کد خبر: ۸۷۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
تعداد بازدید: ۲۲۹۸
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین آغاز به کار چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه، با اشاره به ضریب نفوذ بالای ۹۰ درصدی اینترنت در کشور، این زیرساخت را در توسعه سلامت همراه، موثر دانست.

معاون وزیر ارتباطات: ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالای ۹۰ درصد استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین آغاز به کار چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه، با اشاره به ضریب نفوذ بالای ۹۰ درصدی اینترنت در کشور، این زیرساخت را در توسعه سلامت همراه، موثر دانست.

سید ستار هاشمی، سه‌شنبه در چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه در شیراز، نخستین نسل تلفن‌های همراه را مربوط به سال ۱۹۸۰ دانست و گفت: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، نسل‌های جدیدتر معرفی می‌شوند و شاهد این هستیم که حرکت و پیشرفت فناوری به گونه‌ای است که دیگر از تلفن همراه به عنوان یک کالای لوکس یاد نمی‌شود و باعث شده که تغییرات جدی در زندگی افراد ایجاد شود و بسیاری از جنبه‌های زندگی به تلفن همراه وابسته شده است.

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، تغییرات ایجاد شده حوزه تلفن همراه در ۱۰ سال گذشته را چشمگیر خواند و افزود: اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالای ۹۰ درصد است که بیانگر رویکرد مثبت و اقبال عمومی مردم برای استفاده از اینترنت همراه است.

هاشمی، با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در سلامت الکترونیک، اظهار داشت: رخدادهای کنونی در دنیا نشان دهنده نقش زیرساخت‌های موجود در بسیاری از بخش‌هاست و در بخش سلامت نیز شکل ویژه‌ای از این اهمیت را شاهد هستیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه کارگروه‌های متعددی در این زمینه فعالیت دارند که بهداشت و درمان یکی از کارگروه‌های ویژه در این زمینه است و نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن) و بسترهای محتلفی در حوزه سلامت تولید و ارائه شده است.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی و آموزش الکترونیک در مدیریت کرونا

هاشمی، با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی و آموزش الکترونیک در مدیریت کووید۱۹، گفت:تشخیص بیماری به کمک هوش مصنوعی یکی از ظرفیت‌هایی است که در این حوزه مورد استفاده قرار گرفته است، ارائه خدمات سلامت غیرحضوری و مراقبت‌های درمانی افراد حاضر در قرنطینه نیز از مواردی است که در حوزه فناوری انجام شده است.

او افزود: همچنین در این عرصه شاهد شکل گیری و پیدایش نرم‌افزارها و بسترهای مختلف برای پایش افراد بودیم و اطلاعات مرتبط با فرد مبتلا در سامانه ثبت شده است و با توجه به شرایط و وضعیت بیماران، اقداماتی برای شناسایی محل زندگی فرد مبتلا و پیگیری سایر مبتلایان احتمالی با هدف کنترل و مدیریت بیماری برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن انجام شد.

ضرورت توجه به حفظ حریم شخصی در توسعه فناوری‌های حوزه سلامت همراه

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع تامین امنیت، دسترسی به اطلاعات و حریم شخصی افراد را یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم در این زمینه برشمرد که باید به آن توجه شود.

به گفته هاشمی، عدالت ارتباطی و عدالت آموزشی نیز از مواردی است که در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد و بحث سلامت نیز در این چارچوب مد نظر قرار دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، تهدید سلامت روانی جامعه در دوران کووید ۱۹ را یکی دیگر از مباحث کنونی برشمرد که در حوزه سلامت همراه مورد توجه قرار گرفته و از شناسایی و پیگیری افراد آسیب دیده و ارائه آموزش‌های لازم به آنان در حوزه سلامت خبر داد.

سلامت غذایی در منزل به کمک فناوری‌های سلامت

هاشمی، همچنین به ارائه آنلاین (برخط) برنامه‌های غذایی و سنجش مصرف کالری، برنامه‌های سنجش میزان تحرک و آموزش آنلاین حرکات ورزشی در خانه به عنوان دیگر ظرفیت‌های فضای مجازی و حوزه فناوری اشاره کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت و مرکز رشد فناوری این دانشگاه برای راه‌اندازی و برگزاری این کنگره، اظهار امیدواری کرد برپایی این کنگره علمی در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

«دیجیتال مدیسین»، در ردیف مهم‌ترین محورهای پیشرفت علم در سراسر دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این کنگره، پزشکی الکترونیک (دیجیتال مدیسین) و سلامت همراه را در ردیف مهم‌ترین محورهای پیشرفت علم در سراسر دنیا برشمرد.

فرید نجفی، با بیان اینکه امسال برگزاری این کنگره همزمان با همه‌گیری (اپیدمی) و پاندمی (جهان‌گیری) کووید۱۹ معنا و مفهوم ویژه‌ای دارد، افزود: اگر بخواهیم به بحث سلامت همراه به عنوان یکی از مفاهیمی که در سلامت دیجیتال با آن مواجه هستیم اشاره کنیم، در واقع هدف آن استفاده از فناوری در مسیر ارائه بهتر خدمات سلامت و بهره‌برداری از آن است و این موضوع از سال‌های گذشته در دنیا پیگیری می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر، متولی این موضوع شده است.

او اضافه کرد: سال ۲۰۲۰ میلادی و پیش از اینکه بحث کووید۱۹ مطرح شود، در بسیاری از گزارش‌های مرتبط با موضوع‌های مهم علمی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و سال‌های بعد، از مجموع ۱۰ عنوان برتر، دو تا سه مورد مربوط به حوزه سلامت و نخستین مورد، مبحث «دیجیتال مدیسین» و سلامت همراه بود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با اشاره به درآمدهای بسیاری که این حوزه برای شرکت‌های فعال به همراه دارد، ادامه داد: در علوم پزشکی یکی از مهم ترین نکات این است که تصمیمات باید مبتنی بر شواهد علمی باشد و یکی از بهترین و مهمترین مباحث در حوزه سلامت، موضوع سلامت همراه و سلامت الکترونیک است.

نجفی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز همواره یکی از دانشگاه‌های پیشرو در حوزه‌های علم، دانش و فناوری بوده است و برگزاری این کنگره می‌تواند به پیشبرد فناوری در حوزه سلامت منجر شود.

او اضافه کرد: در حوزه فناوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از وظایف و مسوولیت‌های ما، حمایت از فناوران این حوزه است، تلاش‌ها بر این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در مبحث سلامت دیجیتال پیش برویم زیرا این حوزه می‌تواند در سطح کشور برای بهبود خدمات بهداشتی درمانی موثر باشد.

سلامت دیجیتال، ضرورت غیرقابل انکار دنیای امروز

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این کنگره علمی، سلامت دیجیتال را ضرورت غیرقابل انکار دنیای امروز دانست.

حسین وطن پور افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پزشکان کامران باقری لنکرانی و سید جلیل معصومی از نخستین کسانی در کشور هستند که در حوزه سلامت دیجیتال و برگزاری اینگونه کنگره‌ها گام برداشته‌اند و امیدواریم این آغاز بتواند سرانجام خوبی برای کشور و مردم داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه توجه به سلامت دیجیتال امروزه به یکی از ضرورت‌های غیرقابل انکار تبدیل شده است، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها امکانات خوبی برای آموزش و پژوهش فراهم شده است و در زمینه منابع انسانی نیز نیروهای نخبه، آگاه و دارای اطلاعات بسیاری در دانشگاه‌ها حضور دارند؛ همچنین در حوزه پژوهش در تعداد و کیفیت مقاله‌ها موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، تقویت فعالیت در حوزه کسب و کارها را از اولویت‌های کنونی در این عرصه برشمرد و گفت: در زمینه ثبات اقتصادی باید تلاش کنیم تا وضعیت کسب و کارها بهتر شود و یکی از این کسب و کارها، موضوع سلامت همراه است.

وطن پور ادامه داد: سامانه‌های مختلفی در حوزه‌های درمان، آموزش و بهداشت در حال حاضر وجود دارد و حتی سامانه‌های تشخیصی نیز از سوی بعضی از شرکت‌ها ارائه شده و کیفیت استفاده از فناوری‌ها نیز تغییر یافته است.

وی، با بیان اینکه در حوزه سلامت دیجیتال، می‌توانیم از بازارهای متعددی برخوردار باشیم، بیان کرد: به کمک سلامت دیجیتال، ضمن ارتقای کیفیت و سرعت خدمات، بهای خدمات ارائه شده نیز ارزان‌تر می‌شود.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: آینده به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود؛ به گونه‌ای که تا سال ۲۰۳۰ میلادی پیش‌بینی می‌شود استفاده از هوش مصنوعی بسیار افزایش یافته و این نوع هوش جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به سطح هوش انسانی خواهد رسید.

چهارمین کنگره بین المللی سلامت همراه، امروز (بیست و هشتم بهمن ماه ۹۹) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: