خصوصی است.

در متن آمریکایی ها نیاز است یک توافق دیگری وجود داشته باشد ولی این که ایران بپذیرد یا نه معتقدم ایران این را نمی پذیرد. برای آمریکا چه فایده ای دارد با دولت آقای روحانی مذاکره کند و به نتیجه برسد. این که برای آمریکایی ها حاضر نباشد در سال 2023 اقدامات خود را انجام دهد و پای کنگره و مجلس ایران به برجام بکشد، به نظر می رسد امکان دارد دوباره آمریکا درباره رفع تحریمها اقدامات خود را انجام نمی دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: