کد خبر: ۸۸۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تعداد بازدید: ۲۱۴
فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با اشاره به تهدیدات اخیر دشمن، گفت: ما نظامی‌ها در حالی که می‌دانیم این موارد عملیات روانی هستند از کنار آن به سادگی نمی‌گذریم، به هرحال یک نظامی باید بینش سیاسی قوی داشته باشد کما اینکه دارد، پس با بینش قوی سیاسی که داریم می‌دانیم که این حرف‌ها عملیات روانی است اما آنها را جدی می‌گیریم.

امیر ساعدی: نظامیان باید بینش سیاسی قوی داشته باشند / از عملیات روانی دشمن به سادگی نمی‌گذریمبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با اشاره به تهدیدات اخیر دشمن، گفت: ما نظامی‌ها در حالی که می‌دانیم این موارد عملیات روانی هستند از کنار آن به سادگی نمی‌گذریم، به هرحال یک نظامی باید بینش سیاسی قوی داشته باشد کما اینکه دارد، پس با بینش قوی سیاسی که داریم می‌دانیم که این حرف‌ها عملیات روانی است اما آنها را جدی می‌گیریم.

سرتیپ دوم بیژن ساعدی با اشاره به رزمایش‌های ارتش در سال ۹۹ به ویژه رزمایش پهپادی تاکید کرد: رزمایش‌هایی که صورت گرفت، موفق بود و مورد عنایت فرمانده کل قوا هم قرار داشت. واقعیت این است که غالب این رزمایش‌ها چیز جدیدی نبود و همان فرآیند انجام رزمایش برابر تقویم سالیانه را در بر داشت، اما برخی ویژگی‌هایی که داشت و به خصوص دوره زمانی خاصی که در آن قرار داشتیم، مقداری حساسیت کار را بالا برده بود. از لحاظ سیاسی در ماه‌های پایانی حکومت ننگین ترامپ قرار داشتیم و بازخوردهای سیاسی هم صورت گرفته بود و تهدیداتی رخ می‌داد و در کنار همان تمرین‌های سالیانه یک حالت بازدارندگی هم برای اقتدار و امنیت کشور داشت که از آن جهت باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: از جمله رزمایش ما در سمنان که رزمایش مشترک نیروهای چهارگانه ارتش بود و با هدایت و کنترل نیروی پدافند هوایی انجام شد و دستاوردهای چندساله اخیر ارتش جمهوری اسلامی در حوزه پهپادی به نمایش گذاشته شد و در سناریوهای مشترک اهداف از پیش تعیین شده عمل کرد و توانمندی‌های جدیدی را از این نیرو به نمایش گذاشت.

فرمانده دانشگاه خاتم الانبیاء در پاسخ به این پرسش که پدافند هوایی ارتش برای پاسخگویی به تهدیدات منطقه‌ای و به ویژه اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی چه برنامه‌ریزی کرده است، تصریح کرد: گفتمانهایی که رویکرد عملیات روانی دارند را با آن کاری نداریم، این هجویات در طیف عملیات روانی است و خودشان هم می‌دانند که این عملیات روانی آنان یک شکل طنزآمیز دارد و اگر بخواهد به آن بعد عملی داده شود خیلی برای آنان سنگین تمام می‌شود. اما این یک دیدگاه سیاسی است. ما نظامی‌ها در حالی که می‌دانیم این موارد عملیات روانی هستند از کنار آن به سادگی نمی‌گذریم، به هرحال یک نظامی بینش سیاسی قوی هم باید داشته باشد کما اینکه دارد، با بینش قوی سیاسی که در ارتش وجود دارد می‌دانیم که این حرف‌ها عملیات روانی است، ولی در بعد پدافند هوایی ما این موضوعات را جدی می‌گیریم و فرآیندهای چهارگانه ماموریتی کشف و شناسایی و درگیری و انهدام را برای هر دشمنی و برای هر توانمندی و هر سطحی از تهدید پیاده می‌کنیم.چه از کوچکترین مورد که عبور اشتباه یک پهپاد از مرزها باشد و چه عبور انواع و اقسام هواپیماهایی که آقایان دارند و نمی‌دانیم که بلد هستند از آنها استفاده کنند یا نه، این فرایند اجرا می‌شود، منتها با این تفاوت که ممکن است تاکتیک‌هایی ما در برخورد استفاده می‌کنیم منحصر به فرد است که طبعاً قابل‌بیان هم نیست.

ساعدی با اشاره به افزایش تحرکات و حتی تهدیدات دشمنان و تفاوت عملکردهای پدافند هوایی در این زمینه اظهار کرد: خروجی توانمندی نیروهای مسلح را می‌توان در همین رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح دید که هم در ارتش و هم سپاه بسیاری از سناریوهای جدید پیاده‌سازی شد و ایده‌های خلاقانه و ابتکارات خوبی را در حوزه‌های تاکتیکی و عملیاتی چه در سطح سامانه و چه در به کارگیری سامانه را شاهد بودیم. ما این رزمایش‌ها را بر اساس آخرین تهدیدات طراحی و اجرا کردیم. پس ما اساسأ در این زمینه مطابق با چگونگی بروز تهدیدات عمل کردیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه خاتم الانبیا همگام با تحولات حرکت کرده است، گفت: اساساً شکل‌گیری یک دانشگاه، سطحی از استانداردها را می‌طلبد که زیرساخت‌های آموزشی و چینش استادان و سازوکار ورود دانشجویان و چارتهای درسی را شامل می‌شود. اما وقتی ما از تحول دانشگاه صحبت می‌کنیم باید بگویم که روند حرکت دانشگاه صعودی بوده است. نقطه عطف عملکرد دانشگاه نیز هشتم آبان ۹۸ بود که رهبری انقلاب در دانشگاه حاضر شدند و میزبان مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاههای افسری ارتش بودیم و برای نخستین‌بار حضور رهبری را در یک مجموعه پدافند هوایی به صورت رسمی داشتیم. بسیاری از ماموریت‌ها و ساختارها با حضور ایشان به تثبیت رسید و پدافند هوایی با حضور ایشان در همه حوزه‌ها چه آموزشی، چه عملیاتی و چه ماموریت‌های سرزمینی به تثبیت رسید.

وی تاکید کرد: قطعاً ما هنوز هم خیر و برکتی که در امور توسعه‌ای در دانشگاه داریم از همان سال ۹۸ به شکل تصاعدی و جهادی رشد کرده، جهادی از نظر عملکرد و تصاعدی از نظر حساب‌وکتاب‌ها. ما بسیاری از زیرساخت‌های‌مان را نوسازی کردیم، برخی را ایجاد کردیم و برای مابقی هم برنامه داریم. رشد بسیار خوبی در حوزه استادان دانشگاه داشتیم که با استاندارهای وزارت علوم انتخاب می‌شوند. از همه طیف‌های نخبگی و تجربیات خبرگان و بازنشستگان خود استفاده می‌کنیم.

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تاکید کرد: دانشگاه تحولی اساسی داشته و از سال ۹۸ موفق شدیم مجوز قطعی دانشگاه را از وزارت علوم دریافت کنیم که از نظر علمی کار فوق‌العاده‌ای بود چراکه برای بسیاری از پژوهش‌های علمی خود نیازمند این مجوز بودیم که مجموعه وزارت علوم در این مورد کمک‌های شایانی داشتند. از منظر اقدامات پژوهشی و حوزه فعالیت‌های فناورانه، به عنوان کمک‌حال نیرو در این حوزه، برخی از قطعات و زیرسامانه‌هایی که مدنظر نیرو است و به ما ابلاغ می‌کند را می‌آوریم و تحت نظر استادان در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی که در حوزه فناوری خودشان جزو به‌روزترین‌ها هستند، این قطعات را تعمیر می‌کنیم.

ساعدی با تاکید بر اینکه رویکرد دانشگاه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ این است که به قطب اطلاعات سیگنالی بدل شود، گفت: ما رشد خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و توسعه خوبی را در حوزه ماموریت خود تجربه کرده‌ایم. متونی هم که دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شکلی است که مطابق با بیانات رهبری براساس رصد تهدیدات و نگاه ویژه به ماموریت سازمانی خود، متون خود را در مسیر بروزرسانی قرار دادیم. البته خودمان راضی نیستیم و برنامه داریم که به قله صعودی خود برسیم.

وی با اشاره به ترکیب دانشجویان دانشگاه و حضور دانشجوهای نیروهای دیگر ارتش یا سایر بخش‌های نیروهای مسلح در این مجموعه، اظهار کرد: ما دانشگاه تخصصی اطلاعات در مجموعه ارتش هستیم، یعنی از نیروهای دیگر ارتش در رسته اطلاعات در اینجا آموزش می‌بینند. از سوی دیگر هماهنگی‌های خوبی شده که با همکاری‌های مناسب بخش آموزش ارتش و نیروهای مسلح، تعامل خوبی را با دانشگاه های سپاه پاسداران داشته باشیم. در حوزه دانشگاه‌های غیرنظامی هم برای فعالیت‌های پژوهشی با آنان تعامل داریم. در بخش کشورهای دوست و برادر هم اعلام کردیم که این آمادگی را داریم که بنا بر هماهنگی با نیروهای مسلح آموزش‌های لازم را به نیروهایی که از کشورهای دیگر باشند، ارائه دهیم.

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با بیان اینکه میزان تلاش ما در هفت سال اخیر در قیاس با سایر دانشگاهها با سابقه چندده‌ساله به نظرم روند خوبی را طی کرده است، تصریح کرد: ما اکنون پاسخگوی نیازهای ماموریتی و سازمانی خودمان هستیم اما خودمان به این راضی نیستیم از این جهت که تلاش داریم تا تحولات را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد باشیم و با این رویکرد داریم عمل می‌کنیم. حتی گاهی در رقابت با دانشگاههای دیگر ارتش از آنان جلو می‌زنیم و این حتماً نیازمند یک تلاش جهادی است تا به چنین رقابتی وارد شویم. ما در هفت سال اخیر نمره قابل‌قبولی گرفتیم اما دوست داریم به قطب منطقه بدل شویم.

ساعدی با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه در سطح تحصیلات تکمیلی، یادآور شد: ما دو مقطع مهندسی فرماندهی و کنترل در دو گرایش و مهندسی رادار در دو گرایش را دنبال می‌کنیم که از این میان گرایش طرح‌ریزی را در مهندسی فرماندهی از مهرماه با پذیرش دانشجو آغاز می‌کنیم. رویکرد پدافند هوایی توجه به بیانیه گام دوم رهبری انقلاب است و ما هم به دنبال استفاده از همین نیروهای جوان در این زمینه هستیم. در موضوع آموزش و تربیت بیانیه گام دوم را به عنوان سند تحول‌آفرین خود می‌دانیم و به همین دلیل به آینده نیروی پدافند هوایی امیدوارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: