کد خبر: ۸۷۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
تعداد بازدید: ۳۲۴
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مازوت تولید در ایران ۳۵ppm هزارگوگرد دارد این درحالیست که مازوت مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دارای ۵۰۰ppm گوگرد است

مازوت ایران چند برابر آلوده‌تر از مازوت کشورهای پیشرفته استمدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مازوت تولید در ایران ۳۵ppm هزارگوگرد دارد این درحالیست که مازوت مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دارای ۵۰۰ppm گوگرد است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، حسین شهیدزاده در همایش یک روزه آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: امسال هوای پایتخت آلوده‌تر از سال گذشته است اما اختلاف این آلودگی تاکنون کمتر از ۱۰ روز است. آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده سختگیرانه‌تر شدن روش اندازه‌گیری آلودگی هوا است.

وی در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود و این اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می‌شد اما از سال جاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ نحوه محاسبه شاخص انجام می‌شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دخل و تصرفی در آن ندارد.

شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می‌شود را روش EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) اعلام کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد بلکه توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد تا کشورها با عمل به آن‌ها شرایط مطلوبی را ایجاد کنند. برای مثال می‌توان به توصیه‌ای مبنی بر رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده‌های ۲.۵ میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو ۴ گازوییلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می‌شود محتوای گوگرد آن ۵۰ppm است اما گازوییلی که در صنایع توزیع می‌شود، محتوای گوگرد آن بین ۳ تا ۷۰۰۰ppm است، گفت: مازوت تولیدی در ایران نیز ۳۵ هزار ppm گوگرد دارد، در صورتیکه مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی‌ها مصرف می‌شود، ۵۰۰ ppm گوگرد دارد.

شهیدزاده با بیان اینکه به‌طور قطع گازوییلی که در کشور ما استفاده می‌شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد آلوده‌تر است، تصریح کرد: پس نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت گازوییل استفاده می‌شود چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آن‌ها خطرناک است.

وی در مورد جرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه‌ دولت از هم شکایت کنند. هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد حتی کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است.

شهیدزاده با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار کرد: وقتی می‌توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانیکه از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودروهای دیزلی و گازوییلی مانند مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های خصوصی و کامیون‌ها به طور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که ناوگان نوسازی شود اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می‌کند و به جرأت می‌گویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رفع معضل آلودگی هوای تهران راه حل دارد و با مشارکت مجموعه حاکمیت و مردم این معضل حل می‌شود، گفت: اصلی‌ترین اقدام حاکمیت، عمل به قانون هوای پاک، کمک به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و مهم‌ترین مسئولیت مردم، عدم استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده است.

شهیدزاده در پایان اظهارات خود از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و تصریح کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: