کد خبر: ۸۷۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
تعداد بازدید: ۲۸۷
درویش در پاسخ به این پرسش که راهکار و راه حل کاهش و کنترل آلودگی هوا به ویژه مساله مازوت در هوای تهران چیست، گفت: راه حل کوتاه مدت این است که یک دستور سریع در شهرهای مانند تهران و کلانشهرهای کشور صادر شود و طبق آن در هر شهری که شاخص آلودگی هوا بالای 150 بود، استفاده از گاز جایگزین مازوت شود و در سایر شهرها نیز میزان مصرف مازوت مورد نظارت دقیق قرار بگیرد.

مازوت ۳۷ درصد در آلودگی هوای تهران نقش دارد، خودرو‌ها ۹ درصد / مازوت می‌تواند باعث شیوع سرطان خون شود / چرا برای تولید برق سراغ انرژی خورشیدی نمی‌روند؟یک فعال محیط زیست اظهار داشت: مازوت به خاطر ترکیب گوگردی که دارد برای محیط زیست بسیار ضرر دارد. همچنین مازوت چون نقش بالایی در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دارد، این ذرات چون در بدن انسان نفوذ زیادی دارند، باعث شیوع بیماری‌های تنفسی و همین طور سرطان خون بین شهروندان می‌شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، محمد درویش  و در پاسخ به این پرسش که مازوت چقدر در آلودگی هوای تهران طی چند هفته اخیر موثر بوده، گفت: طبق گزارشی که شهرداری تهران سال گذشته منتشر کرده بود، سهم منابع ساکن در تولید ذرات معلق 2/39 درصد اعلام شد که از این میزان نیروگاه‌ها 1/12 درصد، پالایشگاه‌ها 4/4 درصد و صنایع 8/17 درصد سهم داشتند. اما با توجه به اینکه در هر 3 عامل اعلام شده مازوت نقش مهمی را ایفا می‌کند، ما به تعبیری می‌توانیم بگوییم که مازوت تاثیر 37 درصدی در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دارد که با توجه به ویژگی‌هایی که این ذرات دارند، برای سلامتی انسان بسیار خطرناک هستند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اگر بخواهیم اهمیت تاثیر 37 درصدی مازوت در آلودگی هوای تهران را بهتر متوجه شویم، من این مثال را برای شما مطرح می‌کنیم که تمام خودروهای تهران با این حجم زیاد و این همه خودروی فرسوده و غیراستاندارد کلا 9/13 درصد در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون سهم دارند و همین سهم درباره موتورسیکلت‌ها که این همه درباره آلایندگی آنان صحبت می‌شود 1/10 درصد سهم دارند و در واقع این همه خودرو و موتورسیکلت مجموعا 24 درصد سهم داشته ولی مازوت به تنهایی 35 تا 37 درصد در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون نقش دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مازوت چه تاثیری بر محیط زیست و سلامت شهروندان دارد، تصریح کرد: مازوت به خاطر ترکیب گوگردی که دارد برای محیط زیست بسیار ضرر دارد. همچنین مازوت چون نقش بالایی در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دارد، این ذرات چون در بدن انسان نفوذ زیادی دارند، باعث شیوع بیماری‌های تنفسی و همین طور سرطان خون بین شهروندان می‌شود.

درویش در پاسخ به این پرسش که راهکار و راه حل کاهش و کنترل آلودگی هوا به ویژه مساله مازوت در هوای تهران چیست، گفت: راه حل کوتاه مدت این است که یک دستور سریع در شهرهای مانند تهران و کلانشهرهای کشور صادر شود و طبق آن در هر شهری که شاخص آلودگی هوا بالای 150 بود، استفاده از گاز جایگزین مازوت شود و در سایر شهرها نیز میزان مصرف مازوت مورد نظارت دقیق قرار بگیرد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: علاوه بر این نیز باید شهرهایی که شاخص آلودگی بالای 150 دارند، تعطیل شوند و هرچه این تعطیلی دقیق‌تر بوده و در راستای کاهش حداکثری تردد شهروندان باشد، نتیجه بهتری در کوتاه مدت خواهد داشت. البته راهکار و راه حل میان مدت برای کاهش آلودگی هوا نیز بهبود کیفیت گازوییل و جایگزینی وسایل نقلیه و ناوگان جدید و سبز به جای نمونه‌های فرسوده و آلاینده است. باید شرایط در بحث حمل و نقل عمومی فراهم و مناسب باشد تا شهروندان تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروهای شخصی خودشان باشند.

وی افزود: فراموش نکنیم که در این ایام شیوع بیماری کرونا بسیاری از شهروندان از ترس ابتلا به کرونا کمتر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند و اتفاقا همین مساله در آلودگی هوا بی تاثیر نبود. ما نیازمند فرهنگسازی هستیم. باید امکانات و تسهیلات لازم را برای استفاده شهروندان از دوچرخه را در سطح شهر فراهم کنیم. همچنین راهکار بلندمدت ما برای کاهش آلودگی هوای تهران، این است که ما در برخی موضوعات تجدید نظر جدی داشته باشیم. این یک سوال جدی است که چرا باید برق ما از نیروگاه‌های حرارتی تامین شود؟ آن هم در شرایطی که کشور ما یک سرزمین آفتابی است و حتی طبق برنامه‌های توسعه دولت موظف شده بود که در این زمینه یعنی تولید برق از انرژی خورشیدی وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: