کد خبر: ۸۸۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
تعداد بازدید: ۲۴۷
نیکزاد گفت: در هیات رئیسه افرادی هستند که لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم.

نیکزاد: در هیات رئیسه مجلس ستاد انتخاباتی نزدیم/مجلس در جریان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بود/ قرار است تامین کننده انرژی چین باشیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون طرح شفافیت آرا، انتقادات از هئیت رئیسه و قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین پرداخته است. بخشی از این گفتگو را در ادامه به نقل از برنا بخوانید: 

چرا طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم به بن بست خورد؟  

کلیات طرح شفاف سازی آراء رای آورد، در کمیسیون آئین نامه‌های مجلس این کار پیگیری می شود. این طرح در بعضی مباحث مانند شفافیت در رای و در حقوق بسیار خوب است اما عده‌ای از نمایندگان معتقدند در بعضی موارد صنفی نمی‌شود شفاف‌سازی آراء داشت؛ مثلا یک قشر خاص می‌خواهد شغل‌اش به عنوان یک شغل سخت و زیان آور، تلقی شود و نماینده نظر دیگری دارد. اما در مباحث کلان مانند قرارداد ایران و چین، fatf ، برجام و طرح راهبردی لغو تحریمها و مباحث صیانت از حقوق مردم، نمایندگان مجلس معتقدند باید آرایشان شفاف باشد بنابراین این کار جزو الویت‌های مجلس است. استنباطم این است که این طرح به صحن مجلس بر می گردد. تغییراتی در طرح شفافیت آرا در کمیسیون مجلس لحاظ می‌شود و پس از  تصویب کمیسیون به صحن ارجاع می‌شود. 

من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم

انتقادات به هیات رئیسه مجلس را چطور می‌بینید؟  

انتقاد خوب است، در این جهت که سیستم، سازمان یا شخصی ایرادات خود را رفع کند. هیات رئیسه و نمایندگان از ساعت ۶ صبح کار خود را آغاز می‌کنند و معمولا قبل از آغاز صحن جلساتی دارند، در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم از ساعت ۸ تا ساعت ۱۲.۵ جلسه صحن داریم و بعد از نماز و ناهار از ساعت ۲ تا ۵ کمیسیون ها را داریم، هیات رئیسه با تمام قوا کار می کند. در ارتباط با اینکه  برخی می گویند در مجلس ستادهای انتخاباتی به راه افتاده باید بگویم که این حقوق اجتماعی همه افرا  واجد شرایط است که در انتخابات ثبت نام کنند اما من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم. 

در هیات رئیسه افرادی هستند که  لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم. ۲۸۴ عزیز ما که نمایندگان مردم هستند بسیار تیزهوش‌، متدین،  پاکتر و آگاه‌تر از این حرف‌ها هستند. مجلس با همه توان در همه عرصه ها وارد می‌شود، رصد می کند تذکر می‌دهد. برخی انتقادات به هیئت رئیسه را می پذیرم اما  نمایندگی یک کار بسیار پر مشغله و نامحدود است شما وقتی سد می‌زنی و افتتاح می‌شود می‌گویی الهی شکر من این سد را زدم اما وقتی شما می‌روید حوزه انتخاباتی کارها را انجام می دهی پیشرفت برای منطقه و درخواست مردم و گرفتاری مردم تمام شدنی نیست و همیشه باید دوید.

نیکزاد: در هیات رئیسه مجلس ستاد انتخاباتی نزدیم/مجلس در جریان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بود/ قرار است تامین کننده انرژی چین باشیم

ایران قرار است تامین کننده انرژی چین باشد/ هند قرار است بندر چابهار را توسعه دهد

 از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و واکنش مجلس بگویید؟

اینکه می‌گویند مجلس در جریان قرارداد نبوده صحیح نیست. ایران و چین به مدت زمان ۲۵ سال در عرصه‌های مختلف اعم از نظامی، دفاعی، عمران شهری، صنعت و فن آوری، خودرو و کشاورزی، گردشگری و میراث فرهنگی در این قرارداد تعهداتی را پذیرفتند.  آنچه که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت چین نوشته شده سند همکاری است و ایران قرار است تامین کننده انرژی چین باشد و آنها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، عمران، شهری و روستایی، فضای مجازی، شهرهای هوشمند و قطارهای سریع السیر و پتروشیمی سرمایه گذاری داشته باشند. طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هرگونه مقاوله نامه و قرارداد تعهد آور باید به تصویب مجلس برسد، ایران ارتباط خود را با دنیا نبسته است و اگر قرار باشد، منافع کشور تامین شود ما این کار را می پذیریم، نمایندگان در جریان امور قرار دارند و این سند همکاری می‌خواهد عملیاتی شود. وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و وزیر و یا مسئول آن سازمان با نهایت دقت باید در این سند همکاری داشته باشند، ما با چین و روسیه و حتی هند می توانیم این همکاری را داشته باشیم. هند قرار است بندر چابهار را توسعه دهد و هیچ ایرادی ندارد، ترکیه هم می‌تواند با حفظ منافع مشترک در زیرساخت‌ها  همکاری داشته باشد. مثلا اگر چین قطار سریع السیر بین تهران و مشهد و قم و مشهد بزند عالی است و سرمایه گذاری کند هیچ اشکالی ندارد. 

مغایرت ها به گونه‌ای نیست که شاکله قانون را بهم بریزد

سخنگوی شورای نگهبان  در گلایه ای از مجلس مطرح کردند که ۵۰ درصد مصوبات دارای مغایرت بوده است، چقدر این موضوع به نداشتن سابقه و اطلاعات حقوقی کافی نمایندگان مرتبط است؟  

چنین چیزی نیست. بعضی اوقات اصلاح شکلی است مثلا یک چیزی انگلیسی نوشته شده و یا مثلاً در  بعضی وقت‌ها عباراتی مثل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری آمده که این‌ها اساسنامه ندارند شورای محترم نگهبان می‌گوید ما سازمان دهیاری‌ها نمی‌شناسیم و در ذیل وزارت کشور بیاورید. در بحث ایرادات شورا به بودجه ای که خیلی جنجال به پا کرد کل ایرادات شورای نگهبان ظرف دو ساعت اصلاح شد، مغایرت ها به گونه ای نیست که شاکله قانون را بهم بریزد. حق شورای نگهبان است که بعضی مواقع اشکال می گیرد و مصوبه را بر می گرداند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: