به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه جوان: کپیبرداری از مسابقات خارجی اگر به ایرانیزه کردن برنامه منجر شود، خوب است ولی اگر فقط موجب باقی ماندن در شکل و دکور شود، فایده ندارد.
سیروس میمنت، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با بیان این مطلب پیرامون چگونگی ساخت برنامههای ترکیبی جذاب گفت: در بحث برنامههای مسابقهمحور مسابقاتی را دیدهایم که فاقد جذابیت لازم بودهاند و اغلب این مسابقات از مسابقات مشابه شبکههای خارجی کپیبرداری شدهاند. این کپیبرداری اگر به ایرانیزه کردن برنامه منجر شود، خوب است ولی اگر موجب باقی ماندن در شکل و دکور باشد، فایدهای ندارد.
بازیگر «خانه به دوش» و «متهم گریخت» عنوان کرد: موقعی که اصل محتوایی در دسترس مخاطب است، دیدن کپی آن نمیتواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد، مگر اینکه الزامات فرهنگ ایرانی کاملاً وارد کار شده باشد. بینندگان ایرانی به دنبال تماشای مسابقاتتر و تازه هستند و نباید با محتواهای کپی آنها را آزرده کرد.
این بازیگر تأکید کرد: میشود مبتنی بر فرهنگ ایرانی مسابقات و برنامههای جذابی البته با حضور آدمهای کاربلد این عرصه طراحی، تهیه و تولید کرد و با استفاده از همین نوآوری مخاطب را به وجد آورد. میمنت درباره سطح کیفی مجموعههای نمایشی نیز گفت: سریالها در یک سال گذشته، متغیر و پرنوسان بودهاند. برخی از آنها در تلویزیون پخش و برخی نیز در شبکه خانگی عرضه شد ولی از میان همه سریالها، فقط یکی دو سریال بود که نظر مخاطب را جلب کرد.
بازیگر سریال «نونخ» ادامه داد: اینکه چرا کمتر سریال باکیفیتی داشتهایم به عوامل و ویژگیهای مختلف بازمیگردد و قبل از همه، نزدیک بودن لحن سریال به لحن مردم است که به نظرم میتواند منجر به ارتباط شود. اگر سریالهایی بسازیم که مخاطب به درستی بتواند فضای سریال را درک کند و با آدمهایش ارتباط بگیرد، قطعاً از این رکودی که در آن گیر کردهایم تا حدی بیرون میآییم.
میمنت با تمرکز بر ویژگیهای «نونخ» گفت: آدمهای سریال «نونخ» آدمهایی هستند که کاملاً میشود آنها را درک و با رفتارشان همذاتپنداری کرد. اگر این همذاتپنداری نبود، سریال به فصول دوم و سوم نمیرسید. داستانپردازی در «نونخ» بر پایه الهامگیری از متن و بطن جامعه صورت گرفته و این خودش عاملی بر افزایش جذابیت سریال شده است.
سیروس میمنت ادامه داد: با توجه به شرایط جامعه، لزوم برنامهریزی مسئولان برای تولید برنامههای باکیفیت بهتر برای ماههای آتی الزامی است. فکر میکنم مدیران فرهنگی زمان کافی دارند که با برنامهریزی درست، تولید محتوای جذاب در گونههای مختلف از کمدی و اجتماعی تا درام را در دستور کار قرار دهند و کاری کنند که تنوع دیداری در مدیومهای مختلف در برابر بینندگان قرار گیرد.