کد خبر: ۸۶۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: ۳۵۵
مقام معظم رهبری در سالروز ولادت سراسر نور و رحمت، پیامبر آگاهی و آزادی و قدرت، حضرت محمد مصطفی(ص) سخنرانی مبسوطی ایراد فرمودند. این سخنرانی نكات و فرازهای بسیاری در بر داشت و به مهم‌ترین مسائل جهانی، ایران و جهان اسلام اشاره داشتند ازجمله این‌كه برای مأیوس نمودن دشمن باید قوی شد.

باید قوی شویمبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، مقام معظم رهبری در سالروز ولادت سراسر نور و رحمت، پیامبر آگاهی و آزادی و قدرت، حضرت محمد مصطفی(ص) سخنرانی مبسوطی ایراد فرمودند. این سخنرانی نكات و فرازهای بسیاری در بر داشت و به مهم‌ترین مسائل جهانی، ایران و جهان اسلام اشاره داشتند ازجمله این‌كه برای مأیوس نمودن دشمن باید قوی شد.
ایشان اشاره نمودند كه برای قوی شدن، مسئولان در سه بخش اقتصاد،‌ امنیت و فرهنگ تحرک بیشتر و جدی‌تری داشته باشند.
قوی شدن، عاملی است تا كشور در استفاده از منابع و امكانات خود در جهت تأثیرگذاری بر اتفاقات و رویدادهای بین‌المللی، مؤثر عمل كند. به عبارتی قدرت، كلیدی‌ترین مؤلفه تعیین‌كننده مناسبات و جایگاه كشورها در عرصه روابط بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید: 

اوضاع تماشایی آمریكا و تكلیف ما


كشور پس از این كه به دانش هسته‌ای دست یافت و پیشرفت نمود، قدرت‌های بزرگ دنیا هراسناک شدند و برای به زانو درآوردن ایران در پای میز مذاكرات با هم متحد شدند و گروه 1+5 تشكیل دادند و یا امروز اگر كشور توانسته است از بعد نظامی و ساخت سلاح و تجهیزات، به‌ویژه موشک‌های دوربرد نقطه‌زن و ساخت انواع پهپاد در موقعیت ویژه‌ای قرار گیرد،آمریكا و برخی كشورهای اروپایی بیمناک شده و تلاش می‌كنند تا به طرق مختلف مانع شوند. امروزه برای هر كشوری منافع ملی، منطقه‌ای و جهانی متصور است كه مراتب آن بستگی به میزان دستیابی به مؤلفه‌های قدرت دارد كه در این راستا دو مؤلفه قدرت نرم و قدرت سخت برای جهت‌گیری قابل تعریف است.
1- قدرت سخت به ابعاد نظامی و دفاعی برمی‌گردد كه برخی كشورها مانند آمریكا در جهان و عربستان در منطقه بدان تكیه دارند و بودجه سنگینی بدان اختصاص می‌دهند. قدرت سخت عوامل طبیعی، ذخایر معدنی، انرژی و سرزمینی را نیز شامل می‌شود كه به شكرانه الهی در زمینه قدرت سخت از وضعیت خوبی در منطقه و جهان برخوردار هستیم. ایران جزء 20قدرت برتر نظامی جهان از نگاه GFP می‌باشد و دارای رتبه دوم و چهارم ذخایر گاز و نفت خام جهان است و از لحاظ ذخایر معدنی در كمربند سبز جهان قرار گرفته است.
2- اما از لحاظ قدرت نرم كه شامل مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود، نیاز به تحرک و جدیت بیشتر است. برآیند قدرت سخت و قدرت نرم است كه می‌تواند ایران را در زمره كشورهای قدرتمند جهان قرار دهد و در مواجهه با تهدیدات قدرت‌های مسلط و مستكبر، غیرآسیب‌پذیر سازد.
اتفاقات بدی كه این روزها و سال‌های اخیر در عرصه اقتصادی شاهد رخ دادن آن هستیم، هیچ توجیهی نمی‌توان برای آن داشت. تورم و افزایش قیمت كالاهایی كه به وفور وجود دارد، مردم و آحاد جامعه را زمینگیر كرده است، در حالی كه با قطع و یقین باید گفت كه با اعمال مدیریت كارآمد و تدبیر می‌توان از چنین وضع آشفته‌ای نجات پیدا كرد. هرچند محیط اقتصادی بین‌المللی و تحریم بی‌تأثیر نیست، ولیكن هیچ‌یک از اقتصاددانان بیش از 20 درصد تأثیرپذیری را تأیید نمی‌كنند، چراكه ظرفیت‌های كم‌نظیر كشور و نیروی جوان و مستعد، امكان رشد اقتصادی حتی دورقمی را برای كشور در صورت به‌كارگیری اصول علمی مدیریت و روحیه جهادی میسر می‌سازد اما در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز افت و خیزهای زیادی وجود دارد كه لازم است برای قوی شدن و تأمین اقتدار ملی تدبیر شود، چراكه این عرصه‌ها نیز مهم‌ترین عوامل قدرت نرم محسوب می‌شوند. در روابط بین‌الملل، كشورها به انحای مختلف سعی دارند تا بر سایر كشورها و جوامع دیگر نفوذ داشته باشند و آن‌ها را همراه خود سازند و از این طریق منافع ملی خود را حداكثر سازند. این نفوذ عمدتا با اقدامات فرهنگی، سیاسی و مناسبات اجتماعی صورت می‌پذیرد. در بعد فرهنگی موفقیت‌های علمی ایران در صحنه‌های بین‌المللی، برجستگی‌های فرهنگی از نگاه تاریخ و قدمت تمدنی، پیوند ایدئولوژیک و مركزیت فرهنگی – مذهبی شیعه در منطقه می‌تواند بااهمیت تلقی شود و از بعد سیاسی – اجتماعی، شاخص وحدت و اعتماد ملی، انسجام سیاسی – اجتماعی، حضور فعال در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بهره‌برداری دیپلماسی عمومی، پایبندی به آرمان‌های عدالت‌خواهی، استكبارستیزی، استقلال‌طلبی، ارائه تصویر مثبت از انقلاب اسلامی در ذهن ملت‌ها، ارتقای مشاركت بیشتر مردم در صحنه‌های مختلف ازجمله انتخابات و ترویج اندیشه مقاومت در بین ملت‌های منطقه را می‌بایستی همواره مورد توجه قرار داد.
انتظار می‌رود، نامزدهایی كه در انتخابات 1400 شركت می‌كنند، نحوه تحقق مؤلفه‌های قدرت منطقه‌ای و جهانی ایران را كه ازجمله مطالبه رهبر فرزانه انقلاب می‌باشد و عاملی است كه باعث یأس دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به كشور است، در برنامه‌های خود مدون سازند.

نویسنده: محمد ناظمی اردكانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: