کد خبر: ۸۸۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۱۴۱
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنند چرا حضورشان در سیاست خارجی و داخلی ما بسیار موثر است.

اصلاح‌طلبان درحال رایزنی با افراد برای کاندیداتوری هستند/ چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باید مردم را برای حضور در پای صندوق رأی تشویق کنند/ نگرانی امروز مردم اقتصاد و معیشت است که باید رفع شودبه گزارش خبرداغ، داوود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شرایط ویژه کشورمان و این که گفته می‌شود در این دوره اقبال مردم نسبت به صندوق‌های رأی کم است، گفت: قانون اساسی این جایگاه را به مردم داده است که  نظرشان را بیان کنند؛‌ از همین رو به لحاظ قانونی مردم باید در انتخابات شرکت کنند.

 این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که  شرایط اجتماعی در حال حاضر  نگرانی‌هایی را برای  جامعه رقم زده است، عنوان کرد: مردم به لحاظ معیشتی و اقتصادی ناراحتی و مشکلاتی دارند؛ امروز افکار عمومی به دلیل همین نگرانی‌های موجود تمایل چندانی برای حضور ندارد که امیدوارم شرایط بهتر شود.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است عناصر مختلف، همچون احزاب و گروهای سیاسی همچنین نهادهای حاکمیتی،  زمینه حضور مردم را در انتخابات فراهم کنند. البته معتقدم در این دوره دولت باید سعی و کوشش بیشتری را برای برگزاری انتخابات به کار گیرد. 

وی با اشاره همه گیری بیماری کرونا در کشور عنوان کرد: بیماری کرونا  در دنیا فراگیر شده است و در کشور ما هم همراه با نگرانی‌های بسیار جدی بوده است؛ مردم از این بابت که به طور علمی، دقیق و برنامه‌ریزی شده با این بیماری برخورد نشده است، گله دارند. 

این فعال سیاسی ادامه داد: بیماری و نگرانی‌ها از یک سو و مسائل اقتصادی و مفسده‌هایی که در جامعه  اسم برده می‌شود از سوی وجود دارد باعث نگرانی مردم شده؛ البته قوه قضائیه هم مقداری با آن ها برخورد کرده است. 

وی با تاکید بر این که نهادهای متعددی در این زمینه موثر هستند که باید سعی کنند نگرانی‌ها را برطرف و زمینه حضور مردم را فراهم کنند، اظهار داشت: مردم باید به حضور در انتخابات تشویق شوند زیرا انتخابات با حضور مردم تجلی پیدا می کند و جایگاه خودش را بدست می‌آورد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و امنیتی که در دنیا داریم ضرورت دارد مردم حضورشان را اعلام کنند تا در حقیقت باعث تقویت نظام و نهادهای حاکمیتی شوند؛ البته این تقویت را هم باید عناصر مختلفی از جمله مسئولان، دست اندرکاران، دولت، نهادهای حاکمیتی و  شورای نگهبان فراهم کنند تا علاقه‌مند به شرکت در انتخابات شوند و متوجه باشند که رأی و  نظرشان موثر است. 

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود جریان اصلاحات اجماعی بر روی کاندیداتوری سید حسن خمینی داشتند که می‌توانست مشارکت مردم را در حد گسترده رقم بزند اما وی با توصیه رهبری از این دوره از انتخابات کنار کشیده است، حال اصلاح‌طلبان باید چه کاندیدایی را معرفی کنند که آن سرمایه اجتماعی که گفته می‌شود از دست رفته را به صندوق‌های رأی بازگرداند، گفت: جریان اصلاحات فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. نهاد اجماع ساز  تشکیل شده و جبهه اصلاحات به ثبت رسیده است؛ البته جبهه اصلاحات را در گذشته احزاب اصلاح طلب به ثبت رسانده بودند؛ از سوی دیگر  این بیماری باعث شده است که جلسات حضوری به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. رایزنی‌ها با افراد در حال انجام است، اشخاصی هم حضور خودشان را اعلام کردند.

وی ادامه داد: این‌که گفته می‌شود سرمایه اجتماعی اصلاحات ریزش کرده است بسیار درست است؛ به هر حال مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند و دولت را از این جریان می‌دادند که این هم درست است چرا که اصلاح طلبان از دولت حمایت کرده‌اند اما به هر حال باید بیشتر کار شود، شرایط برای مردم تبیین شود و به آنها گفته شود حضور ایشان بسیار موثر است.

این فعال سیاسی ادامه داد: یکی از فواید دموکراسی و حضور مردم این است که اشتباهات را جبران کنیم. بالاخره مردم رای می‌دهند بعداز آن  اوضاع و احوال تجزیه و تحلیل می‌شود و اگر اشتباهی صورت گرفته است گوشزد می‌کنند که با تداوم این امر روش‌ها را اصلاح  و هم این که شناخت پیدا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در جریان اصلاحات، ریزشی در سرمایه اجتماعی به وجود آمده؛ باید مردم تشویق شوند و چه اصلاح‌طلب و چه اصولگراها این کار را انجام دهند و مردم را به پای صندوق‌های رأی بیاورند و این را در نظر داشته باشند که انتخابات متعلق به همه آنان  است و اگر  حضور گسترده داشته باشند، به خصوص در حوزه سیاست داخلی و خارجی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: معتقدم اگر اصلاح‌طلبان ایراد کارشان را بپذیرند و با مردم صحبت کنند، مجددا اطمینان مردم جلب می‌شود.   

وی افزود: هر جناحی دارای یک دیدگاه سیاسی است؛ این دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی باید برای مردم بیان شود و از آن دفاع کنند و مردم را اقناع کنند؛ اگر در امر اجرایی اشتباهی صورت گرفته است باید طرح قضیه کنند و به مردم بگویند چرا که آن چیزی که باعث می‌شود مردم حضور پیدا کنند اطمینان و اعتمادی است که امروز دچار مشکل شده.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: