کد خبر: ۸۷۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
تعداد بازدید: ۲۴۶
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تصویب نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور از سوی شورای عالی پدافند غیرعامل کشور در ۱۹ ماده و ۹ تبصره با حضور رییس ستادکل نیروهای مسلح خبر داد.

نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور تصویب شدبه گزارش  خبرداغ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پدافند غیرعامل، سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه در چهل و نهمین جلسه کمیته دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور که با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور در ۱۹ ماده و ۹ تبصره به تصویب رسید، اظهار داشت: این نظامنامه با هدف مصونیت‌بخشی، اَمن‌سازی، کاهش آسیب‌پذیری و مخاطرات زیرساخت‌ها، مراکز و صنایع شیمیایی کشور، مقابله و پاسخ به پیامد تهدیدات، حوادث و مخاطرات شیمیایی، حفاظت از مردم، سرمایه‌های انسانی و محیط زیست در برابر تهدیدات شیمیایی، ارتقاء آمادگی و تاب‌آوری زیرساخت‌ها و تاسیسات شیمیایی کشور و استمرار کارکرد و تداوم خدمات ضروری وابسته به حوزه شیمیایی تدوین شده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: همچنین این سند، تدوین نظام تصمیم‌گیری، فرماندهی، مدیریت عملیاتی و اجرایی پدافند شیمیایی در سطوح عملیاتی، تعیین نقش‌ها و وظایف دستگاه‌های اجرایی ذیربط و تبیین نحوه ارتباطات و تعامل آنها در عملیات پدافند شیمیایی، هماهنگی و هم‌افزایی در استفاده از منابع ملی، استانی و شهرستانی در شرایط اضطراری ناشی از تهدیدات و مخاطرات شیمیایی، حصول اطمینان از مصونیت، امنیت، ایمنی مراکز و تاسیسات شیمیایی کشور را مدنظر قرار داده است.

جلالی با بیان اینکه نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور، نمایانگر نحوه تحقق پدافند شیمیایی در مصون‌سازی و سطح عملیاتی، در نتیجه‌ انجام ماموریت‌های عملیاتی توسط نیروهای پدافند شیمیایی در وضعیت‌های مختلف مواجهه با سناریوهای محتمل تهاجم شیمیایی دشمن علیه زیرساخت‌ها و مراکز شیمیایی کشور است، یادآور شد: این نظام، تفکر (اصول، رویکرد، خط مشی، اهداف و راهبردهای) عملیاتی پدافند شیمیایی، تدبیر عملیات پدافند شیمیایی، نحوه انجام این ماموریت‌ها (طرح اقدام) و تقسیم کار (نگاشت نهادی) را برای هریک از وضعیت‌های عملیاتی ترسیم می‌کند.

سطوح عملیاتی و مصون‌سازی پدافند شیمیایی

جلالی با بیان اینکه ایمنی ذاتی، برتری ایمنی بر خطر، بسیج منابع مقابله‌ای، شناسایی و رهگیری مواد خطرناک، رعایت حریم‌ها، تخلیه و اسکان اضطراری، تحدید منطقه آلوده، آگاهی وضعیتی، آمادگی پاسخ پدافندی، واکنش سریع، کنترل خطر و هم‌افزایی آن، محدودسازی پیامدها، روزآمدی فناورانه، درمان تخصصی و حفظ محیط زیست اصول نظام عملیاتی پدافند شیمیایی را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: اصول و ارزش‌های عمومی و فراگیر پدافند غیرعامل از قبیل؛ تاب‌آوری، مصون‌سازی، پراکندگی، مکانیابی و مردم یاری در تدوین این نظام‌ نامه نیز مورد تاکید است.

وی، واحد صنعتی، منطقه صنعتی، شهری، استانی و ملی را سطوح عملیاتی و مصون‌سازی پدافند شیمیایی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر حوادث و رخدادهای شیمیایی به لحاظ گستره و پیامد بین چند کشور همسایه توسعه یابد یا احتمال آن داده شود این نظامنامه در چارچوب راهبردهای دیپلماسی دفاعی کشور وارد عمل خواهد شد.

مهمترین راهبردهای نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور است

جلالی، کاهش‌آسیب‌پذیری و مصون‌سازی واحدها و مناطق صنعتی و مراکز حیاتی و حساس و مهم شیمیایی کشور، پیاده‌سازی و استقرار نظام ایمنی، امنیتی، دفاعی شیمیایی کشور و طراحی و فعال‌سازی مرکز عملیات پدافند شیمیایی کشور، استقرار نظام سلسله مراتبی بهداشت و درمان در حوادث شیمیایی در سطوح ملی، استانی و مناطق و واحدهای صنعتی شیمیایی کشور و ارتقاء ایمنی و امنیت و پدافند مراکز جمعیتی در برابر تهدیدات و مخاطرات شیمیایی از طریق خروج مراکز پرخطر از شهرها، ایمن‌سازی مراکز شیمیایی موجود در مراکز جمعیتی و ارتقاء آمادگی‌های عملیاتی پاسخ پدافند شیمیایی در سطوح شهری و استانی را از مهمترین راهبردهای نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور دانست.

کنترل، راهبری و مدیریت حوادث شیمیایی در سطح ملی برعهده رییس جمهوری است

جلالی با بیان اینکه براساس این نظامنامه کنترل، راهبری و مدیریت حوادث شیمیایی و پیامدهای ناشی از آن در سطح ملی برعهده رییس جمهوری، معاون اول یا وزیر کشور است، تصریح کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور، مسئولیت هماهنگ کننده و دبیر ستاد ملی مدیریت حوادث شیمیایی در سطح ملی را برعهده دارد.

به گفته وی، وزارتخانه‌های نفت، صمت، نیرو، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، کشور، اطلاعات، امورخارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، ناجا، بسیج و سازمان‌های انرژی اتمی، جمعیت هلال احمر، محیط زیست و صدا و سیما از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که وظایف و تکالیف آنها در این نظامنامه مشخص شده است. همچنین براساس این نظامنامه رزمایش‌های پدافند شیمیایی تاسیسات شیمیایی حیاتی و حساس بصورت سالانه حداقل یکبار برگزار می‌شود.

نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور برای بخش خصوصی لازم الاجراست

جلالی این نظام‌نامه را برای همه زیرساخت‌ها و تاسیسات شیمیایی بخش خصوصی لازم الاجرا دانست و گفت: سازمان‌های یادشده موظفند با نظارت و راهبری قرارگاه پدافند شیمیایی کشور ملاحظات پدافند غیرعامل را در کلیه تاسیسات و فرایندهای شیمیایی خود اِعمال کنند و دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظف به کنترل و نظارت بر اجرای تکالیف در حوزه شیمیایی برای بخش خصوصی هستند. سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز موظف است اقدامات پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی دارای تاسیسات شیمیایی را هدایت و کنترل کرده، بر حسن اجرای این نظامنامه نظارت و اجرای آن را سالانه به کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور گزارش کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: