کد خبر: ۸۶۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
تعداد بازدید: ۳۵۹
دیلی‌صباح بررسی کرد؛
دیلی صباح در تحلیل خود به توافق اعراب با اسرائیل پرداخت.‌

هدف اصلی عادی‌سازی روابط با اسرائیل، ایران و ترکیه هستندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا،  توافقهای عادی‌سازی با اسرائیل که یکی پس از دیگری امضا شده، نشان‌دهنده تغییر شدید در موضع برخی کشورها است. بسیاری از افراد ضمن تحسین برخی، این اقدامات را خیانت به آرمان فلسطین می‌دانند.

با این حال به گفته کارشناسان، فلسطینیان تنها یک زاویه از این توافق چند لایه را تشکیل می‌دهند، ایران و ترکیه به عنوان اهداف اصلی این اقدام ظاهر شده‌اند.

عبدالغنی الیریانی، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک صنعا مستقر در یمن، می‌گوید: محور اصلی توافق ابتدا علیه ایران و بعد ترکیه است‌. اما همگرایی امارات و بحرین با اسرائیل احتمالاً ترکیه و ایران را مجبور به نزدیک‌تر شدن می‌کند‌.

امارات و بحرین به ترتیب سومین و چهارمین کشور عربی هستند که به دنبال مصر در ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ توافقنامه صلح با اسرائیل امضا کردند. با این وجود، علیرغم تمجید و ستایش برای ایجاد صلح در منطقه و تعهد ترامپ برای انجام این کار با تلاش‌های دامادش، آنها در واقع از هرگونه برنامه بزرگ صلح برای خاورمیانه و برای حل اختلافات دههها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ناتوان هستند.

پس از اعلام معاملات، رهبران فلسطین رد این توافق و محکومیت شدید خود را اعلام کردند.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، این توافق نامه را تجاوزی علیه مردم فلسطین و خیانت به آرمان آنها دانست. یکسری اعتراضات نیز در اسرائیل و فلسطین برگزار شد که بسیاری از معترضان پرچم امارات را پاره کردند.

این معاملات نه تنها توانایی برقراری صلح در منطقه را ندارند بلکه به احتمال زیاد روابط متشنج بین امارات و ترکیه را بیش از پیش متشنج می‌کنند.

دیلی صباح نوشت:جان تیرمن، مدیر اجرایی و دانشمند اصلی تحقیق در مرکز مطالعات بین‌المللی انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) تاکید کرد که عادی‌سازی عمدتا متوجه ایران است، این یک توافق صلح نیست، آنطور که ترامپ آن را به تصویر می‌کشد زیرا هیچ جنگی بین این کشورها وجود نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: