کد خبر: ۸۶۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۳۰۱
جف لیچ یک جمهوری خواه است و تا چند انتخابات پیش، اصلا مجبور نبود که در اینجا تبلیغ کند. در سال 2016، وی تقریباً با 17 درصد اختلاف رقیب دموکرات خود را شکست داد. هنگامی که وی برای اولین بار در سال 2012 نامزد انتخابات شد، حتی حریفی هم نداشت.

دموکرات ها در آستانه فتح بی سابقه تگزاس؟رنوکا رایسام در پولتیکو نوشت: نماینده ایالت تگزاس، در بخش ثروتمند نشین شمال دالاس در کنار خانه‌های دو طبقه آجری کنار هم و وانت سیاه خود مکث می‌کند و اپلیکیشن مربوط به رای دهی را بر روی تلفن خود چک می کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: جف لیچ یک نماینده جمهوری خواه است و تا چند انتخابات پیش، اصلا مجبور نبود که در اینجا تبلیغ کند. در سال 2016، وی تقریباً با 17 درصد اختلاف رقیب دموکرات خود را شکست داد. هنگامی که وی برای اولین بار در سال 2012 نامزد انتخابات شد، حتی حریفی هم نداشت.

با این حال دو سال پیش، لیچ در آستانه شکست بود و امسال نیز به احتمال زیاد یک دموکرات جایگزین وی می‌شود.

لیچ و گروهی داوطلب قصد دارند در این شنبه آفتابی ماه اکتبر و درست 3 روز قبل از انتخابات درب بیش از 2000 خانه را زده و آنها را تشویق به رای دادن به ترامپ در روز انتخابات کنند. به ندرت پیش می‌آید که شخصی جواب وی را بدهد و به هیمن خاطر هم او یک یادداشت دست نویس با شماره تلفن همراه خود را برای آنها برجای می‌گذاشت. سرانجام، پس از حدود 30 دقیقه، بالاخره شخصی پاسخ می‌دهد. لیچ خود را معرفی و مردی که درب منزل‌اش ایستاده می‌پرسد: شما جمهوریخواه هستید یا دموکرات؟ هنگامی که لیچ پاسخ می‌دهد که او یک جمهوریخواه است، فرد مقابل در را محکم بسته و می‌گوید: من یک دموکرات هستم!

منطقه آقای لیچ در شهرستان کولین حدود 30 دقیقه رانندگی از دالاس نمادی از یک تغییر گسترده در عرصه سیاسی تگزاس دارد. در دهه گذشته، ساکنان جدیدی از سراسر تگزاس، کالیفرنیا و سایر ایالت‌ها به دلیل مشاغل، مدارس خوب و هزینه‌های پایین مسکن در این منطقه ساکن شدند، این منطقه تا حد زیادی روستایی و جزو پایگاه‌های سنتی جمهوری خواهان بوده که حالا شرایط متفاوتی دارد.

دموکرات‌های تگزاس مدت زیادی در مورد ورشکستگی ایالت صحبت کرده و بارها شکست خورده‌اند، به همین خاطر نیز به راحتی می‌توان به جاه طلبی‌های آنها شک کرد اما پس از سالها ضرر ناامیدکننده در رقابت ایالتی، آنها معتقدند که در نوامبر امسال یک هدف قابل دستیابی برای پیروزی پیش‌روی خود می‌بینند. برای اولین بار در حدود دو دهه گذشته، دموکرات‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند اکثریت را در مجلس ایالتی تگزاس کسب کنند.

فرماندار جمهوری خواه تگزاس و دادستان کل ایالت امسال به دنبال انخاب مجدد نیستند. جان کرنین، سناتور جمهوری خواه، همچنان فاصله خود را نسبت به رقیب دموکرات‌اش یعنی ام جی هگر، حفظ کرده است. حتی اگر دموکرات‌های تگزاس چند کرسی را نیز در مجلس به دست بیاورند، همچنان اکثریت در اختیار جمهوری خواهان خواهد بود. وقتی مجلس قانونگذاری در ژانویه تشکیل جلسه می‌دهد، اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا همچنان بر سر کار باقی خواهند ماند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنین با اختلاف کمی از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها عقب است.

اما در تگزاس، پیروزی دموکرات‌ها شوک‌آور خواهد بود. نبرد برای مجلس ایالتی ممکن است در نهایت اولین قدم در هدف بلند مدت حزب دموکرات برای کسب اکثریت کنگره و سنا خواهد بود.

چقدر به هم نزدیک هستند؟ دموکرات‌ها 12 کرسی مجلس نمایندگان ایالتی را در سال 2018 به دست آوردند و تنها 9 کرسی با کنترل کامل مجلس فاصله داشتند. حزب ایالتی امسال 22 کرسی مجلس ایالتی را هدف قرار داده که حدود نیمی از آنها در دالاس و مناطق اطراف آن است. در سال 2018 در 9 عدد از 22 کرسی مذکور، بتو اورورک، نامزد دموکرات سنا در مقایسه با تد کروز از جمهوری خواهان بهتر عمل کرد.

دموکراتهای تگزاس سالهاست به این دلخوش هستند که تغییر آمار جمعیتی روند معکوسی را ایجاد و به آنها کرسی‌های بیشتری می‌دهد. آنها همچنین امسال نیز امیدوارند که از انشقاق موجود بین راست‌گراها استفاده کنند. درگیری مداوم بین جمهوریخواهان راست گرا و اعتدال گرایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، دنیس بونن را سرنگون کرده و منجر به انتخاب آلن وست محافظه کار به عنوان رئیس حزب جمهوری ایالتی شدند. عدم محبوبیت روزافزون ترامپ در تگزاس، به ویژه در مناطقی مانند کالین، حتی نامزدهایی مانند کورنین را که روزگاری جایگاه‌شان بسیار محکم بود متزلزل ساخته است.

دموکرات‌های تگزاس اکنون بیش از آنچه در سال‌های گذشته داشته‌اند، پول دارند. کمیته مبارزات دموکراتیک مجلس تگزاس از ماه ژوئیه تا سپتامبر بیش از 3.6 میلیون دلار جمع آوری کرده که این رقم بیش از دو برابر 1.5 میلیون دلار جمع آوری شده در شش ماه اول سال و بیش از 1.3 میلیون دلار جمع آوری شده در کل سال 2018 است. کمیته تجدید محدودیت دموکراتیک ملی 1.1 میلیون دلار برای تبلیغات دیجیتال در رقابت مجلس ایالت تگزاس هزینه می‌کند. فوروارد گفت که امسال بیش از 12 میلیون دلار برای رقابت مجلس ایالتی تگزاس هزینه خواهد کرد.

ویکی هاوسمن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فوروارد، می‌گوید: پیروزی در مجلس ایالتی تگزاس در سال جاری کلید قدرت آینده آمریکا است. جمهوریخواهان مدتهاست درک کرده‌اند که ریشه قدرت در مجلس است.

محافظه کاری در تگزاس ریشه عمیقی دارد. 18 سال از آخرین کنترل دموکرات‌ها بر مجلس ایالتی می‌گذرد. از زمانی که جورج دبلیو بوش در سال 1998 فرماندار شد، این ایالت کاملا به سمت راست‌گراها متمایل شد. تگزاس یکی از ده ایالی است که قانون مراقبت مقرون به صرفه را هنوز گسترش نداده و در حال انجام پیگیری‌های لازم برای لغو قانون بهداشت فدرال است.

قانون گذاران جمهوری خواه با کنترل مجلس ایالتی، حق سقط جنین را هدف قرار داده‌اند، یکی از سخت ترین رژیم‌های اجرایی مهاجرت در این کشور را تصویب کرده و جلسه ویژه‌ای را هم برای بحث در مورد لایحه‌ای تشکیل داده‌اند که طبق آن افراد به استفاده از حمام برای جنسیت مندرج در شناسنامه‌های خود نیاز دارند.  قانون گذاران جمهوری خواه تنها در مقابل مخالفت شدید تجاری از آن لایحه عقب نشینی کردند.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد سانچز و دیگر دموکرات‌ها حتی با بودجه و سازماندهی خوب هم ممکن است شکست بخورند. چندی پیش، دموکرات‌ها امیدوار بودند که وندی دیویس در رقابت فرمانداری در سال 2014 باشد که البته این گونه نشد.  علی رغم محبوبیت اورورک او اکنون به ال پاسو، خانه خود بازگشته، در حالی که تد کروز سناتور واشنگتن است.

یکی از چالش‌های دموکرات‌های تگزاس در این سال مجاب ساختن رای دهندگان به اسکرول کردن در اپلیکیشن مربوط به رای گیری و ... برای شرکت در انتخابات است. این اولین سالی است که تگزاس رأی گیری مستقیم نخواهد داشت. این تغییر ممکن است رای دهندگان را ترغیب کند تا در انتخاب خود استقلال بیشتری داشته باشند. جیم مورفی، نماینده ایالت، معاون رئیس مجمع جمهوری خواه مجلس نمایندگان تگزاس، می‌گوید: بلیط مستقیم به مجلس همه شما را واژگون می‌کند و هیچ مشکلی برای رئیس جمهور ترامپ ندارد.

دموکرات‌ها امیدوارند که هر دستاوردی که امسال در تگزاس کسب می‌کنند فقط یک دست آورد کوتاه مدت برای ترامپ نباشد. اگر آنها بتوانند 9 کرسی را به دست بیاورند یا حتی به هم نزدیک شوند، می‌توانند بر رقابت تگزاس تأثیر گذاشته و پست‌های مهم کرسی کمیته را انتخاب کنند.

جیم هنسون، مدیر پروژه سیاسی تگزاس در دانشگاه این ایالت، معتقد است که این انتخابات منجر به انقلاب دموکراتیک در تگزاس نخواهد شد، اما تغییراتی در ایالت و روحیه ملی در حال انجام است.

هنسون می گوید: این که تگزاس در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد، بعید است. وی گفت: نسخه واقع بینانه تری که ممکن است رخ دهد این است که تگزاس به یک ایالت رقابتی‌تر مانند فلوریدا تبدیل شود. با این اوضاع حالت پایدار تگزاس به یک توازن قدرت ناپایدار تبدیل می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: