کد خبر: ۸۶۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
تعداد بازدید: ۳۹۸
نیویورک تایمز:
بایدن می‌گوید اولین قدم‌اش با ایران بازگرداندن وضعیت موجود است. این بدان معناست که اگر ایران مایل به بازگشت به محدودیت‌های تولید اعلام شده در سال ۲۰۱۵ باشد، بایدن هم دوباره وارد معامله می‌شود، به همین سادگی! ایرانی‌ها البته اعلام کرده‌اند که آمریکا برای نقض توافق از سوی ترامپ باید غرامت بپردازند. در ضمن نباید فراموش کرد که برخی از محدودیت‌های اساسی در مورد ایران به زودی برداشته می‌شود.

پایان استراتژی «اول آمریکا»؛ بایدن چگونه با ایران وارد معامله خواهد شد؟دیوید ای سنجر در نیویورک تایمز نوشت: جوزف آر. بایدن جونیور، رئیس جمهور منتخب آمریکا این واقعیت را که قصد دارد استراتژی "اول آمریکا" را به عنوان یک اصل در سیاست خارجی کشور کنار بگذارد، پنهان نمی‌کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: وی می‌گوید در صورتی که ایرانیان مایل به تغییر مسیر و رعایت مفاد برجام باشند، دوباره وارد توافق هسته‌ای خواهد شد.

بایدن احتمالا برای پنج سال دیگر تنها معاهده تسلیحات هسته‌ای باقیمانده با روسیه را ادامه و پس از چهار سال تهدید رئیس جمهور ترامپ برای خروج از اتحاد آتلانتیک، تعهدات آمریکا در قبال ناتو را دو برابر می‌کند. بایدن البته همزمان گفته که روسیه را وادار می‌کند تا بهای مداخلات‌اش در انتخابات آمریکا را بپردازد.

بایدن پیشتر در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز گفت که می خواهد شعار اول آمریکا که بین این کشور و متحدانش جدایی افکنده بود، کنار بگذارد. از نظر بایدن، چنین سیاست خودخواهانه‌ای شانس ایجاد یک رویکرد مشترک بین المللی برای مبارزه با یک بیماری همه گیر که بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر را مبتلا کرده از بین می‌برد.

بایدن چند روز قبل از انتخابات گفت: سیاست اول آمریکا ترامپ نتیجه‌اش همین فاجعه کرونا بوده است، ما 4 درصد از جمعیت جهان هستیم، اما 20 درصد کشته‌های کرونا را داشته ایم. ترامپ خودکامه‌های جهان را در آغوش می‌کشد و در عوض انگشت خود را در چشم متحدان دموکراتیک ما فرو می‌کند، این دلیل دیگری است که امروز احترام به رهبری آمریکا در حال نزول است.

با این وجود بازگشت به رویكرد عمدتاً بین المللی دوران پس از جنگ جهانی دوم آن هم پس از چهار سال و در شرایط بیماری همه گیر كه غرایز ملی گرایانه را تقویت كرده، کاری به غایت دشوار است. جهان از دور نگاه نمی کند همانطور که بایدن چهار سال پیش آخرین بار آن را از کاخ سفید درگیر کرد. خلا رهبری واشنگتن اغلب توسط چین پر شده است، از سوی دیگر دموکراسی‌ها عقب نشینی کرده‌اند و تلاش برای ساخت واکسن رقابت جدیدی ایجاد کرده است.

بنابراین اگرچه متحدان خارجی ممکن است از وعده‌های بایدن دلگرم شوند، اما باید بدانند تحقق آن در شرایط فعلی دشوار است.

مشاوران برجسته بایدن در مصاحبه‌های چند هفته گذشته، تلاش کردند تا مسیری را ترسیم کنند که گویی طی آن قرار است رئیس‌جمهور آینده از سیاست‌های تهاجمی خود دست بکشد.

آنتونی جی بلینکن، مشاور دیرینه امنیت ملی بایدن، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا به سادگی خود را سازمان نمی‌دهد. تا زمان دولت ترامپ، در دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه، آمریکا بسیاری از این سازماندهی‌ها را انجام می‌داد که البته در این راه با اشتباهاتی هم همراه بود. با این حال، اکنون، آمریکا دریافته که چه اتفاقی می‌افتد وقتی کشور دیگری سعی می‌کند جای ما را بگیرد یا حتی شاید بدتر از آن ما را به عقب براند.

کسانی که بایدن را برای دهه ها می‌شناسند، می‌گویند که آنها انتظار دارند او با دقت حرکت کرده و با چند عمل نمادین ولی در عین حال بزرگ تغییراتی را یایجاد کند. بازگشت به توافق نامه آب و هوای پاریس در اولین روزهای دولت او یکی از این اقدامات خواهد بود.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و دوست دیرینه بایدن، گفت: او در شرایطی قدرت را به ارث می‌برد كه هم به او فضای گسترده‌ای می‌بخشد و هم عجیب دست او را می‌بندد. واضح است، آنچه ترامپ با دستور اجرایی انجام داده، با دستور اجرایی قابل لغو است.

وی افزود: هر عملی كه به رویكرد سنا یا هرگونه استفاده مجدد از زور نیاز داشته باشد، بدون تحریک واضح، تقریباً از میز خارج خواهد شد.

رئیس جمهور ترامپ سال گذشته با رهبران کشورهای ناتو در هرفوردشایر انگلیس دیدار کرد. بایدن می خواهد تعهدات آمریکا در قبال ناتو را دو برابر انجام دهد.

رئیس جمهور ترامپ سال گذشته با رهبران کشورهای ناتو در انگلیس دیدار کرد. بایدن می‌خواهد تعهدات آمریکا در قبال ناتو را افزایش دهد.

بایدن اگرچه هرگز بیان نداشته که پوتین، رئیس جمهور روسیه را چگونه در زمینه مداخله در انتخابات آمریکا پاسخگو خواهد کرد، اما با توجه به اظهارات جیک سالیوان یکی از مشاوران سیاست خارجی وی، به نظر می رسد که رئیس‌جمهور جدید آمریکا مایل است هزینه‌های قابل توجه و پایداری را به روس‌ها تحمیل کند. درست قبل از روز انتخابات سالیوان بیان کرد که این اقدامات می‌تواند شامل تحریم‌های مالی، مسدود کردن دارایی‌ها و همچنین مقابله با حملات سایبری باشد.

این به معنای سخت گیری مضاعف در سیاست آمریکا است، اقداماتی که پیش تر اوباما در نظر گرفته بود تا در شش ماه پایانی دولت خود، زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور بود، انجام دهد ولی هرگز آنها را انجام نداد.

تغییر شدید در نوع نگاه به روسیه ناشی از برنامه ریزی مفصلی است که تیم انتقال بایدن، اواخر بهار سال گذشته سازماندهی کرده است، تا بلکه بتواند رویکرد ترامپ به جهان را تغییر دهد. این تیم یک تیم سیاست خارجی متشکل از مشاوران رسمی و غیررسمی است که عمدتاً متشکل از مقامات ارشد و متوسط دولت اوباما هستند.

با این حال برنامه های آنها تفاوت‌های قابل توجهی با استراتژی دولت اوباما دارد. بایدن به وضوح در حال بازنگری در مواضعی است که در سنا و کاخ سفید گرفته بود.

به گفته مقامات دولت آینده بایدن، بارزترین مثال در بازنگری در استراتژی چین رقم خواهد خورد. مشاوران خود جو بایدن اذعان می‌کنند که در سالهای ریاست جمهوری اوباما، بایدن و تیم امنیت ملی وی سرعت سرکوب مخالفان رئیس جمهور چین در داخل و استفاده از ترکیب شبکه‌های 5جی و همچنین ابتکار عمل کمربند جاده ابریشم جدید را دست کم گرفتند.

کورت کمبل که به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در آسیا خدمت می‌کرد و الی راتنر، یکی از معاونان مشاور امنیت ملی بایدن گفتند که سیاست چماق و هویج، چین را تحت تأثیر قرار نداده است. نه قدرت نظامی آمریکا و نه توازن منطقه‌ای مانع از تلاش پکن برای به چالش کشیده واشنگتن نشده است.

درباره ایران، شروع بحرانی دوباره

امروز یک دهه بعد از تلاش سایبری آمریکا و اسرائیل برای ازبین بردن برنامه هسته ای ایران در دولت اوباما تلاش دوباره برای تضعیف تلاش‌های هسته‌ای ایران، آغازگر عصر جدیدی از درگیری‌ها خواهد بود، دوره‌ای که بایدن بازیگر اصلی آن است. او در زمان معاونت ریاست جمهوری خود از تلاش پنهانی برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران طرفداری می‌کرد و همواره به دنبال راهی برای کاهش سرعت پیشرفت ایران بدون خطر جنگ در خاورمیانه بود. وی بعداً به همكاران خود گفت كه معتقد است این برنامه پنهانی كمك می‌كند تا دو کشور وارد مذاکره شوند.

اکنون بایدن می‌گوید اولین قدم‌اش با ایران بازگرداندن وضعیت موجود است. این بدان معناست که اگر ایران مایل به بازگشت به محدودیت‌های تولید اعلام شده در سال 2015 باشد، بایدن هم دوباره وارد معامله می‌شود، به همین سادگی! ایرانی‌ها البته اعلام کرده‌اند که آمریکا برای نقض توافق از سوی ترامپ باید غرامت بپردازند. در ضمن نباید فراموش کرد که برخی از محدودیت‌های اساسی در مورد ایران به زودی برداشته می‌شود. مرحله اول تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر منقضی شد و راه را برای شروع فروش مجدد سلاح از سوی روس‌ها و چینی‌ها هموار کرد. همچنین نباید فراموش کرد که به زودی رئیس جمهور جدیدی در ایران روی کار خواهد آمد که تأثیرات ناشناخته‌ای در مذاکرات احتمالی دارد.

مشاوران بایدن می‌گویند بازگشت به توافقی ترامپ از آن خارج شد توپ را در زمین تهران می‌اندازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: