کد خبر: ۸۷۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
تعداد بازدید: ۲۲۶
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
رحیم شهریاری خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم زنجیره فعلی کرونا را قطع کنیم در ماه‌های آذر و دی تعداد جان باختگان ما از این بیماری به هزار تا ۱۲۰۰ نفر خواهد رسید.

قرنطینه جدی گرفته نشود، جان‌باختگان به ۱۰۰۰ نفر می‌رسند/ پرداخت کمک‌های معیشتی به مردم از هزینه بیماری کمتر است/ بسیاری از کشته‌شدگان در شهرهای شمالی غیربومی هستندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسینعلی شهریاری  درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای کنترل و قطع زنجیره کرونا و رعایت این سبک زندگی تا پیدایش درمان قطعی این بیماری گفت: سبک زندگی که این روزها با توجه به کرونا باید رعایت شود خیلی هم سخت نیست و اگر مردم به این موارد توجه جدی داشته باشند می‌توانیم از پس بیماری برآییم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای خاطر نشان کرد :مشکل امروز این است که مردم ما علی‌رغم وجود بیماران بسیار، جان باختن تعداد زیادی از هموطنان و شهادت کادر درمان و پزشکی، باز هم خیلی باور ندارند که باید پروتکل ها را رعایت کنند و یا به نوعی می‌خواهند یک مبارزه منفی با این جریان داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر واقعاً همه مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند، ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، افرادی که بیمار می‌شوند خودشان را قرنطینه کنند و به آن‌هایی که در تماس بودند اطلاع‌رسانی کنند و بگویند که دچار این بیماری شدند تا آن افراد هم اقدامات لازم را انجام دهند، می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

نماینده مردم زاهدان خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت دولت و ستاد کرونا، هر چقدر پروتکل بنویسند اما اجرا نشود موفقیتی به دست نمی‌آید و معتقدم مشکل ما اینجاست که نمی‌خواهیم از قوه قهریه استفاده کنیم چون فکر می کنیم مردم ما مردم فهمیده و فرهنگی هستند که وقتی خبرگان جامعه، مسئولین و پزشکان توصیه می‌کنند که پروتکلها رعایت شود، رعایت می‌کنند در صورتی که متاسفانه اینطور نیست چرا که تا ۲ الی ۳ روز تعطیل می‌شود ما شاهد ترافیک سنگین در جاده‌های شمال کشور هستیم.

وی ادامه داد: علیرغم همه توصیه‌ها اما باز گوش کسی بدهکار نیست و باید گفت اگر این عدم همکاری مردم ادامه پیدا کند شاید لازم باشد ما هم مانند بسیاری از کشورهای غربی از قوه قهریه استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای با بیان این‌که ما باید قرنطینه را جدی بگیریم، اظهار داشت: دو هفته پیش به آقای رئیس جمهور نامه دادم که تعطیلی کامل کنید و باید این اقدام صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مطرح می‌شود با قرنطینه افرادی که درآمد روزانه دارند و معیشت زندگی شان بسته به درآمد روزانه است چه می‌شود ؟البته دولت طرح ناقصی را داده مانند اینکه نفری ۱۰۰ هزار تومان به مردم بدهد که با یک حساب و کتاب دقیق ای کاش این مبلغ بیشتر به مردم پرداخت شود تا قرنطینه کاملی صورت گیرد.

شهریاری با اشاره به این‌‌که این روزها عنوان می‌شود با قرنطینه کامل مشکلات اقتصادی پیدا می‌کنیم و هزینه‌ها بسیار می‌شود،تاکید کرد: باید بگویم هزینه بیماری که مردم پرداخت می‌کنند بسیار بیشتر از هزینه قرنطینه است.

وی افزود: بیماری که احتیاج به بستری پیدا می‌کند فارغ از تعداد بیمارانی که کارشان به بستری نمی‌کشد و در منزل قرنطینه می‌شوند که آنها هم کسب و کارشان به مشکل بر می‌خورد، به طور متوسط باید ۹ روز در بیمارستان بستری شود که حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه ایشان می‌شود. حال اگر خدایی نکرده به ICU راه پیدا کنند ممکن است ۴۰ الی ۸۰ میلیون تومان هزینه شان شود که با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم این مبلغ پول کلانی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مشاهده می‌کنیم روزانه صدا و سیما می‌گوید تا ۲۸۰۰ نفر بستری می‌شود اگر این جمعیت را جمع بزنید و ضربدر ۳۰ میلیون یا ۴۰ میلیون کنیم تقریبا عدد قابل توجهی از بستری این عزیزان به دست می‌آید و هزاران هزار میلیارد تومان صرف هزینه درمان می‌شود که می‌توانیم با قرنطینه کامل همان چیزی که در عید اتفاق افتاد و حتی شدیدتر این پول را به مردم بدهیم تا شاید بتوانیم زنجیره را قطع کنیم.

وی با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بیان کرد:متاسفانه تعدادی از تهرانی‌ها به شمال کشور رفتند و این واقعاً درست نیست که با مسافرت، عزیزان ما در استان‌های شمالی دچار بیماری شوند. با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گیلان و گلستان صحبت می‌کردم می‌گفتند درصد قابل توجهی که در این استان‌ها فوت می‌کنند مسافرین از تهران و سایر شهرهای دیگر هستند که می آیند هم برای ما گرفتاری می‌شود هم برای خودشان.

شهریاری با بیان این‌که برای روزهای بعد از قرنطینه باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، گفت: اینکه دو یا سه هفته ما قرنطینه کنیم و بعد از آن دوباره اتفاقات قبل تکرار شود، فایده ندارد. در این زمان ما باید یک بازنگری در پروتکل‌ها داشته باشیم تا راهکار جدیدی را به دست بیاوریم تا بعد از برداشتن قرنطینه اجرایی و آن را ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه ۲ الی ۳ هفته مشاغل و صنوف تعطیل شود تا افراد در خانه بمانند اما آنها بیرون بروند، کاری از پیش نخواهیم برد، اظهار کرد: با یک برنامه دقیق‌تر می توانیم زنجیره بیماری کرونا را قطع کنیم.باید طرح معلم محور هر خانه یک پایگاه بهداشت را جدی بگیریم چرا که می‌تواند بسیار مثمر ثمر در کنترل بیماری باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیج اعلام آمادگی کرده پای کار بیاید که به نظرم ظرفیت خوبی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. می‌توان در مراقبت، پیشگیری و ردیابی بیماران و یا مدیریت کمک‌های مومنانه از بسیج استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: اگر ما نتوانیم زنجیره را قطع کنیم و روند کنونی ادامه پیدا کند متاسفانه باید بگویم شاید تلفات ما در آذر و دی ماه به هزار الی ۱۲۰۰ نفر برسد بنابراین باید اهتمام جدی برای قطع زنجیره داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: