کد خبر: ۸۶۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
تعداد بازدید: ۲۸۸
انتشار گسترده فیلمی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هنگام دستگیری یک متهم توسط پلیس در حالی خبرساز شد که استفاده از شوکر برای جلوگیری از توهین های متهم با دستان بسته، نیز انتقاداتی را به رفتار یکی از ماموران گشت انتظامی کلانتری کاظم آباد مشهد وارد کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از خراسان :انتشار گسترده فیلمی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هنگام دستگیری یک متهم توسط پلیس در حالی خبرساز شد که استفاده از شوکر برای جلوگیری از توهین های متهم با دستان بسته، نیز انتقاداتی را به رفتار یکی از ماموران گشت انتظامی کلانتری کاظم آباد مشهد وارد کرد.

 

اما ماجرای این فیلم هنگامی جنجالی شد که جوان 30 ساله متهم بعد از این ماجرا و انتقال به بیمارستان به دلیل نامعلومی جان سپرد، سپس بنا به خبر یک رسانه فارسی زبان خارج از کشور  یکی از نزدیکان متوفی ادعا کرد او داخل خودروی نیروی انتظامی و بر اثر عوارض ناشی از گاز فلفل و قبل از رسیدن به مرکز درمانی جان باخته است.

 به گزارش خراسان، همزمان  رسانه های فارسی زبان خارج از کشور نیز تلاش کردند با انتشار بخشی از کل ماجرا به اهداف سیاسی خود دست یابند و پلیس را به طور سیستماتیک به بدرفتاری متهم کنند اما از سوی دیگر انتشار بخش های دیگری از این فیلم که متهم را در حال تخریب اموال مردم و درگیری های خیابانی نشان می دهد، روند این سناریو سازی  را  تغییر داد. در این زمینه ، خراسان در گفت وگو با مقامات مسئول در این حادثه به بررسی جزئیات  دقیق ماجرا پرداخت. بررسی تعدادی از فیلم های ضبط شده در محل وقوع حادثه و همچنین تماس های اضطراب آمیز توام با نگرانی مردم از رفتارهای یک جوان در توس 53 به پلیس 110، نشان می دهد که جوانی به نام «مهرداد» با برخی از حاضران در توس 53 درگیر می شود و زن جوانی نیز هراسان از پلیس درخواست کمک می کند. او چند دقیقه بعد دوباره با پلیس 110 تماس می گیرد و با ابراز نگرانی شدید از رفتارهای غیرطبیعی آن جوان، از نیروهای انتظامی می خواهد که برای جلوگیری از وقوع حادثه ای تلخ زودتر به محل مذکور عزیمت کنند!  چند دقیقه بعد پلیس برای سرعت بخشیدن به عملیات انتظامی، ابتدا گشت موتورسوار را به محل اعلامی، اعزام می کند.

اما زمانی که مامور انتظامی تا رسیدن گشت خودرویی، دستان متهم را با دستبند به میله ای فلزی حلقه زده است، برخی گفتارهای اهانت آمیز وی موجب استفاده مامور از شوکر می شود که همین امر نیز انتقاداتی جدی  را در پی داشت. با وجود این ماجرای این حادثه تاسف بار زمانی شکل جنجالی به خود گرفت که متهم مذکور به دلیل نامعلومی و به طور مشکوکی جان سپرد و خانواده وی ادعای مرگ بر اثر عوارض ناشی از افشانه فلفل را مطرح کردند!  این درحالی بود که به محض گزارش مرگ مشکوک یک متهم در مرکز درمانی، بی درنگ قاضی ویژه قتل عمد عازم پزشکی قانونی شد و به تحقیق در این باره پرداخت. با توجه به اعلام شکایت خانواده متوفی، معاون دادستان دادسرای نظامی نیز در پزشکی قانونی حضور یافت و این ماجرا با دقت زیر ذره بین قضاوت قرار گرفت. به دستور مقام قضایی ، تلاش پزشکان قانونی با نمونه برداری از ریه و همچنین انجام معاینه  و آزمایش های دقیق برای روشن شدن علت مرگ آغاز شد. 

رسیدگی  پرونده در دادسرای نظامی

در همین حال، دادستان نظامی خراسان رضوی از رسیدگی به این پرونده در دادسرای نظامی خبر داد. قاضی مهدی اخلاقی افزود: دستورات لازم به ضابطان قضایی داده شده است و خانواده متوفی نیز شکایت خود را مطرح کرده اند به همین دلیل نیز نمونه برداری از ریه متوفی برای بررسی ادعای  افشانه فلفل بر مرگ وی انجام شده است. قاضی ویژه قتل عمد مشهد نیز که از دقایق اولیه اعلام مرگ یک متهم در مرکز درمانی، تحقیقات گسترده ای را با حضور در پزشکی قانونی آغاز کرده بود با بیان این که پرونده در دادسرای نظامی رسیدگی می شود، گفت: تا زمان اعلام  نظر پزشکی قانونی درباره علت مرگ، به هیچ وجه نمی توانیم اظهارنظر کنیم اما طبق معمول بلافاصله در پزشکی قانونی به همراه یکی از قضات دادسرای نظامی حضور یافتیم تا جزئیات حادثه را از نزدیک بررسی کنیم با  وجود این آثار ظاهری ناشی از شوکر برقی یا افشانه فلفل روی بدن یا صورت متوفی نبود ولی اثری از ضربه روی گردن وجود داشت. قاضی احمدی نژاد همچنین به ایسنا گفت: با توجه به ادعای درگیری در شهرک حجت مشهد و فوت متهم بعد از این حادثه، تحقیقات درحالی ادامه دارد که افراد حاضر در محل نیز مدعی بودند که او با خانواده همسر خودش نیز درگیر شده است. قاضی احمدی‌نژاد با اشاره به رفتار پلیس برای استفاده از شوکر درحالی که دستان متهم بسته بود نیز گفت: آن چه در برخی فیلم ها وجود دارد این رفتار پلیس به خاطر استفاده متهم از کلمات نامربوط بوده است وگرنه او کاملا توسط مامور مهار شده بود و این رفتار توجیه دیگری ندارد. 

انجام آزمایش های تخصصی در پزشکی قانونی 

بنابر گزارش خراسان، در همین حال مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز با تاکید بر این که علت مرگ جوان مذکور در دست بررسی های تخصصی و علمی پزشکی است، اظهار کرد: نمونه برداری های دقیق برای انجام آزمایش های سم شناسی انجام شده است و باید این موارد در آزمایشگاه های تخصصی پزشکی قانونی مورد بررسی های علمی قرار گیرد. دکتر آریا حجازی افزود: تا زمانی که نتیجه آزمایش های سم شناسی مشخص نشود، هیچ گونه اظهار نظر علمی و قطعی نمی توان درباره علت مرگ داشت. این پزشک باتجربه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که نتایج دقیق آزمایش ها چه زمانی اعلام می شود، نیز گفت: تلاش می کنیم تا اوایل هفته آینده علت مرگ را مشخص و به مراجع قضایی و ذی صلاح اعلام کنیم. وی تاکید کرد: آزمایشگاه تخصصی سم و آسیب شناسی خراسان رضوی تجهیزات پیشرفته ای دارد اما نتیجه برخی آزمایش ها مانند سم شناسی زمان بر است. وی به دنبال اصرار خبرنگار خراسان برای اعلام علت احتمالی مرگ نیز گفت: هر نوع احتمالی در مرگ  افراد وجود دارد اما تا زمانی که نتیجه آزمایش های قطعی توسط پزشکان و متخصصان سم شناسی گزارش نشود، هیچ گونه احتمالی حتی قابل بررسی هم نیست. دکتر حجازی تصریح کرد: در این مورد نیز پس از تکمیل معاینه  و آزمایش ها با کالبدشکافی صورت گرفته، علت مرگ مشخص و اعلام می شود.

سردار تقوی : با هر قصوری از سوی هرماموری برخورد قاطع می شود

 فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز  درباره ماجرای انتشار فیلم در فضای مجازی و ادعاهای مطرح شده به خراسان گفت: در مواردی که شهروندان از وقوع حوادث  احتمالی  یا ایجاد ناامنی در یک منطقه خبر می دهند بلافاصله پلیس ،گشت های موتوری را برای رسیدن سریع به محل اعزام می کند تا از وقوع حوادث ناگوار و جبران ناپذیر بعدی جلوگیری شود که در این ماجرا نیز به دلیل ابراز نگرانی های اهالی در تماس با پلیس 110، گشت موتوری ابتدا به محل رفته است.  سردار کاظم تقوی اضافه کرد: خطای رفتاری، گفتاری و کرداری هرکدام از ماموران در هر منطقه ای قابل گذشت نیست و مراکز نظارتی پلیس مانند بازرسی با این گونه تخلفات انتظامی به شدت برخورد می کنند به همین دلیل نیز از همان دقایق اولیه گزارش ماجرا، بلافاصله مامور گشت به بازرسی خراسان رضوی احضار شد و سپس با دستورات ویژه قضایی مورد تحقیق قرار گرفت چرا که رفتار و عملکرد پلیس باید رفتاری الگومآبانه باشد و پلیس اسلامی نیز همواره به اخلاق و رفتار شایسته زبانزد است بنابراین اگر قصوری از سوی هر ماموری انجام شود برخورد قاطع قانونی نیز با وی صورت می گیرد.سردار کاظم تقوی همچنین با تاکید بر این که پلیس به هیچ کس اجازه اخلال در نظم وامنیت مردم را نمی دهد به بخش هایی از تصاویر خودروهای تخریب شده و بیرون ریختن اموال یک مغازه دار اشاره کرد و افزود: در این صورت پلیس برای مهار فرد متهم وارد عمل شد و تا رسیدن نیروهای گشت خودرویی، دستان او را به میله آهنی کنار خیابان حلقه زد. وی در عین حال تاکید کرد: حضور قدرتمندانه پلیس در هر منطقه ای موجب ایجاد احساس آرامش می شود و نیروهای انتظامی برای خدمت گزاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند اما اگر خدای ناکرده رفتار ناشایستی نیز به هر دلیلی از مامور انتظامی مشاهده شود با قدرت برخورد خواهیم کرد. سردار   تقوی با تاکید بر این که دستورات ویژه‌ای را برای بررسی دقیق موضوع از همان لحظات اولیه ماجرا صادر کرده ام، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز بررسی سوابق متوفی نشان می دهد او دارای سوابق متعدد کیفری در زمینه های مختلف است  اما  در عین حال پلیس خود را مقید به رعایت اخلاق اسلامی در برخورد با هر متهم یا فرد دیگری  می داند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: