کد خبر: ۸۸۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
تعداد بازدید: ۱۷۷
اساسا یک رویداد مهمی مثل انتخابات نیازمند یک بستر و زیرساخت تاثیرگذار است که در قالب آن امکان انتقال ایده‌ها و مطالب و پاسخگویی با سوالات فراهم باشد. در جامعه امروز، ما شاهد آن هستیم که رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات اثرگذاری جدی را در انتخابات داشته و نقش خاص خودشان را ایفا می‌کنند ولی مساله اینجاست که این رسانه‌های با یک سری محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

برعکس صداوسیما، گفتگوها در کلاب هاوس دو سویه است / مردم فضای آزاد اندیشی بدون محدودیت را در این شبکه اجتماعی تجربه می کنند / کلاب هاوس در آینده اثرات خودش را در فضای سیاسی خواهد داشتیک کارشناس رسانه با اشاره به حضور سیاسیون در شبکه اجتماعی کلاب هاوس بر این مساله تاکید کرد که این فضای ایجاد شده، فضای خوبی است که در آینده اثرات خودش را در فضای سیاسی خواهد داشت؛ به ویژه آنکه این مباحث در رسانه منعکس می‌شود و انعکاس خبری خودش را هم دارد.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب» ، محمدجواد حق‌شناس  با اشاره به حضور سیاستمداران در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» و در پاسخ به این پرسش که آیا این شبکه اجتماعی نوظهور می‌تواند در آستانه انتخابات 1400 بر فضای سیاسی کشور تاثیرگذار باشد، گفت: اساسا یک رویداد مهمی مثل انتخابات نیازمند یک بستر و زیرساخت تاثیرگذار است که در قالب آن امکان انتقال ایده‌ها و مطالب و پاسخگویی با سوالات فراهم باشد. در جامعه امروز، ما شاهد آن هستیم که رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات اثرگذاری جدی را در انتخابات داشته و نقش خاص خودشان را ایفا می‌کنند ولی مساله اینجاست که این رسانه‌های با یک سری محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

این فعال رسانه ادامه داد: ما در عرصه رسانه‌های کلاسیک یعنی رادیو و تلوزیون شاهد آن هستیم که امکانی برای رقابت وجود ندارد و در این مجموعه‌ها یک نوع انحصار و انحصارطلبی رخ داده است. این رسانه‌ها امروز در اختیار یک جریان خاص است و در مقابل اکثریت جامعه هیچ نقشی در حضور در این رسانه‌ها یا استفاده و بهره‌برداری از ‌آنها را ندارد.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی افزود: افزون بر این نیز، رسانه‌های مکتوب و کاغذی نیز با چند چالش مهم مواجه هستند که همین چالش‌ها آنان را به نحوی دچار محدودیت کرده است. اولین چالش مهم این رسانه‌ها بحث گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی است و چالش دومی که این رسانه‌ها با آن مواجه شده‌اند، مساله افزایش نقش و تاثیرگذاری رسانه‌های مجازی بوده که باعث شده تا رسانه‌های مکتوب رونق قبلی را نداشته باشند. افزون بر اینکه رسانه‌های مکتوب و کاغذی درگیر یک سری محدودیت‌ها و سانسورها هستند که امکان تعامل و حضور فعال برای فعالیت در عرصه‌ها و اتفاقات گسترده مانند انتخابات را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ما امروز در مقابل این همه محدودیت‌هایی که رسانه‌ها با آن مواجه هستند، رسانه‌های مجازی را داریم که امکان بهتری برای فعالیت در کشور را دارند، تصریح کرد: ما طی ادوار گذشته شاهد شکل‌گیری فضاهایی در عرصه مجازی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام بوده ایم. در همین راستا، به طور عام و به دلیل محدودیت‌هایی، دسترسی عموم به شبکه‌هایی از جمله توییتر و تلگرام دچار مشکلاتی شد.

حق‌شناس ادامه داد: البته فارغ از محدودیت‌هایی که برای شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام به دلیل فیلترینگ ایجاد شد، یک سری محدودیت‌هایی وجود داشت که بیشتر به ساختار و امکانات آن شبکه اجتماعی مربوط می‌شود. مثلا شبکه اجتماعی توییتر بیشتر با نگاه نخبگانی صورت می‌گیرد و فضا بیشتر نوشتاری بوده و که البته همین نوشتار محدودیت داشته و نوشتار در این فضا باید شرایط خاص و ویژه خودش را داشته باشد.

این فعال رسانه با اشاره به ظهور شبکه اجتماعی کلاب هاوس در ایران، گفت: این شبکه اجتماعی مجموعه‌ای از اتاق‌ها یا تالارهای گفت‌وگو را در اختیار اعضای خودش قرار می‌دهد و اعضا در این اتاق‌ها فرصت و امکان خوبی برای گفت‌وگو و ارائه نظرات، مطالب و سوالات خودشان را دارند. ما در همین مدت کوتاه شاهد استقبال خوبی از این شبکه اجتماعی بودیم و به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، استقبال از این شبکه اجتماعی بیشتر و بیشتر شود. چراکه این شبکه اجتماعی فرصت خوبی را در اختیار اعضا قرار داده و ویژگی منحصر به فرد این شبکه در قیاس با رسانه‌های مشابه مانند رادیو و صداوسیما در این است که ما در آن رسانه‌ها شاهد گفت‌وگوی یک طرفه بودیم ولی در این شبکه اجتماعی، گفت‌وگوها به صورت دو سویه است و همین ویژگی به نوعی یک فضای آزاداندیشی را بدون محدودیت برای مردم فراهم می‌کند.

وی گفت: مساله اصلی در مباحثی مانند سیاست یا انتخابات، انتقال پیام و تاثیرگذاری است. وقتی که یک ساختاری مانند کلاب هاوس این فرصت را فراهم می‌کند، علی‌القاعده سیاسیون یا مسئولان از آن استقبال خواهند کرد، چراکه یک سیاستمدار در نهایت به دنبال آن است که بتواند پیام را به مخاطب منتقل کرده و اثرگذار باشد.

حق‌شناس با اشاره به حضور ظریف و صالحی در کلاب هاوس، گفت: در زمان حضور این آقایان در این شبکه اجتماعی بالغ بر 8 هزار نفر حضور داشتند و باعث شدند که گفت‌وگویی در این سطح بزرگ انجام شود. حال اگر این آقایان قرار بود که در دوران اصلاحات گفت‌وگویی با عموم داشته باشند، باید چنین جلسه‌ای را در دانشگاه برگزار می‌کردند که در این جلسات نهایت 500 یا حداکثر 800 نفر حاضر می‌شدند ولی در این شبکه اجتماعی، ظرفیتی ده ها برابر آن تعداد وجود دارد و افراد می‌توانند بدون هیچ تشریفات و مجوز و سفر و ... از خانه یا محل کار در این گفت‌وگوها شرکت کنند. بنابراین چنین اتفاقی یک ظرفیت خوبی است که باید از آن به درستی استفاده کرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که این فضای ایجاد شده، فضای خوبی است که در آینده اثرات خودش را خواهد داشت، به ویژه آنکه این مباحث در رسانه منعکس می‌شود و انعکاس خبری خودش را هم دارد.

این عضو حزب اعتماد ملی گفت: ما در گام اول شاهد این بودیم که اصلاحات این کار را کردند و در آینده نیز احتمالا حزب اعتمادملی به صورت جدی به این مساله فکر خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: