کد خبر: ۸۸۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۸
رئیس‌جمهور گفت: امام درس بزرگی به همه داد و اعلامیه مهمی بود و این که در این کشور همه کاره مردم هستند. اگر در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رای مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند.

درس امام در دوازدهم فروردین این بود که در این کشور همه کاره مردم هستند/ تنها راه حل مسائل پیچیده کشور ما برگزاری همه‌پرسی و اجرای خواست مردم استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت ضمن گرامیداشت دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸، رفراندوم را یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) دانست و گفت: بعد از انقلاب و تقریبا بلافاصله بعد از روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده فاصله آن ۴۷ روز است یعنی از دو ماه کمتر است که مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رای دادند.

وی ادامه دارد:  امام درس بزرگی به همه داد و اعلامیه مهمی بود و این که در این کشور همه کاره مردم هستند. اگر در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رای مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند. و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه آن جمهوریت و ‌مردم سالاری و پای دیگر موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار همه قرار می‌گیرد و می شود جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

وی افزود:  نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصا در اصل سوم می گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام این نظام است و دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد.

رئیس‌جمهور گفت: قانون اساسی جمهوریت را در اصل ۶ بیان کرده است و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و این هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است. مشخص است که کشور ما کشور ایران است و هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است و اگر بخواهم یک کلمه درباره  ایران بگویم منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است. نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و با ‌آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. منافع ملی ایران به عنوان یک پایه است، موازین اسلام چه در اعتقادات و عمل و قانون گذاری و به ویژه در اخلاق و رفتار میزان و معیار ما است. اداره کشور ایران در دست مردم است. این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور را و مدیریت کشور را با صندوق آرا برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند بنابراین نظر مردم و آرای مردم و فکر مردم و انتخاب مردم خیلی مهم است. 

وی افزود: تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای چه بود؟ برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند. کسی به مردم رایی را تحمیل نکند این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دوازده فروردین یک روز مهم در مردم‌سالاری اسلامی در ایران است که باید آن را پاس بداریم. پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند؛ ‌اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد یک ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم. 

رئیس دولت تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که امروز پیش رو داریم مساله انتخابات است. اگر تا پایان این دولت ۴ مساله مهم را بشماریم یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها،‌ میاندوره‌ای است.  انتخابات بسیار مهم است برای این که مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می‌خواهند برگزینند. 

وی افزود: تا انتخابات،‌ مشارکت وصندوق رای است نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد که مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، که امیدوارم مردم ما به این روز نرسند که انتخاب کنیم یا نکنیم چه تاثیری دارد، این به معنای پایان تمام انقلاب‌ها است یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و از بین رفته است.

رئیس‌جمهور گفت:  بعد از انقلاب و تقریبا بلافاصله بعد از روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده فاصله آن ۴۷ روز است یعنی از دو ماه کمتر است که مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رای دادند. جمهوریت و اسلامیت و ایرانیت هر سه در کنار هم قرار گرفته و هر کدام معنای خاص خودشان را دارند. ما هویت و تاریخ ایرانی داریم؛ من یک بار دیگر تاکید می‌کنم که تنها راه حل مسائل پیچیده کشور ما برگزاری همه‌پرسی و اجرای خواست مردم است. اگر به ۱۲ فروردین افتخار می‌کنیم به خاطر برگزاری رفراندوم است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: