کد خبر: ۸۸۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید: ۴۰۰
عضویت کیش درشبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنرکشور زمینه ساز معرفی ظرفیت های منطقه درسطح ملی و بین المللی است

رقابت موفق کیش با 8 استان کشوربرای عضویت درشبکه شهرهای خلاق ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، پس از ماهها رقابت میان شهرهای مختلف کشور برای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ، جزیره زیبای کیش در بخش صنایع دستی و پس ازرقابت با شهرهای 8 استان کشورمان برای عضویت در این شبکه انتخاب شد.

بر اساس این گزارش پس از تشکیل دبیرخانه شهر خلاق در سال ۹۹ در معاونت عمرانی و‌زیربنایی سازمان و انتخاب مشاور ، مطالعات تخصصی انجام و طرح توجیهی لازم تهیه شد.

این طرح برای ادامه روند فعالیت های دبیرخانه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.

در روند اجرای طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنرکشور ، طرح های توجیهی و مطالعاتی شهرهای مختلف با حضور داوران پیش کسوت از وزارت خانه های میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی شد که درنهایت جزیره کیش از استان هرمزگان به عنوان شهر خلاق درزمینه صنایع دستی انتخاب شد.

در مراحل نهایی انتخاب شهرهای خلاق ، علاوه برجزیره کیش در بخش صنایع دستی، سه شهردیگراستان هرمزگان ازجمله میناب درحوزه نمایش ، بندرعباس در گروه سینما و بندر کنگ درزمینه موسیقی نیز به مرحله داوری راه یافته بودند که درپایان تنها جزیره کیش به عضویت این شبکه پیوست.

درسال های گذشته با توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و برپایی نمایشگاه های متعدد دست سازه های هنرمندان کیش و همچنین پیش بینی مکانی به عنوان نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی، درجزیره مرجانی کیش صنایع دستی به عنوان یکی ازجاذبه های گردشگری مورد توجه ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفت.

عضویت جزیره کیش درشبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور موفقیت ارزشمندی است که می تواند زمینه حضور جزیره کیش در شبکه شهرهای خلاق جهان را تقویت کند.

بنابراعلام معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزادکیش ، عضویت جزیره کیش درشبکه جهانی شهرهای خلاق از جمله برنامه هایی است که با جدیدیت دراین سازمان پیگیری می شود تاکیش بتواند از مزایای متعدد عضویت در این شبکه مهم جهانی برخوردارشود.

گفتنی است شهر خلاق مفهومی است که برای اولین بار در سال 1988 توسط "دیوید ینکنن" استرالیایی عنوان شد. این مفهوم که بسیار توسعه یافته و با شکل گیری شبکه شهرهای خلاق یونسکو UCCN، اکنون به یک جنبش جهانی تبدیل شده است، منعکس کننده یک الگوی برنامه ریزی جدید برای شهرها است.

از سال 2004 شبکه شهرهای خلاق یونسکو ، برای ترویج همکاری میان شهرهایی تشکیل شد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای توسعه پایدار شهری استفاده کرده بودند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو UCCN، هفت حوزه خلاق را پوشش می‌دهد: صنایع دستی و هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی . هر شهری که در یکی از این دسته ها بتواند خود را به یونسکو معرفی کرده و با مدارک قدرت و توانایی اش را ثابت کند می تواند به این شبکه متصل شده و از مزایای آن بهره مند شود.

تا سال2019 درسراسر جهان 246 شهر به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته بودند که همگی برای رسیدن به هدف مشترک قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌ای در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی تلاش می کنند.

با ورود یک شهر به شبکه شهرهای خلاق یونسکو ، آن شهر در سطح جهان شناخته می شود که این امر، رونق همه جانبه شهر را در پی دارد .

رونق اقتصادی و حرکت در مسیر پایداری،تعامل گسترده ترمیان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ، تقویت تولید و توزیع فعالیت‌ها، محصولات و خدمات فرهنگی، ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت در طرح‌های توسعه پایدار، توسعه کانون‌های خلاقیت و نوآوری و ثبت برند و تصویر ذهنی مثبت از شهر با معرفی به عنوان شهر خلاق درشبکه شهرهای خلاق جهان و تاثیر شگرف برجذب گردشگر و سرمایه گذاراز جمله مزایای عضویت درشبکه شهرهای خلاق جهان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: