کد خبر: ۸۷۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۳۳
طی روزهای اخیر، صاحبان و مدیران شبکه های اجتماعی با آب و تاب تمام، از «بستن حسابهای ترامپ در فضای مجازی» به عنوان نماد «استقلال شبکه های مجازی» در برابر «شورش و اغتشاش» یاد می کنند. حتی پس از حضور بایدن در کاخ سفید، شبکه یوتیوب حساب ویدئویی مرتبط به ترامپ را به مدت یک هفته دیگر تعلیق کرده و حتی بازگشایی نهایی آن را نیز مشروط خواهد کرد!

عکس یادگاری با جنازه ترامپ!به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، طی روزهای اخیر، صاحبان  و مدیران شبکه های اجتماعی با آب و تاب تمام، از «بستن حسابهای ترامپ در فضای مجازی» به عنوان نماد «استقلال شبکه های مجازی» در برابر «شورش و اغتشاش» یاد می کنند. حتی پس از حضور بایدن در کاخ سفید، شبکه  یوتیوب حساب ویدئویی مرتبط به ترامپ را به مدت یک هفته دیگر تعلیق کرده  و حتی بازگشایی نهایی آن را نیز مشروط خواهد کرد!
بدون شک، در این میان سؤالاتی وجود دارد که صاحبان شبکه های اجتماعی باید نسبت به آنها پاسخ دهند.
-چرا تا قبل از ششم ژانویه امسال( که شاهد حمله طرفداران ترامپ به کنگره بودیم)، شبکه های اجتماعی اقدامی در راستای محدودسازی حساب‌های کاربری ملی گرایان افراطی و نژادپرستان صورت نداده بودند؟ حتی در جریان برگزاری تظاهرات‌های گسترده در آمریکا و اروپا بر سر قتل جورج فلوید جوان سیاهپوست آمریکایی نیز چنین محدودیت‌هایی( علیه طرفداران نژادپرستی در آمریکا)  اعمال نشد!
-چرا شبکه های اجتماعی در قبال حوادث مشابه و خشونت باری که در کشورهای  مخالف آمریکا رخ می دهد
 و در آن امنیت عمومی و اجتماعی به چالش کشیده می شود، دست به سانسور حسابی‌های معترضین نزده و نمی زنند؟

بیشتر بخوانید: 

يك سؤال ساده از رئيس‌جمهور


-بر همگان مسجل است که بخش اعظمی از یارگیری جریان‌های موسوم به  ملی گرایان افراطی  ، نژادپرستان ،  نئونازیست‌ها ،  فاشیست‌ها  و …از طریق شبکه های اجتماعی و طی ۶ سال اخیر( از سال ۲۰۱۴- زمان آغاز بحران پناهجویان در اروپا) تا کنون صورت گرفته است. چرا تا این زمان، اقدامی در راستای جلوگیری از این روند صورت نگرفته بود؟
-چرا تا قبل از برگزاری انتخابات سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ و اعلام شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ، اقدامی در راستای محدودسازی واقعی وی و طرفدارانش در شبکه های اجتماعی صورت نگرفته بود؟! شاید رهبران شبکه های اجتماعی مدعی شوند که وی در آن زمان،  رئیس جمهور مستقر در آمریکا  بوده است، اما باید گفت که او ( ترامپ) در هفته گذشته و زمانی که حساب‌هایش در فضای مجازی بسته بود، هنوز هم  رئیس جمهور مستقر  در کاخ سفید بود!
-پروسه«نظارت محتوایی» بر شبکه های مجازی، قرار است در آینده ای نزدیک علیه چه کسانی و به چه بهانه هاییصورت گیرد؟!  به عبارت بهتر، کسانی که در پشت پرده به مدیران تويیتر، فیسبوک، یوتیوب و … دستور بستن حساب‌های ترامپ را داده اند،از این پس چه الگوها و خطوط قرمزی  را برای آن‌ها ترسیم خواهند کرد؟
به نظر می رسد در آینده، مؤسسان و مدیران شبکه هایاجتماعی، به بهانه حفظ آزادی بیان   و   صیانت از ارزش‌های بنیادین بشری !،  هرگونه انتقادی از ساختار نظام سرمایه داری  یا  نئولیبرالیسم و  نهادهای آمریکایی-اروپایی را سرکوب کرده و حساب‌های مربوطه را سریعا مسدود کنند. البته این روند ، تا الان نیز در شبکه های اجتماعی حاکم بوده اما پس از اتفاقات اخیر در آمریکا شدت خواهد گرفت. به عبارت بهتر، اقدامات سازماندهی شده، دستوری و هدفمند رهبران شبکه های ظاهرا مستقل! اجتماعی و مجازی، مقدمه و پیش در آمدی برای بروز اقدامات  سلبی  و  بازدارنده  علیه کل منتقدان نظام سرمایه داری  و ساختارهای حاکم بر آمریکا و کشورهای اروپایی می باشد. 
 بنابراین، نباید با پدیده مسدود شدن حساب‌های مجازی ترامپ و حامیان آن  به مثابه یک پدیده عادی و ساده  برخورد کرد. در این میان، باید مراقب آدرس‌ها و نشانه های نادرستی که از سوی رسانه های غربی و کارشناسان فضای مجازی در این شبکه ها بیان می شود، بود. اکثر این تحلیلگران و کارشناسان، سعی دارند ضمن ارائه تفسیری وارونه ، اقدام اخیر شبکه های اجتماعی را منبعث از استقلال آن‌ها در برابر نهادهای قدرت  دانسته و آن را مورد تعریف و تمجید قرار دهند! صاحبان شبکه های اجتماعی در جهان بدانند که گرفتن عکس یادگاری آن‌ها در کنار جنازه ترامپ قمارباز و مفلوک، نشانه استقلال و شجاعت آن‌ها نیست!

نویسنده : حنیف غفاری |

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: