کد خبر: ۸۸۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
تعداد بازدید: ۲۱۱
احتمالا این اقدامات از طریق عربستان سعودی با توجه به امکانات رسانه‌ای و عملیاتی که دارد دنبال می‌شود. مضاف بر این نیز امارات هم تاحدودی در این اتفاقات با اسراییل همکاری می‌کند. همچنین مواردی نیز درباره همکاری جمهوری آذربایجان گزارش شده که به عنوان مثال از اراضی این کشور برای حملات پهبادی اسراییل به ایران استفاده می‌شود.

تحرکات اخیر اسرائیل یعنی همه تلاش و امکاناتش را به کار بسته تا برجام احیا نشودبه گزارش خبرداغ ، یک کارشناس سیاست خارجی بر این نکته تاکید دارد که ایجاد اختلالات در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز حکایت از آن دارد که اسرائیل همه تلاش و امکانات خودشان را به کار بستند تا مذاکرات احیا برجام ختم به موفقیت نشود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که دلیل اقدامات و تحرکات اخیر اسراییل علیه ایران تا چه اندازه مربوط به تحولات رخ داده در مذاکرات برجامی است، گفت: اسراییلی‌ها چندی پیش رسما اعلام کردند که از تمام امکانات و شرایط خودش استفاده خواهند کرد تا احیا برجام حاصل نشود. این اظهارات بیانگر آن است که اسراییلی‌ها همان‌طور که بارها اعلام کرده بودند، برجام را به زیان منافع خودشان می‌دانند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: اسراییلی‌ها متهم اصلی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران هستند. هرچند که در مساله نفتکش‌های ایرانی هنوز به صورت رسمی و علنی مشخص نشده که این اتفاق مستقیما از جانب اسراییل صورت گرفته یا تحت نفوذ و همکاری اسراییل با کشور یا عوامل دیگری رخ داده است.

وی افزود: همچنین در بحث اخیری که درباره ایجاد اختلالات در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز مطرح شده، هنوز مشخص نیست که اسراییلی‌ها چه نقشی داشتند. البته خودشان ادعا کردند که عامل اصلی این اختلالات بودند. اگرچه که پیشتر نیز آنان چنین اقدام مشابهی را با بارگذاری ویروس در شبکه توزیع تاسیسات هسته‌ای انجام داده بودند و بعید نیست که این بار نیز مرتکب چنین اقدامی شده باشند.

بهشتی‌پور تصریح کرد: اسراییل از این نوع اقدامات علیه ایران یا به صورت مستقیم یا با همکاری برخی عوامل انجام داده است که در برخی موارد از جانب ایران پاسخ متقابل دریافت کرده و در برخی مواقع بنا به دلایلی این پاسخ متقابل داده نشده و انجام اقدامات متقابل به آینده موکول شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات و تحرکات و لابی اسراییلی‌ها علیه ایران تا چه اندازه می‌تواند در تصمیم گیری دولت بایدن نسبت به ایران به ویژه در موضوع برجام موثر واقع شود، گفت: واقعیت این است که در آمریکا سه نگرش نسبت به برجام وجود دارد. نگرش اول مربوط به افرادی می‌شود که کاملا مخالف احیای برجام هستند. دسته دوم، افرادی هستند که اصرار دارند آمریکا باید برجام را احیا کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دسته سوم که اتفاقا دولت آقای بایدن را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد، مشمول افرادی می‌شود که اعتقاد دارند باید بخشی از تعهدات آمریکا در قبال برجام انجام شده و آمریکا به توافق برگردد ولی در ادامه توافقی بین ایران و آمریکا عقد شود که از طریق آن، موضوعات و مسائلی که مورد نظر آمریکایی‌ها بوده ولی در برجام مطرح و قید نشده، آورده شود.

وی افزود: این دیدگاه از یک طرف بعید به نظر می‌رسد ولی از طرف دیگر چون اتکا و اشاره به احیای برجام در گام نخست دارد، می‌تواند برای ایران قابل قبول باشد. ما باید بپذیریم که دولت بایدن امروز به شدت تحت فشار بوده و جامعه آمریکا در قبال برجام یک نگاه و دیدگاه یکدست و یکسانی ندارد. لذا ایران باید تلاش کند تا فضا را به سمت لغو تحریم‌ها و احیای برجام پیش ببرد.

بهشتی‌پور تصریح کرد: امروز و در شرایط فعلی، مردم ایران تحت فشار هستند و طرف غربی صرفا بابت فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی و دغدغه دارد. برهمین اساس باید به سمتی حرکت کنیم که تحریم‌ها هرچه زودتر لغو شوند.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این پرسش که اسراییل با همکاری و حمایت چه کشورهایی اقدامات و تحرکات اخیر را علیه ایران در پیش گرفته است، تصریح کرد: احتمالا این اقدامات از طریق عربستان سعودی با توجه به امکانات رسانه‌ای و عملیاتی که دارد دنبال می‌شود. مضاف بر این نیز امارات هم تاحدودی در این اتفاقات با اسراییل همکاری می‌کند. همچنین مواردی نیز درباره همکاری جمهوری آذربایجان گزارش شده که به عنوان مثال از اراضی این کشور برای حملات پهبادی اسراییل به ایران استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اسراییلی‌ها در ناکامی مذاکرات برجامی بیشتر امیدوار به تاثیرگذاری بر آمریکا هستند یا اروپا، گفت: مشخصا لابی اسراییل در آمریکا یک لابی موثر و دارای نفوذ است ولی این تاثیرگذاری به معنای آن نیست که اگر این لابی و جریان به دنبال هدفی باشد، الزاما آمریکایی‌ها به آن خواسته تن دهند. همچنانکه در دوران اوباما آنان مخالف برجام بودند ولی اراده اوباما بر عقد این توافق نامه بود و در نهایت این توافق نامه امضا شد. بنابراین اگر بایدن اراده جدی در رسیدن به توافق با ایران داشته باشد، لابی اسراییل نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

بهشتی پور ادامه داد: اروپایی‌ها نیز در مقطع کنونی نشان دادند که درباره برجام با اسراییل هم نظر و هم سو نیستند. آنان به دنبال احیای برجام هستند و اگر پیش از این در برابر اقدامات آمریکا در دوران ترامپ منعفل بودند به خاطر آن بود که از نظر اقتصادی توان مقابله با آمریکا را نداشتند وگرنه به لحاظ سیاسی بارها و بارها از برجام حمایت کردند. در واقع اروپایی‌ها هرچقدر در امتحان اقتصادی برجام بد بودند ولی در امتحان سیاسی برجام تلاش خودشان را برای احیای برجام نشان دادند.

این کارشناس سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران باید چه رویکرد و مواضعی را در قبال اقدامات و تحرکات اسراییل در پیش بگیرد تا بتواند منافع ملی خود را تضمین و تقویت کند، گفت: ایران کارهای زیادی را می‌تواند انجام بدهد که البته بخشی از این اقدامات شاید قابل ذکر در رسانه‌ها نباشد ولی درباره آن دسته از اقدامات قابل ذکر باید گفت که ایران می‌تواند در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی علیه اسراییل وارد عمل شود. ایران اگرچه اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد ولی باید با طرح دعوی و شکایت اقدامات اسراییل را در عرصه جهانی دنبال کنیم.

وی افزود: نکته بعدی این است که ایران باید به صورت رسمی به کشورهایی که با اسراییل همکاری می‌کنند این هشدار و اخطار را بدهد که ادامه این رویه به معنای اقدام و رویارویی علیه ایران بوده و آنان بهتر است که نسبت به این رفتار خودشان تجدید نظر کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مساله بعدی این است که اسراییل نشان داده که فقط زبان زور را می‌فهمد و به همین دلیل در مواردی که امکان آن وجود داشت، ایران باید اقدام متقابل علیه اسراییل انجام بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بعدی آن است که مسئولان کشور باید هوشیار باشند تا مبادا با رفتار یا حرف خودشان بهانه‌ای به دست دشمنان ندهند. ما باید دشمن را بشناسیم و رفتار درست نسبت به آن داشته باشیم. گاهی یک شعار یا رفتار اشتباه علیه خودمان عمل خواهد کرد. ما باید به شکل درست دفاع کنیم و عکس العمل نشان بدهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: