کد خبر: ۸۸۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
تعداد بازدید: ۲۸۹
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: اکنون حداقل دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه به صورت مکتوب و مصرانه به دنبال مذاکره برای خرید واکسن از برکت هستند اما بعد از رفع نیاز داخلی به این کشورها صادرات خواهیم کرد.

مخبر: ۵کشور خواستار خرید واکسن برکت هستندبه گزارش خبرداغ به نقل از وبدا: رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: اکنون حداقل دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه به صورت مکتوب و مصرانه به دنبال مذاکره برای خرید واکسن از برکت هستند اما بعد از رفع نیاز داخلی به این کشورها صادرات خواهیم کرد.

محمد مخبر در دیدار با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بعد از ظهر امروز(سه شنبه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: درک می کنیم که چه روزهای سختی را وزیر بهداشت، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و نیروهای بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، سپری می کنند. همه زحمات و مجاهدت ها برای مردمی است که حق دارند و الان در وضعیت مناسبی نیستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر روی سلامت مردم و مدیریت وزارت بهداشت در کرونا تاکید دارند که این مدیریت قاطعانه اعمال شود و استمرار پیدا کند. ما هم به عنوان نیرویی در کنار وزارت بهداشت، آماده هرگونه کمک هستیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: ظرف ۲۴ ساعت، ۲۰ دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری برای مناطق محروم کشور، آماده کردیم و امروز به وزارت بهداشت تحویل می شود که به مناطق محروم، ارسال شود. همچنین ۵۳ دستگاه بای پپ نیز آماده شده و می شود که ارزش این دو حدودا ۴۵ میلیارد تومان است.

مخبر یادآور شد: برای آماده کردن بیمارستان سیار بسیار پیشرفته در مجموعه ستاد، دو سال زمان صرف شد که دارای ۱۲۰ تخت است و معاونین وزیر بهداشت تصمیم گرفتند که این بیمارستان به دو مجموعه تقسیم شود و در دو بیمارستان مسیح دانشوری و بوعلی مستقر شود.

وی تصریح کرد: با لطف الهی و تلاش جوانان در ساخت واکسن، موفقیت های بزرگی داشته ایم. مراحل آزمایشگاهی و تست بالینی با مشارکت وزارت بهداشت انجام شد و فاز دوم مرحله بالینی رو به اتمام است و با ارائه مدارک به وزارت بهداشت، احتمالا در هفته اول یا اوایل اردیبهشت می توانیم فاز سوم انسانی را آغاز کنیم اما آنچه مهمتر از این مراحل است، بحث تولید انبوه واکسن است.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: خط تولید سه میلیون دوز واکسن در ماه در مجموعه برکت به طور کامل تکمیل شده و در موضوع تحقیق و توسعه در مورد راندمان به دستاوردهای ارزشمندی رسیدیم. به گونه ای که دو سه هفته پیش، دانشمندان ما می توانستند از هر لیتر ویروس، ۱۰۰ دوز واکسن بگیرند که ۷ تا ۸ روز پیش به ۴۰۰ دوز و روز جمعه حداقل به یک هزار دوز رسید که قابل افزایش است.

مخبر تاکید کرد: با همین وضعیت موجود می توانیم در فاز اول، ماهانه ۳ میلیون دوز واکسن تولید کنیم و مصمم هستیم که اردیبهشت ماه، اولین محموله واکسن برکت را با ظرفیت یک میلیون دوز به وزارت بهداشت و مردم ایران تقدیم کنیم و خط دوم تولید واکسن که ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن در ماه را دارد، مراحل ساختمانی آن تمام شده و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و در حال نصب است و مصمم هستیم که تا پایان خرداد، مراحل نصب دستگاه ها را تمام و آن را راه اندازی کنیم تا بتوانیم در تیرماه از این کارخانه نیز محصول و واکسن بگیریم.

وی گفت: در پایان تیرماه، ظرفیت تولید واکسن در مجموعه برکت، بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دوز است اما این امکان وجود دارد که ماهانه حداقل ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و اگر راندمان و تیتر ویروس تغییر کند، قطعا حجم تولید واکسن در برکت قابل افزایش است.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: حداقل دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه الان به صورت مکتوب و مصرانه به دنبال مذاکره برای خرید واکسن از برکت هستند اما بعد از رفع نیاز داخلی به این کشورها صادرات خواهیم کرد. ظرفیت تولید واکسن کرونا در دنیا، مشخص و حدود ۲ میلیارد دوز در سال است در حالیکه نیاز به واکسن، حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دوز است و حدود ۸۰ درصد واکسن تزریقی در جهان، مربوط به چندین کشور است و بیش از ۱۷۰ کشور دنیا، واکسن کمی دارند و اگر این وضعیت را نداشتیم، دچار مشکل می شدیم.

مخبر یادآور شد: جزء اولین نفراتی بودم که به سران قوا گفتم که اگر در این دقیقه می توان یک واکسن وارد کرد، تاخیر آن به دلایل دیگر، هیچ موضوعیتی ندارد چون جان و سلامت انسانها چیزی نیست که بخواهیم به خاطر اینکه تولید داخلی در کشور به نتیجه برسد، به خطر بیندازیم. همین الان اگر کاری از دست ما بر می آمد که واکسن وارد کنیم، حتما این کار را انجام می دادیم اما خوشبختانه در پاستور، رازی و فخرا، ساخت واکسن در دستور کار است و واکسن کرونا، از برگ های زرین تاریخ جمهوری اسلامی در این مقطع حساس خواهد شد.

وی همچنین در حاشیه این دیدار گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از دستگاه هایی بود که از همان روزهای اول شیوع کرونا در کشور، در حد توان خود، در کنار وزارت بهداشت بوده است و امروز هم بنا به درخواست دکتر نمکی، در بعضی از بیمارستان های مناطق محروم، با مشکل دستگاه های اکسیژن ساز و دستگاه های تنفسی روبرو بودیم که ۲۰ دستگاه اکسیژن ساز و ۵۳ دستگاه بای پپ را با اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان تهیه و به وزارت بهداشت تقدیم کردیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: در مورد تخت های بیمارستانی به وزیر بهداشت گفتم که ستاد اجرایی، حتما آمادگی کمک به وزارت بهداشت را دارد. موج چهارم کرونا بسیار سخت است اما این افتخار بزرگی در جمهوری اسلامی به رغم تحت فشارها، هنوز هم بیماری در خیابان و سرگردان نداریم. شاهد هستم که دکتر نمکی و تیم وزارت بهداشت، ساعت غیرکاری ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: