کد خبر: ۸۶۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
تعداد بازدید: ۳۲۸
استاد روابط بین الملل تاکید کرد: با تغییر دولت در آمریکا می‌توانیم شاهد تغییر سیاست در آمریکا باشیم، اما باید دید آیا ایران از بازگشت به پیمانی که توسط ایالات متحده شکسته شد، استقبال می‌کند و می‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟

ترامپ با اقداماتش علیه ایران، اعتبار خود را زیر سوال برد/ مقام‌های کاخ سفید می‌خواهند ایران را به خروج از برجام وادار کنند/ تهران باید محتاط باشد/ اعتماد دوباره ایرانی‌ها به آمریکا محل تردید استبه گزارش خبرداغ ، هیو گوسترسون (Hugh Gusterson) استاد مردم‌شناسی و روابط بین‌‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن است. حوزه تخصصی وی روابط بین‌الملل، امنیت بین‌المللی و سلاح هسته‌ای است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت.

سیاست خارجی در اروپا و ایالات متحده منتظر انتخابات آمریکا است

هیو گوسترسون در ابتدا درباره آینده تنش‌های میان ایران و آمریکا گفت:  اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، باید انتظار داشته باشیم که اوضاع بسیار متفاوت به نظر برسد و اگر دموکرات‌ها اکثریت سنا را کسب کنند، همه چیز تغییر می‌کند. در ایالات متحده و اروپا، تا زمانی که از نتایج انتخابات مطلع نشویم، هیچ تغییر جدی در سیاست نسبت به ایران رخ نخواهد داد. تمام تصمیمات سیاست خارجی اکنون در انتظار نتیجه انتخابات هستند.

ترامپ با اقداماتش علیه ایران اعتبار خود را زیر سوال برد

آمریکا می‌خواهد اراده خود را به متحدانش تحمیل کند.

وی در ادامه در مورد ادعای ترامپ برای احیای تحریم‌ها و اسنپ‌بک و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: فقط می‌توانم بگویم که این وضعیت آزمایش توانایی یک رئیس‌جمهور در ایالات متحده است تا مشخص شود که اعتبار خود را تا کجا زیر سوال می‌برد، آمریکا می‌خواهد اراده خود را به متحدان بین‌المللی که با اقدامات او مخالف هستند، تحمیل کند.

بایدن به دنبال بازگشت آمریکا با برخی شرایط اضافی خواهد رفت

اعتماد دوباره ایران به آمریکا محل تردید است

این استاد دانشگاه در مورد آینده برجام گفت: در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ، این پیمان به پایان می‌رسد. اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، مطمئناً به دنبال بازگرداندن آمریکا این پیمان (شاید با برخی شرایط اضافی) باشد و ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کشورهای اروپایی از این امر حمایت کنند. اما باید دید آیا ایران از بازگشت به پیمانی که توسط ایالات متحده شکسته شد، استقبال می‌کند و می‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟

ترامپ می‌خواهد ایران را به خروج از برجام وادار کند

کاهش تعهدات برجامی ایران قابل درک است

ایران باید محتاط باشد

وی در مورد عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها در قبال ایران گفت: این پیمان حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم را محدود می‌کند. از زمان کنار گذاشتن پیمان توسط ایالات متحده  ایران غنی‌سازی خود را به سطوح بالاتری  رسانده و برنامه خود را برای غنی‌سازی به سطوح بالاتر اعلام کرده است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای در حال کار را دو برابر کرده است.

هیو گوسترسون گفت: با توجه به اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده، پاسخ ایران قابل درک و قابل پیش‌بینی است، اما کاهش تعهدات ایران می‌تواند توسط مخالفان برجام در ایالات متحده برای حمله به معاهده مورد سوءاستفاده قرار گیرد. آمریکا به دنبال خروج ایران از برجام است تا بازگشت دولت بعد به برجام را سخت کند و در این میان ایران باید محتاط باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: