به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، مناظره میان سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاحطلب و احمد زیدآبادی روزنامهنگار و فعال ملی-مذهبی عصر امروز سهشنبه چهارم آذر ماه و با موضوع «رئیسجمهور نظامی؟» در دفتر سایت خبری انصافنیوز برگزار شد.
مدتی قبل احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود طی یادداشتی «روی کار آمدن رئیسجمهور نظامی» را «اقتضای روند تطور اوضاع ایران در سه دهۀ گذشته» دانست. نگارش چنین یادداشتی توسط زیدآبادی زمینهای برای برگزاری این مناظره با حضور وی به عنوان موافق این تئوری و مصطفی تاجزاده به عنوان مخالف، شد.
در ابتدای این برنامه احمد زیدآبادی در سخنانی در تشریح شرایط کنونی کشور گفت: امروز ما در شرایط پیچیده، سخت، بغرنج و عجیبی به سر میبریم که مشابه آن را در تاریخ ایران به سختی میتوان پیدا کرد. شاید بعد از انقلاب مشروطه تاکنون برهه کودتای اسفند ۱۲۹۹ را بتوان با این دوره مقایسه کرد. جناح های سیاسی در اثر این وضعیت دچار تعارضات زیادی هستند و از نظر من تعارضات جناح محافظهکار تا حدی مشخص شده است که حتی به درخواستها برای برگزاری مناظره و تبادل نظر در فضای دانشگاهی هم اقدام نمیکنند و این نشان دهنده این است که اعتماد به نفس خود را از دست دادهاند. گروه دیگر هم اپوزیسیون برانداز که در کشور حضور ندارند و یک پیادهنظام مجازی هم نزدیک به آنها شکل گرفته که اگر از این تعارضات آنها حرفی به میان بیاید، به گوینده حمله میکنند.
وی افزود: گروههای اصلاحطلب هم در این شرایط دچار تناقض ذاتی هستند که وقتی صحبت میکنند، ابتدا و انتهای حرف آنها چندان با هم همخوانی ندارد و در سخنان آنها تعارضات و تناقضات فراوان مشاهده میشود. بهطور مثال در خصوص انتخابات ریاست جمهوری وقتی که فصل انتخابات میرسد مباحث به گونهای مطرح میشود که گویی ریاستجمهوری اهمیت زیادی دارد و دوستان اصلاحطلب، مردم را به حضور در انتخابات تشویق میکنند و به مردم از اهمیتهای انتخابات میگویند اما به محض اینکه فرد مورد نظر رای را میگیرد و مستقر میشود، صحبتها به این صورت مطرح میشود که اصلاً رئیسجمهور هیچ قدرتی ندارد یا قدرت و اختیاراتی که دارد با مسئولیتها همخوانی ندارد.
زیدآبادی ادامه داد: مثلا به مردم بگوییم که ریاستجمهوری چه میزان از قدرت را در اختیار دارد و ما میخواهیم با حضور در انتخابات همین میزان را هم از دست ندهیم و به همان اندازه هم باید توقع داشته باشیم که این مساله کمی منطقیتر بوده و انتظارات را کمتر میکند. البته باز هم مردم باید هزینه فایده کنند که آیا بر همین اساس هم شرکت کنند یا خیر.
سید مصطفی تاجزاده در ادامه طی سخنانی با اشاره به یادداشت زیدآبادی درخصوص روی کار آمدن رئیسجمهور نظامی، گفت: ایشان در آن مقاله حکم داد که رئیس جمهور آینده باید نظامی باشد و به صورت آشکار دولت را برعهده بگیرد.
وی افزود: در ابتدا باید بگویم که من هنوز درخصوص انتخابات ۱۴۰۰ به جمعبندی نرسیدهام که رای خواهیم داد یا خیر و اینکه نامزد معرفی خواهیم کرد یا خیر. اگر انتخابات آینده مانند ۹۸ باشد که نتیجه نسبت به میزان مشارکت در اولویت قرار گیرد، بعید است که من کاندیدایی معرفی کنم یا رای بدهم اما اگر فضایی مانند ۷۶-۸۴ یا ۹۲ باشد و مشارکت بالا در انتخابات اصل قرار گیرد ما هم فرصت و زمینه حضور پیدا کنیم، فعالیت خواهیم داشت.
فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه با اشاره به مبحث رئیسجمهور نظامی، ابراز داشت: ما به عنوان جریان اصلاحطلب وظیفه داریم که با مردم صحبت کنیم و فارغ از اینکه خودمان نامزد داشته باشیم یا نداشته باشیم، باید به مردم بگوییم که اگر در انتخابات آینده شرکت کردید به رئیسجمهور نظامی رای ندهید، یعنی اگر تنها دو کاندیدا از جناح مقابل باشد و یکی از آنها نظامی باشد باز هم به گزینه نظامی رای ندهید تا همچنان فرصت برای فعالیت باقی بماند.
وی ادامه داد: من برای اینکه مقاله آقای زیدآبادی را نقد کنم باید این مقدمه را بیان کنم که جمهوری اسلامی یک نظام هیبریدی و ترکیبی یعنی یک نظام نیمه بسته و نیمه باز یا نیمه انتخابی و نیمه انتصابی است. عوامل زیادی در این که هر لحظه و در هر دوره کدام یک از این نیمه ها دست بالا را پیدا کنند، نقش ایفا میکند. یعنی هر قدر که مردم فعالتر باشند، مشارکت داشته باشند و مطالبات خود را بروز دهند، کف مطالبات ملی بالا میرود و برعکس هراندازه که مردم منفعل باشند این مطالبات پایینتر میآید. البته شرایط منطقهای و بینالمللی هم در این مساله تاثیرگذار است. برای مثال اگر در همین انتخابات اخیر آمریکا ترامپ پیروز میشد شرایط به نفع گروههای انتصابی رقم میخورد لذا بیدلیل نبود که وقتی ترامپ شکست خورد واقعا عزا گرفتند چرا که میدانستند که پیروزی بایدن، کفه را به نفع تعامل، تنشزدایی، رفع تحریمها و گفتوگو سنگین میکند.
تاجزاده با اشاره به یادداشت زیدآبادی، گفت: ما هرگز به نقطه «صفر یا صد»ی که در این مقاله آمده نرسیدیم، بلکه هنوز رقابتها میتواند معنادار باشد و میتواند بیمعنی باشد و هر دو حالت هم برای دو یا سه انتخابات به صورت پیدرپی قابلیت ثمربخشی دارد به این دلیل که ساختار جمهوری اسلامی به گونهای است که حتی اگر اصلاح طلبان هم حذف شوند، در میان همان اصولگرایان هم رقابت شکل خواهد گرفت و گروهی با گروه دیگر رقایت خواهند کرد همانند سال ۸۹ که بعد از به حصر رفتن آقای موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد اختلافات در میان اصولگرایان پدیدار شد و این اختلافات به مجلس و جامعه هم کشیده شد.
زیدآبادی در ادامه در تبیین منظور خود از رئیس جمهور نظامی به گونههای مختلف حضور نظامیان در سیاست اشاره کرد و گفت: من برای رئیسجمهور نظامی، تعریف مشخص و روشنی را مدنظر دارم. به طور مثال یک فردی در گذشته نظامی بوده اما بعدا از آن فضا خارج شده است. با این تعریف بسیاری از کسانی که امروز فعال مدنی و سیاسی هستند هم سابقه نظامیگری دارند. یک عده دیگر هم هستند که از آن نهاد نظامی خارج شدند اما ارتباطات خود را حفظ کردهاند مانند قالیباف که ارتباطات خود با سپاه را حفظ کرده اما وارد فضای اجرایی شده و سال هاست که از آن فضای نظامی فاصله دارد.
وی افزود: یک بخش هم فرد یا افرادی هستند که در انتخابات کاندیدا شدهاند اما حمایت نهادهای نظامی را ندارند. برای مثال من شنیدم آقای دهقان که اخیرا اعلام کاندیداتوری کرده به پیشنهاد آقای آشنا وارد عرصه انتخابات شده است و از تیم دولت فعلی حمایت میشود. اما پیشنهاد من حضور فردی با حمایت نهادهای نظامی در جایگاه رئیسجمهور است که با توجه به قدرتی که در دست دارند، مسئولیت هم برعهده آنها باشد. در چنین شرایطی مردم از آنها نیز مطالبه خواهند کرد و مطالبات خود را با آنها مطرح میکنند.
زیدآبادی با بیان اینکه با حضور رئیسجمهور نظامی، فضا بسته نخواهد شد، گفت: برخلاف آقای تاجزاده من معتقدم که با حضور رئیسجمهور نظامی فضا خیلی هم بسته نخواهد شد. برای مثال علیرغم سختگیریها در این سالها حوزههایی مانند موسیقی و فیلم محدود نشد و یا در مساله حجاب موفق نشدند آنچه مدنظر داشتند را اجرا کنند. تصور نمیکنم رئیس جمهور نظامی بعد از روی کار آمدن بخواهد دوباره گشت ارشاد راهاندازی کند و با زنان برخورد کند یا اینکه فضای مجازی و اینترنت را بهطور کلی تعطیل کند.
وی ادامه داد: امروز رئیس جمهور مخاطب همه خواستهها و مطالبات مردم است. در واقع این طور نیست که با آمدن یک فرد نظامی قدرت جدیدی را به او بدهید. در واقع همین اختیارات و قدرت را تا پیش از این در اختیار داشته منتهی بدون مسئولیت و حالا مسئولیت را هم برعهده دارد و باید پاسخگوی مطالبات اقشار مختلف باشد. در شرایط کنونی اصلاً چنین محدودیتی امکانپذیر نیست و اصلاً جامعه موقعیت این چنین بسته شدن فضا را نمیدهد. در این شرایط با برعهده گرفتن مسئولیت، آنها خودشان باید تلاش کنند که مشکلات را حل کنند. حالا این حل شدن از طریق مذاکره با آمریکا خواهد بود یا خیر، مسئولیت این موضوع برعهده همان دولت خواهد بود.
تاجزاده در ادامه این مناظره با بیان اینکه افراد نظامی در انتخاباتهای مختلف همواره کاندیدا بودهاند، اظهار داشت: همواره در انتخاباتهای مختلفی که در جمهوری اسلامی برگزار شد افرادی بودند که با سابقه نظامیگری کاندیدا شدند. اما این نخستین بار در جمهوری اسلامی است که نظامیان میگویند ما باید کشور را اداره کنیم و در استدلال برای این موضوع با اشاره به پیشرفت و توانمندیهای نیروهای نظامی مطرح میکنند که اگر خودروسازی هم در اختیار ما باشد مشکلات آن برطرف خواهد شد. اینکه تصور میکنید اگر نظامیها دولت را در اختیار داشته باشند مسئولیت آن را هم برعهده خواهند گرفت اشتباه است، همین مجلس یازدهم که با شعارها و سروصدای زیاد تشکیل شد، هنوز طرح و ایده مناسبی ارائه نکردهاند.
وی افزود: ما معتقدیم که اگر دولت پنهان سنگاندازی نکند، دولت امکان کار و فعالیت دارد. ما در دولت خاتمی این کار را کردیم و مسئولیت آن را هم پذیرفتیم. در واقع تلاش میکنیم دولت پنهان را افشا کنیم و اجازه ندهیم که قدرت اجرایی کشور نیز به دست نظامیان بیافتد. حتی در دوره جنگ هم علیرغم اصرارهای محسن رضایی و دوستانش، امام(ره) اجازه نداد که دولت را در اختیار بگیرند، حالا در زمان صلح اداره کشور را به آنها بسپاریم؟ پس ما تلاش میکنیم و به مردم میگوییم که سرنوشت انقلاب اسلامی قرار نبود که اینگونه باشد. البته اگر واقعا یک فردی نظامی است، لباس نظامی را دربیاورد و بعد وارد عرصه انتخابات شود مشکلی وجود ندارد.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: اگر اداره کشور را به دست نظامیان بدهیم سرنوشتی همانند کره شمالی خواهیم داشت که اتفاقاً در صنعت موشک بسیار پیشرفته است و حتی توانایی حمل کلاهک هستهای دارد و به قولی در این حوزه امنیت کامل دارد و هیچ کشوری هم جرات حمله به کره شمالی را ندارد اما در مساله اقتصاد فقیر و عقب مانده است.