کد خبر: ۸۶۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
تعداد بازدید: ۲۴۶
روحانی در جلسه هیأت دولت:
رئیس‌جمهور در جلسه هئیت دولت تاکید کرد: آمریکایی‌ها در طول این دو سال و نیم تلاش کردند که یک بار دیگر یک ائتلاف جامعه جهانی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورند اما فشار حداکثری آنها علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا شد.

امروز در تاریخ دیپلماسی کشورمان به یاد ماندنی شدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جلسه هئیت دولت امروز ۳۰ شهریور ماه ۹۹ اظهار داشت: به همان شکل که روزهای قبل پیش‌بینی می‌کردیم سی‌ام شهریور به عنوان یک روز به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشورمان خواهد بود و آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان از دو سال و نیم پیش تلاش سرسختانه‌ای را برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد؛ به ویژه روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماهه گذشته دنبال می‌کرد امروز به نقطه شکست حتمی خودش رسید.

وی افزود: آمریکایی‌ها در طول این دو سال و نیم تلاش کردند که یک بار دیگر یک ائتلاف جامعه جهانی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورند، از روزی که از توافق هسته‌ای و برجام خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی می‌توانند اتحادیه اروپا را هم به سمت خودشان بکشانند و حتی فکر می‌کردند با تهدیدهایی که انجام می‌دهند، جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام خواهد داد که آنها بتوانند بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در طول این مدت با شکست مواجه شد و پاسخ منفی جامعه جهانی و حتی متحدان سنتی خود را دریافت کرد. نه نتوانست ائتلافی را علیه ما به وجود بیاورد و نه در طول یک ماه گذشته تلاشی را که برای لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران انجام داد موفقیت‌آمیز میبیند و در این زمینه نیز دچار شکست شد.

وی افزود: امروز می‌توانیم بگوییم فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا شده است. در یک ماه گذشته در جهان دیپلماسی آمریکا پیاپی دچار شکست در شورای امنیت سازمان ملل شده است.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: شورای امنیت جایی است که آمریکایی‌ها به دلایل مختلف تاریخی یا اینکه دوستان سنتی در آنجا همیشه داشتند و یا حق وتو که دارند، همیشه فکر می‌کردند که شورای امنیت نقطه قوت آن‌ها است و در آنجا شکست نمی‌خورند اما شاهد این بودیم که در شورای امنیت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو در برابر آمریکا ایستادند، از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را حمایت نکردند. البته کاری که آمریکا از یک ماه پیش شروع کرده بود در زمینه استفاده از مکانیزم به اصطلاح ماشه، برای هیچکس قابل پذیرش نبود که کسی که از یک جمعی به طور رسمی و یک طرفه خارج شده و گفته من در اینجا نیستم، دوباره بگوید من می‌خواهم از عضویت و امتیاز جمع استفاده کنم، مثل فردی که از تابعیت کشوری خارج شده و حالا بگوید که می‌خواهد از حقوق و مزایای تابعیت آن کشور استفاده کند.

وی ادامه داد: به هرحال شیوه‌ای که شورای امنیت در مقابل اتخاذ کرد، یک شیوه بسیار ارزشمندی بود یعنی یک شیوه بی‌اعتنایی به تقاضای آمریکا و به نامه آمریکا و اینکه شورای امنیت برای این درخواست حتی جلسه هم تشکیل نداد، بهترین شیوه بود که شورای امنیت سازمان ملل در برابر آمریکا برخورد کرد.

رییس دولت در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا باید از روشی که انتخاب کرده دست بردارد، اظهار داشت: ما پیش از این هم بارها گفتیم و تاکید کردیم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران است، اینکه با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفته شود. اما هرکسی بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود این اقدام او بی‌پاسخ نخواهد بود.

روحانی همچنین با بیان اینکه قلدری آمریکا با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد، گفت: من در اینجا به عنوان رئیس‌جمهور ایران لازم می‌دانم که اعلام می‌کنم اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید را عملی کند، حتما با پاسخ قاطع مواجه می‌شود و کاملاً روشن است که ایران زیربار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

وی افزود: وقتی آمریکا درخواستی را مطرح کرده و آن درخواست رد شده و کسی نپذیرفته است، دیگر بعد از این تکرار آن یاغی‌گری است و عواقب آن به خود آمریکا باز خواهد گشت، همچنین در اینجا لازم می دانم از اعضای شورای امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی آمریکا در این یک ماه ایستادگی کردند، همچنین از رئیس قبلی شورای امنیت یعنی اندونزی و از رییس فعلی یعنی نماینده کشور نیجر تشکر کنم. از سوی دیگر از دو کشور روسیه و چین که با استحکام و قدرت به این بی‌منطقی آمریکا پاسخ دادند، به عنوان دوست، قدردانی می‌کنم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به همین ترتیب از تمامی ۱۲-۱۳ کشوری که از ایران حمایت کردند و در برابر آمریکا ایستادگی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم و یک بار دیگر به ۴+۱ اعلام می کنم که ما در صورتی که پنج کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند به همه توافقات و اصولی که در این توافق متعهد شدند، عمل کنند به طور کامل به تعهد خود برمی‌گردیم.

روحانی اظهار کرد: اینکه ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به خاطر این بود که یکسال صبر کردیم و ۴+۱ پاسخ مثبتی به ما در زمینه اقتصادی نداد، گرچه از لحاظ سیاسی و حقوقی همواره مواضع خوبی را اتخاذ کردیم اما چون در زمینه اقتصادی نخواستند به طور کامل عمل کنند، ما هم از تعهدات برجامی خود کنار رفتیم و هر زمانی که ۵ کشور آمادگی داشته باشند و به تعهدات خود بازگردند، ما هم دو مرتبه به تعهدات برجامی خود باز می‌گردیم.

وی افزود: در اینجا این نکته مهم را متذکر می‌شوم که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن ندارد، بار توافق را یکجانبه بر عهده بگیرد؛ در عین حال همه موفقیت‌های امروز ما مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور گفت: آنها فکر می‌کردند با فشار بر مردم، مردم در برابر آنها تسلیم می‌شوند، امروز هم موفقیتی که ما از لحاظ دیپلماسی به دست آورده‌ایم و دیپلمات‌های ما توانستند در عرصه بین‌المللی این موفقیت ارزشمند را کسب کنند، در سایه مقاومت ملت و در سایه هدایت مقام معظم رهبری بوده و تا زمانی که این حمایت و هدایت هست، ما می‌توانیم به خوبی در مقابل سخنان غیرمنطقی آمریکا ایستادگی کنیم و بی‌تردید این پیروزی از آن ملتی است که با استواری برای حقوق خود ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: