کد خبر: ۸۸۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
تعداد بازدید: ۴۲۴
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، از سرگردانی مردم تهران و کلانشهرها به دلیل عدم توسعه حمل و نقل درون‌شهری انتقاد کرد.

عدم توسعه حمل و نقل درون‌شهری مردم را سرگردان کرده استبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس، محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی از جمله حقوق شهروندی مغفول مانده در کلانشهرهاست، تاکید کرد: توسعه حمل و نقل درون شهری ضرورتی که اگر مورد توجه قرار گیرد توامان که به عاملی برای کاهش چالش‌های محیط زیستی و شهرنشینی تبدیل می‌شود، رضایتمندی شهروندان و توسعه متوازن شهر هم را هم درپی خواهد داشت.

وی گفت: حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دایره خدمات شهری نقش مهم و تاثیری‌گذاری دارد ، این موضوع آنچنان دارای اهمیت است که در مباحث شهری بصورت مستقیم بر شاخص رفاه شهری – اجتماعی اثر گذار است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه هزینه مقرون به صرفه ، سازگاری با محیط‌ زیست، افزایش سلامت زیست شهری از جمله مزایای ترویج و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است ، افزود: میزان در دسترس بودن ، توسعه شبکه ای آن و منظم بودنش در رقابت میان کلانشهرها و شهرهای پیشرفته نقشی تعیین کننده و اثرگذار دارد آنچنان که شهرداری های شهرهای مهم و صاحب نام جهان بر سر پیشتاز بودن در این مهم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که حمل و نقل عمومی ضمن تاثیر مستقیم بر رضایت مندی مردم و شهروندان از خدمات شهری بر تبدیل شدن شهرها به شهرپاک و با پایین ترین سطح آلودگی به چهره های شهرها ظاهری منظم وزیبا اعطا می‌کند، افزود: در حالی که کلانشهرهای بزرگ دنیا با استفاده از تکنولوژی ها روز در صدد توسعه هر چه بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی خود هستند اما در کلانشهری چون تهران ما سال‌هاست به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب و به هنگام برای توسعه آن بر اساس برنامه عقب مانده ایم. عقب ماندگی که در گره های ترافیکی روزانه ، بروز آلودگی هوا و بروز نابسامانی های مکرر در حمل و نقل درون شهری مکرر به اهمیت و مغفول ماندن آن پی می بریم اما باز هم بدون یافتن راهکار اساسی برای آن رفع و رجوع آن را از سالی به سال دیگر حواله می‌دهیم.

پیرهادی با بیان اینکه ما در بحث توسعه و ارتقاء حمل ونقل عمومی کلانشهرها دچار ایستایی هستیم ادامه داد: این سیستم در برخی نقاط قرابتی با محیط زیست و فاکتورهای شهر سالم دارد و مقرون به صرفه و در دسترس عموم نیست.

وی در همین راستا پرداختن به بحث توسعه حمل و نقل عمومی شهرها و ارتقای کیفیت این خدمات به شهروندان ضرورتی است که به عنوان حق شهروندی بر دوش مدیران شهری و مدیران اجرایی دانست و خاطرنشان کرد که در کلانشهری چون تهران که سالانه قریب به ۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه و نوسازی آن اختصاص می یابد هنوز تا رسیدن به اعداد و ارقامی چون اختصاص ۷۰۰۰ اتوبوس شهری و داشتن حداقل ۳۵۰۰ واگن مترو فاصله قابل تاملی داریم .

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یادآور شد: در شرایط فعلی از این شمار تنها ۵۰۰۰ اتوبوس و ۱۴۵۰ واگن مشغول خدمت به جمعیت روزانه ۱۲ میلیون نفری شهر تهران هستند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آمار و ارقامی نامناسب و نامتوازان که بیشتر از خدمات‌رسانی به شهروندان به عاملی برای سرگردانی آنها بدل شده است، ازدحام شمار زیادی از شهروندان برای استفاده حداقلی از این سیستم و پایین بودن کیفیت آن چنان با روح حقوق شهروندان و حق شهرنشینی در تعارض است که شمار زیادی از شهروندان را از این ضرورت زندگی شهر نشینی رویگردان کرده است و به همین دلیل آنچنان که باید مطالبه عمومی هم برای ارتقای آن وجود ندارد.

پیرهادی همچنین در پاسخ به سوالی در باره اهمیت توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای کیفیت آن در شرایط ویژه‌ای پاندمی کرونا تاکید کرد :در شرایط ویژه پاندمی کرونا توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی اعم از ضدعفونی کردن منظم ناوگان حمل و نقل عمومی از واحدهای تاکسیرانی گرفته تا اتوبوس های درون شهر و قطارهای متروی از اصولی غیرقابل اغماض است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط ویژه و برغم اینکه شمار متقاضیان استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط دشوار اقتصادی نسبت به گذشته افزایش یافت اما همتی برای ارائه خدمات مناسب به مردم انجام شکل نگرفت. متاسفانه ازدحام جمعیت در برخی ساعت پیک ترافیک برای استفاده از مترو یا اتوبوس های بی آرتی چنان بود که نه تنها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشد بلکه حتی مراحل ضدعفونی جواب گوی نیاز شهروندان و رافع ضرورت های اولیه بهداشتی مراقبت های ویژه کووید ۱۹ نبود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود:هرچند این شرایط بی‌رغبتی را در استفاده از این سیستم میان بسیاری از شهروندان ترویج داد اما شمار دیگری از شهروندان به دلیل اجبار اقتصادی به سفرهای درون شهری با ناوگان نامناسب حمل و نقل عمومی تن دادند.

نماینده تهران تاکید کرد: متاسفانه برغم این شرایط نامناسب و عدم مهیا بودن بستر بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی، نرخ بلیط مترو و اتوبوس های درون شهری و حتی کرایه تاکسی ها نیز شاهد رشد قابل توجهی بود این درحالی است که مدیران اجرایی و شهری باید بستر سفرهایی ارزان با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه پاندمی کرونا را فراهم می آورند و نظارت دقیقی بر این روند انجام می دادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در کنار کاهش کیفیت حمل و نقل درون شهری به مرور زمان عاملی دیگر که سبب عدم رشد آن و ارتقای شده است ، تاکید کرد :نبود فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی است ، متاسفانه درکنار تمام کاستی هایی که در این عرصه وجود دارد هنوز اهمیت استفاده از این سیستم برای مردم ما هم جا نیفتاده است الان شرایط به نحوی است که بیشتر مردم تصور می کنند حمل و نقل عمومی برای قشر کم درآمد و فرو دست جامعه است و هر کسی که خودرو شخصی ندارد به سمت استفاده از این حمل و نقل عمومی از قبیل تاکسی ، اتوبوس و مترو می رود.

پیرهادی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که برغم این دیدگاه در سالهای اخیر بیشتر توجهات برای توسعه شبکه اتوبوس های بی آرتی، مترو و تاکسی ها نو به سمت شمال شهر و مناطق متوسط به بالا بوده و عملا حواشی شهر و جنوب شهر از حداقل توسعه ها هم محروم مانده اند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود: به هر روی برداشتن موانع مالی از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی و در نظر گرفتن بودجه و بستر مناسب برای ارتقای آن و همراهی دولت برای ارتقا این سیستم از جمله ضروریات توسعه حمل و نقل عمومی است که در نهایت منجر به اقبال بیشترشهروندان از این سیستم و پیامدهای مثبت محیط زیستی و شهرنشینی آن خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جدایی از اهمیت حمل ونقل عمومی برای شهروندان و تاثیر مستقیمی که بر رضایت اجتماعی آنها خواهد داشت فاکتوری است که در جذب گردشگران و رفاه و خدمات گردشگری برای آنها اثرگذار است؛ موضوع مهمی که شهرهای توریستی دنیا به آن توجه نشان داده اند و گردشگران با توجه به اینکه به واسطه حمل و نقل مناسب و منظم درون شهر با حداقل هزینه به گوشه و کنار شهرها به آن دسترسی دارند مقاصد گردشگری‌شان را انتخاب می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: