کد خبر: ۸۶۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
تعداد بازدید: ۱۳۰
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرزهای جمهوری اسلامی و مرزهای منطقه، در جریان روند صلح میان آذربایجان و ارمنستان هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواهد کرد.

خطیب‌زاده: مرزهای ایران در جریان حل مناقشه قره‌باغ هیچ تغییری نکرده است/ ایران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در همه معادلات منطقه خواهد داشتبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز (۲۶ آبانماه ۹۹) با آرزوی سلامتی برای همه مردم کشور تاکید کرد: همه مراقب خود باشند چرا که موج جدیدی از کرونا ایجاد شده که تنها با مساعدت همه مردم و مسئولان قابل مدیریت است.

وی با اشاره به گاه‌شمار وزارت خارجه در هفته گذشته اظهار داشت: دکتر ظریف هفته گذشته و به دعوت همتای پاکستانی سفری به اسلام‌آباد داشتند؛ ایشان در شامگاه ۲۰ آبان وارد این کشور شدند و دو روز اقامت داشته و در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان در مورد فنس‌کشی، امنیت مرزها و گروه‌های سازمان یافته قاچاق انسان و کالا گفت‌وگو کردند؛ همچنین در دیدار وزیر امور خارجه با همتای پاکستانی، تمامی ابعاد روابط دو کشور مرور شد و گسترش روابط دوجانبه، مقابله با اسلام‌هراسی، جلوگیری از توهین به مقدسات اسلامی، مقابله با طرح‌های مخرب رژیم صهیونیستی و ضرورت تعیین تکلیف  موافقت‌نامه ترجیحی و موافقنامه‌های فی مابین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: در روزهای گذشته همچنین موضوع کنفرانس بین‌المللی بازگشت آوارگان سوری را داشتیم که دستیار ویژه وزیر خارجه به سوریه سفر کردند و با مقامات سوری از جمله بشار اسد ملاقات  داشتند.

خطیب‌زاده درخصوص نادیده گرفته شدن طرح ایران در مسئله مناقشه آذربایجان و ارمنستان و همچنین تغییر مرزها، ‌گفت: در هفته گذشته یکسری جوسازی‌های بی پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه‌های ساختگی منتشر شد که جوسازی رسانه‌ای بود. فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سو استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه حل و فصل دائمی مناقشه بین دو کشور استقبال می‌کند، ‌همانگونه که در سه دهه گذشته استقبال کرده و هر روندی مورد استقبال ما است. در عین حال فکر می‌کنیم مسیر روشن است، طرح ایران نیز همپوشانی‌های جدی با مسیری که اکنون جلو می‌رود، دارد. 

وی ادامه داد: مرزهای جمهوری اسلامی و مرزهای منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواد کرد. برداشت و فهم ما این است که یک جاده ترانزیت ساده شکل گرفته که مسائل امنیتی و کم کیف آن باید مورد بررسی قرار گیرد. جمهوری اسلامی و نمایندگان ما در پایتخت‌های منطقه هوشیارانه موضوعات را پیگیری می‌کنند؛ نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری را خارج از چیزی که اعلام کرده می پذیرد

وی افزود: تاکید می‌کنم نیروهای تکفیری همین الان باید منطقه را ترک کرده باشند و آنچه به ما گفتند نیروهای تکفیری دیگر در منطقه نباشد و حل و فصل صلح آمیز برای کل منطقه مفید خواهد بود و جمهوری اسلامی بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به این موضوع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا پاکستان حامل پیامی از طرف عربستان برای ایران بود یا نه، گفت: جمهوری اسلامی بارها موضع خود را اعلان کرده و نیازی به پیام آوردن یا بردن نیست؛ عربستان پاسخ معمول را نداد و به طور ویژه موضوعی با این محور در نشست پاکستان مطرح نشد.

وی در رابطه با برخی تحرکات صورت گرفته از سوی آمریکا در عراق نیز گفت: نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می‌کنند. آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته است.

خطیب‌زاده در خصوص حضور نیروهای حافظ صلح ترکیه در قره‌باغ و در پاسخ به این سوال که آیا ایران نیز نباید در این منطقه نیرو داشته باشد، گفت: نکته اول اینکه جمهوری اسلامی نقش استراتژیک و راهبردی خود را در همه معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه‌حل دائمی این بحران توجه به حق انصاف و حق حاکمیتی کشورها است و اگر مواردی از این جنس باشد استقبال می‌کنیم. چیزی خارج از روال طبیعی نمی تواند شکل بگیرد همانطور که هیچ کنش‌گر مخربی در منطقه ما نمی‌تواند جای پا باز کند و آن کس که باید این پیام را بگیرد می‌گیرد، ما در این مسیر هستم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به درخواست پادشان عربستان برای موضع‌گیری جامعه جهانی دربرابر برنامه‌های هسته‌ای کشورمان گفت: تکرار این جملات توسط حکام سعودی طبیعی است اما پیام ایران نیز کاملا روشن بوده است. رژیم آل سعود باید بداند نمی‌توان صرفا با این قاعده که سرکوب می‌کنی و داخل را مدیریت می‌کنی منطقه را مدیریت کرد؛ نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی‌توان با گروه‌های تکفیری اتحاد ایجاد کرد؛ نمی‌توان منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد. تا زمانی که حکام آل سعود از این وضعیت برنگردند چشم اندازی برای خروج از انزوای حکام آل سعود وجود ندارد.

وی ادامه داد: دردناک است؛ جهان عرب در شرایطی قرار گرفته که آنهایی‌که قرار بود کمک کار کشورهای عربی باشند خائنان آن شدند. دست دوستی جمهوری اسلامی همچنان برای همه کشورهای اسلامی دراز است و این براساس یک باور است اما همه ما نقشه و توطئه‌های آل سعود را می دانیم. ما انتخاب نکردیم همسایه آل سعود باشیم اما هستیم و چاره‌ای نداریم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: