کد خبر: ۸۶۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
تعداد بازدید: ۲۴۰
روحانی:
رئیس‌جمهور در جلسه مدیران وزارت بهداشت و متخصصان کرونا به تشریح شرایط حال حاضر و پیش‌روی کشور در مقابله با کرونا پرداخت و تاکید کرد که ممکن است این بیماری تا دو سال آینده مهمان کشور باشد.

باید شرایط کرونایی را تا دو سال دیگر ادامه‌دار بدانیم/ ناقضان قرنطینه جریمه می‌شوندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، "حسن روحانی" رئیس‌جمهور در جلسه مدیران وزارت بهداشت و متخصصان کرونا، ضمن تبریک ایام ربیع و تشکر از کادر درمان برای زحماتی که در شیوع کرونا و مدیریت آن انجام می‌دهند، گفت: هدف من از این جلسه این بود که با عزیزان مقداری تبادل نظر کنیم؛ پرونده هشت ماه گذشته و روزهایی که پیش روی ما است را ورق بزنیم. اکنون نیز با موج وسیع‌تری روبرو هستیم و باید با آن مقابله کنیم. اینکه تا کی مقابله می‌کنیم باید مبنای آن را بدبینانه بگذاریم و بگوییم حداقل تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت، اما زمانی که جهان در مقابل ویروس موفق شود واکسن موثری به وجود بیاورد که در اختیار قرار گرفته یا درمان موثری در اختیار بشر قرار بگیرد، شرایط متفاوت خواهد شد اما فعلاً مبنا را بر این بگذاریم که ما هم امسال و یا شاید در سال آینده با این مشکل مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه کار اصلی تغییر سبک زندگی در مواجهه با کرونا است، اظهار داشت: هر راه حل و درمان دیگر که ممکن است به جای خودش مفید باشد، اما اساس مسئله تغییر سبک زندگی است، یعنی همه باید باور کنیم شرایط سال ۹۹ و احتمالاً سال ۱۴۰۰ با شرایط سال‌های پیش متفاوت است ما با شرایط جدیدی مواجه هستیم. برخی از مردم می پرسم تا چند هفته دیگر فاصله گذاری، استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم، باید مبنا را بر این بگذاریم که تا دو سال دیگر به صورت بدبینانه با این مشکل مواجه هستیم و باید خودمان را آماده کنیم.

رئیس جمهور افزود: اینکه می‌خواهیم به سبک گذشته عروسی بگیریم را باید کنار بگذاریم اگر بخواهیم با سبک قبل عزیزان ما را در یک مجلس شادمانی دعوت کنیم، شدنی نیست، بنابراین باید این را بپذیریم که این سبک عوض شده است. اگر مناسک مذهبی و دینی داریم باید بدانیم با قبل متفاوت شده است و نمی‌شود در یک سالن در کنار یکدیگر و با سبک و سیاق قدیمی در مسجد و حسینیه جمع شویم.

وی با بیان تاکید بر اینکه شرایط رفت و آمد و مسافرت با گذشته متفاوت شده است، افزود: باید تا جایی که ممکن است خدمات به صورت الکترونیک ارائه شود؛ این جزو مصوبات ستاد است که اگر دستگاه دولتی می‌تواند خدمتی را از طریق الکترونیک انجام دهد اما فرد را به صورت حضوری بخواهد، با تنبیه شدید روبرو شود و حتی برای افراد و کارمندان تا انفصال چند ماه از خدمت نیز در نظر گرفته شده است، بنابراین شرایط ما متفاوت شده است.

روحانی اظهار کرد: اگر رهبری و مراجع بزرگ ما کمک نمی‌کردند ما با مشکلات بیشتری مواجه می‌شدیم، به هرحال همه یک صدا در کشور صحبت کردند.

وی افزود: من خواهش می‌کنم با ادبیات واحد با مردم صحبت کنیم، امروز شاهد هستیم که متخصصان و بزرگان علم پزشکی گاهی با لحن واحد با مردم صحبت نمی‌کنند و باید این لحن‌ها به یکدیگر نزدیک شود؛ ضمن هشدار به مردم و ضمن بیان عواقب، ترس و واهمه در بین مردم ایجاد نکنیم؛ بشارت و انذار باید در کنار یکدیگر باشد.

رییس جمهوری گفت: تکرار مداوم نکات خطرناک عادی خواهد شد یعنی بیان خطر باید به موقع و به اندازه و با فاصله معین و زبان‌های مختلف باشد.

وی بیان کرد: قانع شدن مردم برای ما مهم است، در هر‌کاری اگر مردم با ما همراه نباشند، ما موفق نخواهیم شد، حتی اگر جریمه بگذاریم مردم باید ما را یاری کنند و باید بدانند این جریمه برای کمک به آنهاست و دولت کیسه‌ای از پول جریمه مردم ندوخته است.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند، افزود: همه باید بپذیرند که شرایط امروز کشور با دیروز متفاوت است و ممکن است این شرایط ماه‌ها پیش روی ما باشد و باید به آن توجه کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: مسأله دوم، مسأله پیشگیری است؛ در این جلسه نیز تأکید شد که همه باید از ماسک استفاده کنند و بهداشت عمومی را رعایت کنند حتی نحوه تغذیه، روحیه و ورزش برای پیشگیری می‌تواند، مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: همه تلاش ما باید این باشد که اشخاص مبتلا نشوند و اگر مبتلا شدند، همه تلاشمان باید این باشد که به بستری شدن در بیمارستان نیانجامد؛ بیمارستان می‌تواند عاملی برای گرفتاری افراد باشد.

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: ما باید این زنجیره را متوقف کنیم به گونه‌‌ای که اگر متوجه شدیم فرد مبتلا به کرونا است، باید بلافاصله افرادی که با او در تماس نزدیک بوده‌اند را جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است تست را گسترش دهیم برهمین اساس باید کیت‌های ما آماده باشد و همچنین امکانات آزمایشگاهی ما باید تکمیل شود حتی کیت‌های مورد نیاز را خریداری کنیم که دکتر نمکی نیز مطرح کردند و ما موافقت کردیم که هر مقدار کیت مورد نیاز است را خریداری کنیم.

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات مانع از تخصیص منابع برای نیازهای وزارت بهداشت نمی‌شود، اظهار داشت: مردم عزیز ما بدانند مشکلات اقتصادی و ارزی ما به این معنا نیست که اگر در یک موردی ضرورت بود ما تخصیص منابع نخواهیم داشت، در یک موردی وقتی وزیر محترم بهداشت به تخصیص منابع نیاز داشت و مبلغ را گفت و ماهم گفتیم اگرچه مشکلات وجود دارد و ما در شرایط بسیار سخت اقتصادی هستیم اما در موارد ضروری و لازم برای کرونا در خدمت مردم خواهیم بود.

وی ادامه داد: بنابراین ممکن است که کیت های ما تغییر کند و کیت های جدید در خدمت مردم قرار دهیم، اگر یک نفر مبتلا بود ما به دنبال درمان او رفته و بقیه اطرافیان او را رها کردیم، نتیجه این می‌شود که نفرات بعدی که باید به آن‌ها تذکر داده شود، بدون رعایت قرنطینه در جامعه خواهند بود و باعث شدت بیماری می‌شود و این اقدام تبعات مختلف دارد. در نتیجه این مسئله اول ما است و من این را بارها و بارها در ستاد و در جلسه‌ای که پنجشنبه ها و با روسای کمیته ها داریم این مسئله را به عنوان مسئله حائز اهمیت ما عنوان می‌کنم.

روحانی در ادامه اظهار داشت: ما به این توجه داریم که اگر ابتلای فردی به کرونا تایید شد، بلافاصله خانواده و دوستان نزدیک و آن‌هایی که در روزهای اخیر با او در تماس بودند را فرا بخوانیم و آن‌هایی که مورد نیاز است را تحت مراقبت قرار دهیم.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود به طرح جریمه‌ی شکنندگان قرنطینه اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه های ذی‌ربط گفتند ما امکان کنترل و شناسایی افراد خاطی و ناقض قرنطینه را داریم، ما نیز مجازات سختی را برای افرادی که قرنطینه را می‌شکنند در نظر گرفتیم، در نتیجه اجرای این طرح هر فرد به ازای هر بار که قرنطینه را می‌شکند جریمه می‌شود، منتها این مجازات هایی که در نظر می گیریم باید دنبال و اجرا شود اگر فقط روی کاغذ بماند نتیجه نخواهیم گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به نظر کارشناسی به سمت این رفتیم که تعداد تست ها را افزایش دهیم، در نتیجه اگر براساس این تست ها که افزایش یافته، تعداد مبتلایان ما افزایش پیدا کند چندان باعث ترس نیست و این شناسایی به موقع می‌تواند کمک کنند تا نمودار فوتی های ما کاهش پیدا کند. همچنین از سوی دیگر وزارت بهداشت تاکنون ۲۵ هزار تست در هر روز انجام می‌داد و اکنون ما ۱۵ هزار تست به آن اضافه کردیم تا تعداد تست های روزانه به عدد ۴۰۰۰۰ برسد و هزینه‌های آن را ما تامین می‌کنیم، این افزایش از این جهت است که سریع‌تر به شناسایی و تشخیص برسیم تا نیاز به بیمارستان را کم کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم از مرگ و میر فاصله بگیریم.

روحانی ادامه داد: از نیروی انتظامی و مامورینی که در بخش نظارت حضور دارند می‌خواهم همه پای کار بیاید تا مردم احساس کنند این کارها ضروری است.

وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم هر کاری که در جامعه انجام می‌گیرد که منجر به ابتلای بیشتر مردم می‌شود، بگوییم و این موارد با مردم در میان گذاشته شود که چرا بیشتر شده است. بگوییم چه تجمعاتی، چه شیوه زندگی و چه اتفاقاتی در تجارت، خانه‌ها، ادارات و مراکز خرید افتاده است که افراد بیشتری درگیر شدند، که در این صورت است که همکاری‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس دولت با بیان این‌که ما باید از تجربه کشورها استفاده کنیم، گفت: ممکن است برخی از کشورها از ما عقب تر یا جلوتر باشند، ممکن است بعضی ها تجربه بهتری داشته باشند. من خواهش می کنم از تجربه همه کشورها، بخش تحقیقات ما استفاده کند و بگویند چرا آنها توانستند زودتر جلوی این بیماری را بگیرند و ما هم عامل آنها را به دست بیاریم و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این جلسه بحث تجهیز بیمارستان‌ها مطرح شد، گفتیم تا پایان دولت ۱۱ هزار تخت آماده و تجهیز می‌شود، انشاالله منابع مورد نیاز را نیز تأمین می‌کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: مسئله مهمی دیگری به عنوان نیروی انسانی وجود دارد، امروز بار سنگینی بر روی دوش کادر درمان ما است و بسیار ضروری است که استخدام انجام شود و همچنین معوقاتی که وجود دارد، پرداخت شود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد:خواهش می‌کنم ستادهای استانی تلاش خودشان را به کار گیرند.

وی بیان کرد: اما ستاد تهران بار سنگینی بر روی دوشش است چرا که جمعیت کثیری دارد که گاهی جمعیت ۱۵ استان را می‌سازد.

رئیس جمهور خطاب به روسای ستادهای استانی گفت: ستاد همه استان‌ها اختیاراتی در حد مصوبات دارند و اگر لازم می‌دانند از آنها استفاده کنند اما اگر مورد جدیدی مورد نظرشان است خواهش می کنم به وزارتخانه منتقل کنند، قبل از اینکه ما بررسی کنیم اعلام کنید، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنید، بلکه مردم را سردرگم می‌‌کنید.

وی ادامه داد: ستادهای استانی موردی را می‌گویند اما بیان می‌کنند ما گفتیم حالا ستاد تصویب نکرده است؛ خب مردم می‌پرسند این ستاد کجاست ؟

روحانی یادآور شد: ما در هفته جلساتی را برگزار می‌کنیم اما هر وقت که ستادها لازم می‌دانند جلسه می‌گذاریم چراکه اولویت ما امروز جان و سلامت مردم است. بنابراین ستادها اگر پیشنهاداتی دارند اشکالی ندارد بیایند بگویند ‌و مطرح شود، ما نیز بررسی می‌کنیم، بعضی از موارد ممکن است مد نظر قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: البته بعضی از پیشنهادات ممکن است مد نظر قرار بگیرد و به ظاهر بسیار هم تاثیر گذار باشد اما در مقام عمل بسیار تاثیرگذار نیست. آن چیزی که در مقام عمل تأثیرگذار است اول فرهنگ است دوم قطع زنجیره است.

وی تاکید کرد: دولت از همه توان و امکانات خود برای خدمت به مردم استفاده می‌کند. همچنین بخش درمان کار عظیم و بزرگی تا امروز انجام داده است و همه ما احساس می‌کنیم بار بسیار سخت و سنگینی بر دوش دارد و این چیزی نیست که آن را کتمان کرد.

روحانی گفت: بعضی از موارد مانند مسافرت‌ها نیاز به پروتکل‌های جدید دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تهیه این پروتکل‌ها است.

وی ادامه داد: اینکه هر فردی که می‌خواهد مسافرت برود از زمانی که از خانه حرکت می‌کند تا زمانی که با خانه بازگردد چه کاری باید انجام دهد،‌ لازم بود پروتکلی در این زمینه تهیه شود و برای اجرا شدن دقیق آن، برخوردهایی که لازم است انجام شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه این پروتکل‌ها حتی برای بیمارستان‌ها نیز باید اجرا شود، گفت: ممکن است فردی نیازمند یک خدمت پزشکی باشد، باید به کدام بیمارستان و با چه شرایطی مراجعه کند. طبق آمار یکی از قسمت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی خیلی رعایت نمی‌شود، مطب برخی از پزشکان است که خوشبختانه اکنون به مراتب بهتر شده است. به عبارتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید برای همه بخش‌ها و بیمارستان‌ها اجرایی شود.

رئیس قوه مجریه گفت: دولت در همه مواردی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را ضروری می‌داند، در خدمت است، طرح‌ها و برنامه‌های دیگری هم هست که به صورت منظم دوبار در هفته جلسات برگزار می‌شود و در بیشتر موارد نیز موضوع بحث دولت بهداشت، درمان و سلامت مردم است و امیدوارم در کنار هم بتوانیم از این بیماری عبور کنیم.

روحانی گفت: در ابتدای بیماری بحث آموزش مجازی مطرح شد و این امر هم در اختیار ستادها قرار گرفت، امروز هم مشکلی با آموزش توسط سامانه‌ها، تلویزیون یا حضوری وجود ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ستادهای استانی مبارزه با کرونا است. اما مسئله این است که وقتی حضور فرد در محل کار تعطیل می‌شود او چه کاری انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اینکه فردی به جایی اینکه به مدت هشت ساعت سرکار باشد، هشتاد دفعه در جاهای مختلف وقت می‌گذارد جالب نیست. باید نتیجه نهایی اینکه اگر موردی را تعطیل کردیم آثار تعطیلی همان است که مدنظر ستاد است و سبب کم شدن شیوع کرونا می‌شود، بررسی شود.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی بخشی تعطیل می‌شود چگونه تضمین شود که فرد در خانه می‌ماند، آیا سرکار نرفتن او به این معنی است که از خانه خارج نمی‌شود؟ یا اینکه او همه کارهای گذشته که در این چند سال عقب مانده بود را از فرصت نرفتن سر کار استفاده کرده و انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: امیدوارم در کنار هم بتوانیم از این موج عبور کنیم، امیدوارم شرایط راحت تر و بهتری در آینده برای مردم داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: اگر واکسنی در دنیا برای پیشگیری از بیماری کرونا تهیه شد که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت این واکسن تهیه می‌شود و در این زمینه محدودیتی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: هر کشوری ممکن است ادعا کند به واکسن رسیده است اما این برای ما کافی نیست و باید سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید کند تا ما بتوانیم برای تهیه آن اقدام کنیم.

رئیس قوه مجریه یاد آور شد: کسی طوری سخن نگوید که مردم احساس کنند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان و پرستاران، خدای نکرده از صد درصد و همه توانشان برای مقابله استفاده نمی‌کنند یا دولت از همه توانش برای مقابله با بیماری کرونا استفاده نمی‌کند.

وب تاکید کرد: بدون یاری، همکاری و هم افزایی نمی‌توانیم از این موج به خوبی عبور کنیم و انشاءالله با یاری و کمک همدیگر بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم در این کار بسیار بزرگی که مدافعان سلامت انجام می‌دهند در پیشگاه خداوند ماجور باشند و مسلماً زحمات آنها مورد توجه مردم است و همه سپاسگذار کادر درمان کشور هستند و امیدوارم بتوانیم در کنار هم از این موج عبور کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: