کد خبر: ۸۷۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
تعداد بازدید: ۲۰۱
تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه ایران، این ادعاها را در راستای منفی سازی ذهنیت افکار عمومی آمریکا و سیاست مداران دولت بعدی ایالات متحده دانست.

ادعاهی پمپئو علیه ایران برای منفی سازی افکار عمومی و سیاستمداران بعدی کاخ سفید است/ ترامپ قدرت فرماندهی نظامی را از دست داده استبه گزارش خبرداغ، کوروش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اتهام‌زنی اخیر پمپئو پیرامون ارتباط جمهوری اسلامی با القاعده،‌ با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر احتمال زمینه چینی برای حمله نظامی ایالات متحده از این طریق، اظهار داشت: این اقدامات را شاید بیشتر بتوان زمینه سازی برای دوره بعدی بشمار آورد. خیلی بعید است در شرایطی که وضعیت داخلی آمریکا آشفته است و در شرایطی که دولت ترامپ و کابینه او دارند و تعدادی از همکاران پمپئو شامل برخی وزرای کابینه از جمله وزیر دفاع استعفا داده‌اند، دولت ترامپ در بتواند بر برنامه ریزی برای یک اقدام نظامی متمرکز شود.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای نیست که ترامپ بتواند نیروهای مسلح و ارتش آمریکا را برای ورود به جنگ جدیدی فرماندهی کند، اظهار کرد: با توجه به ملاحظاتی که کنگره دارد، می‌دانیم که رئیس مجلس نمایندگان رایزنی‌هایی با رئیس ستاد ارتش برای کسب اطمینان از اجتناب از اقدامی غیرنرمال داشته است. همچنین در نامه‌ای غیر معمول که فرماندهان ارتش آمریکا یعنی رئیس ستاد و هفت فرمانده دیگر امضا کرده‌اند، تاکیداتی وجود دارد که حکایت از فاصله گرفتن آنها از ترامپ دارد. آنها در این نامه بر وظیفه خود در دفاع از قانون اساسی در برابر دشمنان داخلی و خارجی تاکید و تصریح کرده است که در ۲۰ ژانویه بایدن رئیس جمهور خواهد شد. لذا در چنین شرایطی مشکل می‌توان تصور کرد که اقدامات پمپئو در این چند روزه مقدمه‌ای برای اقدام نظامی علیه ایران باشد.

احمدی با بیان اینکه طرح این ادعاها که اغلب تازگی هم ندارد، زمینه سازی برای ایجاد مشکل برای دولت بعدی است که کار خودش را از چهارشنبه آغاز می‌کند، گفت: پمپئو و اطرافیان ترامپ تلاش می‌کنند بستری ایجاد کنند که در آن کار با ایران برای دولت جدید آمریکا دشوارتر شود. همچنین پمپئو سعی دارد که با طرح و تکرار جزئیات یا به اصطلاح ارائه اسنادی ذهن افکار عمومی در داخل آمریکا و به ویژه ذهن سیاستمداران و اعضای کنگره آمریکا را علیه ایران مسموم کند، با این هدف که مخالفت و دشمنی با ایران بهتر جا بیفتد.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل درباره اینکه با توجه به تلاش های ایران برای مبارزه با تروریسم در منطقه، چرا آمریکا ادعای همکاری ایران با القاعده را مطرح کرده است، گفت: آنها تاکنون به هر وسیله ای که می‌توانستد، اعم از تشدید تحریم‌ها، ایجاد تردید در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به میان کشیدن سیاست منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران متوسل شده‌اند تا بتوانند از طریق آنها بستر سازی لازم را برای ایجاد یک زمینه منفی در واشنگتن و در افکار عمومی آمریکا و دنیا انجام دهند.

وی اضافه کرد:‌ ادعای ارتباط القاعده و ایران سال‌ها پیش مطرح بوده و مطلب جدیدی نیست. پمپئو در واقع همان مطالب قبلی را در قالب جدیدی تکرار کرده است. قبل از این هم با انتشار ادعایی در مورد ترور یک عضو القاعده تلاش کرده بودند زمینه ای منفی ایجاد کنند. اتفاقا همین پمپئو که از خطر القاعده سخن می‌گوید کسی است که در مارس گذشته سعی کرده بود که با هدف توجیه مذاکره و صلح با طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، القاعده را کم اهمیت جلوه دهد. ایران قبلا گفته بود که به خاطر مرزهای طولانی که به سختی کاملا قابل کنترل است، در مقاطعی برخی عناصر القاعده وارد ایران شده بودند که دستگیر و به کشورهای متبوع خود تحویل شدند. یکبار هم صحبت از این بود که یکی دو عضو القاعده نیز در ازای آزادی یک دیپلمات ایرانی در سال ۲۰۱۱ در پاکستان آزاد شدند.

احمدی درباره نقش کشورهای منطقه در این قضایا، با بیان اینکه مسئله القاعده خیلی برای کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات مسئله‌ای مهم و جدی نیست، افزود: آنها بیشتر دنبال تبلیغاتی علیه سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران هستند و برای آنها این موضوعات از اولویت بیشتری برخوردار اند. البته ممکن است آنها نیز در مقطعی تصمیم بگیرند برای کمک به ایجاد ذهنیت منفی در دولت جدید آمریکا و در داخل افکار عمومی و سیاستمداران ایالات متحده به این موضوع پروبال دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: