کد خبر: ۸۷۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
تعداد بازدید: ۳۷۸
در روزی که جایگزینی رشید مظاهری با سیدحسین حسینی قابل پیش‌بینی بود، ترکیب اولیه استقلال عجیب‌ترین شگفتی ممکن بود.

یک کاشته نجات‌بخش و چند علامت سؤال به گزارش خبرداغ ، در روزی که جایگزینی رشید مظاهری با سیدحسین حسینی قابل پیش‌بینی بود، ترکیب اولیه استقلال عجیب‌ترین شگفتی ممکن بود.

 

محمود فکری برای مقابله با یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ، هروویه میلیچ را به هافبک چپ برد تا در پست دفاع چپ، جا برای محمد نادری باز شود و در جناح راست، یک مدافع دیگر یعنی احمد موسوی را جانشین فرشید اسماعیلی کرده بود. حضور ۴مدافع چپ و راست در ترکیب ۱۱ نفره استقلال شاید در مواردی خاص و در مسابقاتی که هدف اول تیم «گل نخوردن» باشد، توجیه داشته باشد اما در برابر ماشین‌سازی فقط مایه تعجب بود. این تغییر یک پیام معنی‌دار با خود به‌همراه داشت. بعد از یک فصل که استراماچونی و فرهاد مجیدی روی طراحی حمله از کانال مرکزی تمرکز کرده بودند، با این تغییر و تحولات، محمود فکری عمده تمرکز تیم را به کانال‌های کناری منتقل کرده بود تا از آنجا با ارسال‌های بلند، دروازه ماشین‌سازی را تهدید کند. اما مشکل بزرگ اینجا بود که در این سبک بازی، مهدی قایدی عملاً بی‌اثر می‌شود و شیخ دیاباته هم که موفق‌ترین بازیکن استقلال در نبردهای هوایی است، روی نیمکت نشسته بود.

 

۳۰دقیقه نخست بازی یکی از بدترین نمایش‌های استقلال در سال‌های اخیر بود. ۱۰بازیکن سرگردان و بی‌هدف که انگار مشغول انجام یک جلسه تمرین هستند در زمین می‌چرخیدند. آبی‌ها در این دقایق هیچ طرحی برای نزدیک شدن به دروازه حریف نداشتند و تعداد پاس‌های سالم معمولاً از عدد ۵ عبور نمی‌کرد. با این حال دفاع پراشتباه ماشین‌سازی در همین دقایق هم یکی دوبار به قایدی فرصت داد تا در موقعیت گل قرار بگیرد.مشکل بزرگ دیگری که در استقلال به چشم می‌خورد، منطقه استقرار بازیکنان بود. فکری که انگار هنوز در حال و هوای نساجی سیر می‌کرد، خواسته یا ناخواسته تا نیمه زمین خودی عقب کشیده بود و مدافعانی که روی خط هجده‌قدم مستقر شده بودند، اجازه نمی‌دادند استقلال با نفرات بیشتری در بخش تهاجمی حضور داشته باشد. تنها در ۱۵دقیقه پایانی نیمه اول بود که حرکات میلیچ و وریا از کناره‌ها منجر به موقعیت‌هایی نصف‌و‌نیمه شد که در مهم‌ترین آن، ضربه سر ارسلان مطهری، در حالی که هیچ مزاحمتی هم نداشت، در موقعیتی بسیار مناسب از بالای دروازه به بیرون رفت.

 

با شروع نیمه دوم، ماشین‌سازی عقب‌تر نشست تا ارسال‌های استقلال از چپ و راست شدت بگیرد و قابل انتظار بود که دیاباته برای استفاده از توپ‌های بلند به زمین وارد شود، اما درست در همین لحظات بود که یک ضربه ایستگاهی نجات‌بخش از هروویه میلیچ، گره کور دیدار را باز کرد. این اولین گل میلیچ از یک ضربه شروع مجدد از زمان حضورش در استقلال بود.با ورود دیاباته، آرایش تیمی استقلال هم دچار دگرگونی شد؛ بدین ترتیب که ارسلان مطهری به راست منتقل شد، قایدی به چپ متمایل شد و مهاجم ۱۹۴ آبی‌ها در پیشانی خط حمله قرار گرفت. با این آرایش جدید در خط حمله اگرچه دیاباته می‌توانست روی سانتر قایدی خیال استقلالی‌ها را راحت کند اما این تغییر، برتری عددی در میانه میدان را به سود ماشین‌سازی تغییر داد و بعد از تیر دروازه غافلگیرکننده‌ای که پیمان بابایی زد، فکری بار دیگر تیم خود را اصلاح کرد. بدین ترتیب که داریوش شجاعیان جانشین ارسلان مطهری شد تا زوج قایدی-دیاباته بار دیگر در کانال مرکزی و در طول یکدیگر مستقر شوند.

 

نکته عجیب اینکه این تغییر فقط چند ثانیه بعد منجر به جدی‌ترین خطر استقلال در جریان بازی شد و پاس عمقی استثنایی شجاعیان، قایدی را با باقر صادقی تک‌به‌تک کرد. بازگشت شجاعیان در هفته‌های آینده می‌تواند تا حدودی بحران خلاقیت در خط میانی استقلال را رفع کند. دقایق پایانی بازی صرفاً تلاش برای حفظ نتیجه بود و در لحظاتی که ماشین‌سازی توانی برای تحت فشار قرار دادن مدافعان استقلال نداشت، استقلال هم با احتیاط و محافظه‌کاری، بازی را ادامه داد و موقعیت فوق‌العاده دیاباته در دقیقه ۹۴ صرفاً حاوی این پیام بود که آقای گل فصل گذشته لیگ از شرایط آرمانی دور است. شیخ در بازی‌های گذشته موقعیت‌های اینچنینی را تا این حد ساده از دست نمی‌داد. استقلال با عبور از ماشین‌سازی سه امتیاز گرفت تا از سایرین عقب نماند اما درباره کیفیت این تیم هنوز ابهام‌های زیادی وجود دارد.

ایران ورزشی 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: