کد خبر: ۸۶۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
تعداد بازدید: ۳۴۶
دکتر مونسان در برنامه تلویزیونی «پایش» عنوان کرد
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «صحبت‌های خوبی با دکتر نمکی وزیر بهداشت داشتم، خوشبختانه او تلاش می‌کند همه بخش‌ها را خیلی خوب ببیند. نظر به این‌که سلامت و جان مردم مهم است و کادر درمان نیز خسته شده‌اند و ما نباید بار جدیدی به آن‌ها اضافه کنیم، قرار شد ظرف هفته آینده جلسه مشترکی با وزیر بهداشت داشته باشیم تا مثلا اجازه دهیم تورهای گروهی خارجی که سفرشان کاملا قابلیت کنترل دارد، تحت پروتکل مشترک برقرار شود.»

فعال شدن تورهای گروهی خارجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشترک در صورت موافقت وزارت بهداشتبه‌گزارش خبرداغ به نقل از میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان شامگاه روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۹۹ در برنامه تلویزیونی پایش شبکه یک سیما گفت: «در تمام دنیا کرونا آسیب‌های شدیدی به صنعت گردشگری و به‌تبع آن در کشور ما وارد کرده است. متأسفانه در شرایطی این موضوع پیش آمد که روند گردشگری ما بسیار خوب پیش می‌رفت، به طوری‌که در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ روند رو به جلویی در این بخش داشتیم.»

او افزود: «در حوزه زیرساخت‌ها نیز اتفاقات خوبی رخ داد و ترم‌های جدید گردشگری را به این مجموعه اضافه کردیم. درگذشته گردشگری ما عمدتا فرهنگی و تاریخی بود، اما اکنون ترم جدیدی به نام اکوتوریسم و طبیعت‌گردی که یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور بوده نیز اضافه شده و به خوبی نیز در کشور جلو رفته است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  تصریح کرد: «اماکن اقامتی ترم‌های جدیدی را تجربه ‌کردند، ما بوتیک‌هتل‌ها را در مدار قرار دادیم، بوم‌گردی‌ها به ‌شدت توسعه پیدا کردند، به گردشگری کشاورزی و سلامت پرداخته و اولین مجوز گردشگری معدن را نیز صادر کنیم.»

معادن متروکه طلا و مراکز پالایشگاهی می‌توانند تبدیل به مراکز مهم جذب گردشگر شوند

او بیان کرد: «گردشگری صنعتی جزو برنامه‌های ما بود، در این برنامه معادن متروکه طلا و مراکز پالایشگاهی مانند پارس جنوبی می‌توانند تبدیل به مراکز مهم جذب گردشگر شوند. تمام ظرفیت‌های کشور به کمک صنعت گردشگری آمد تا از تک‌بعدی بودن خارج شویم و بتوانیم از تنوع محصولات گردشگری بهره ببریم، این تنوع مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته بود.»

دکتر مونسان با اشاره به افزایش رشد تعداد گردشگران خارجی در چند سال اخیر گفت: «شاهد رشد چشمگیر تعداد گردشگر خارجی بودیم، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دومین کشور به لحاظ سرعت رشد گردشگر خارجی از طرف سازمان جهانی گردشگری شناخته شدیم، این یک دستاورد بزرگ بود، سال‌ها بود بر روی عدد حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مانده بودیم، اما در سال ۹۸ به عدد ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیدیم، متأسفانه دو ماه آخر با کرونا مصادف شد که با کاهش شدید این آمار روبه‌رو شدیم.»

گردشگری مذهبی تنوع پیدا کرده و درآمدزایی آن به بالای هزار دلار رفته است

او با بیان اینکه گردشگری مذهبی تنوع پیدا کرده است، تصریح کرد: «گردشگری مذهبی صرفا از حالت مذهبی خارج شده بود، افرادی که برای زیارت به کشورمان می‌آمدند از گردشگری درمانی نیز استفاده می‌کردند، این گردشگری جزو بخش‌های با درآمد بالا محسوب می‌شد. آن‌ها گردشگری تفریحی را نیز تجربه می‌کردند، به همین منظور درآمدهای بخش گردشگری مذهبی به‌شدت رشد کرده بود. در گذشته به ازای هر گردشگر در گردشگری مذهبی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار درآمدزایی در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون به بالای هزار دلار افزایش پیدا کرده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری و بانک مرکزی کشور در سال ۲۰۱۹، ۱۱,۷ میلیارد دلار سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور بود که رقم خوبی بود. این عدد در سهم گردشگری به شکل مستقیم و غیرمستقیم از تولید ناخالص جهانی ۱۰.۳ دهم درصد در سال ۲۰۱۹ بوده و این عدد در کشورمان با توجه به حمایت‌های اندک که در بخش گردشگری انجام شده، ۶.۸ دهم درصد است.»

سهم بخش گردشگری در اشتغال‌زایی هفت و سه دهم درصد است

او عنوان کرد: «سهم بخش گردشگری از اشتغال جهانی ۱۰ درصد و در کشور ما ۷,۳ درصد است. نظام برنامه‌ریزی کشور باید از بخش گردشگری به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور حمایت کند، زیرا این اقتصاد خوشبختانه بر پایه مردم است به همین منظور بخش گردشگری با حمایت اندک می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد.»

دکتر مونسان افزود: «با حجم سرمایه‌گذاری بسیار اندک یعنی با ۵۰ تا صد میلیون تومان نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی توانستیم یک شغل ایجاد کنیم، در حالی‌که در بخش صنعت و سایر بخش‌های دیگر این عدد بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیارد تومان است. مزیت‌های گردشگری زیادی در کشور داریم اما هنوز از این صنعت آن طور که باید حمایت نشده است.»

پایداری اشتغال در بخش گردشگری

او تصریح کرد:‌ «پایداری اشتغال در بخش گردشگری به‌شدت بالاست، اشتغال‌هایی که در این حوزه ایجاد می‌شود با تحریم و فشارهای خارجی به‌هم نمی‌ریزد. اگر کرونا نبود دچار مشکل نمی‌شدیم، به‌رغم همه اتفاقات عجیب و غریب سال ۹۸ که پیش آمد، شاهد رشد بی‌نظیر گردشگری بودیم.»

بودجه میراث‌فرهنگی در سال گذشته ۱۸۰ میلیارد تومان بود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص تعداد آثار تاریخی کشور اعلام کرد: «حدود یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده، ۳۲ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم. سال گذشته حدود ۱۸۰ میلیارد تومان مبلغی بود که برای میراث‌فرهنگی دریافت کردیم و امسال اعتبارمان برای این بخش ۲۶۰ میلیارد تومان است.»

او افزود: «ناچاریم بخشی از بودجه را برای بناهای مهم و بزرگ اختصاص دهیم، بنابراین بخشی از بناها رها می‌شود و متأسفانه مورد انتقادِ به حقِ مردم قرار می‌گیریم که چرا رسیدگی نمی‌شود؟ واقعا بودجه ما اندک است و برای حفاظت از بناهای کوچک از بودجه مردم استفاده کردیم. اکنون ۲ هزار پروژه مرمت داریم و ۲ هزار پروژه مرمت شامل اشیا و ابنیه نیز از سوی مردم انجام می‌شود.»

بودجه میراث‌فرهنگی برای نگهداری موزه‌های با ارزش کم است

دکتر مونسان با اشاره به اینکه بناهای تاریخی ارزشمندمان را خودمان رسیدگی می‌کنیم و سایر بناها را با کمک بخش خصوصی مرمت و حفاظت می‌کنیم و حق بهره‌برداری را به خود مردم داده‌ایم، تصریح کرد: «بودجه‌‌ای که برای میراث‌فرهنگی اختصاص پیدا کرده حتی برای نگهداری موزه‌های با ارزش نیز کم است. طی سه سال گذشته بودجه ما دو برابر شده و از مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیدیم، اما نسبت به وزارتخانه‌های دیگر بودجه مناسبی به ما اختصاص داده نشده است.»

او اظهار کرد: «در ابتدای شیوع ویروس کرونا، گردشگری در دنیا نسبتا صفر شد، چرا که کشورها مرزهای خود را بستند و پروازها به‌شدت کاهش پیدا کرد، اما به مرور زمان با مهار این ویروس برخی از کشور‌ها به رونق صنعت گردشگری پرداختند. گردشگری علاوه بر موضوعات اقتصادی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و باعث نشاط اجتماعی می‌شود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در کشور ما نیز گردشگری داخلی و خارجی تا پایان اردیبهشت‌ماه نسبتا تعطیل بود، البته هتل‌ها هرگز تعطیل نشدند. با همکاری وزارت بهداشت پروتکل‌های سختگیرانه‌ای به هتل‌ها ابلاغ کردیم، اما مشتری نداشتند و عمده هتل‌ها خودشان تعطیل کردند چون هزینه باز بودن آن‌ها زیاد بود.»

او افزود: «در خردادماه با همکاری ستاد ملی کرونا و رئیس‌جمهوری، گشایشی در صنعت گردشگری داشتیم و حجم زیاد سفرها اتفاق افتاد، اما با آمدن موج دوم شیوع کرونا، این روند دوباره متوقف شد و موضوع سفر تحت‌الشعاع قرار گرفت، البته ما هم با وزارت بهداشت در این زمینه همراهی کردیم، بنابراین به حالت سابق برگشتیم.»

با طولانی شدن توقف سفرها تمام سرمایه‌گذاری‌ها نابود می‌شود

دکتر مونسان تصریح کرد: «توقف سفرها خیلی طولانی شده است. تا الان می‌گفتیم گردشگری تحت فشار است، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، تمام سرمایه‌گذاری‌ها نابود می‌شود و فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد و قابلیت برگشت هم پیدا نمی‌کنند. خوب می‌دانم همه آن‌هایی که در این بخش فعال بودند ضرر زیادی را متحمل شده‌اند. ناراحت‌کننده‌تر این است که بسیاری از جوان‌ها هرچه داشتند جمع کردند و وام گرفتند تا بوم‌گردی راه‌اندازی کنند، قرار بود از عید شروع به کسب درآمد کنند که نه تنها درآمدی به‌دست نیاوردند، حالا باید اقساط وام را هم بپردازند، اضافه بر آن مالیات و هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی را هم دارند، به‌واقع فشار عجیبی به گردشگری وارد شده است.»

از وزیر بهداشت خواهش کردیم به جای توصیه‌های سفر نرویم بر روی سفر هوشمند و مسئولانه تاکید شود

او افزود: «از وزیر بهداشت خواهش کردیم به جای توصیه‌های سفر نرویم بر روی سفر هوشمند و مسئولانه تأکید شود. ما هم مثل وزارت بهداشت با این حجم از سفر که اکنون اتفاق می‌افتد، مخالفیم، زیرا برای گردشگری منافعی ندارد. اینکه هر کسی ماشینش را بردارد، هر جایی خواست چادر بزند و یا در خانه‌های مختلف اطراق کند، نه تنها به درد نمی‌خورد که باعث انتشار کرونا هم می‌شود، اما با توجه به رعایت پروتکل‌ها در ناوگان حمل و نقل و هتل که وزارت بهداشت هم قبول دارد، این سفرها می‌تواند در قالب تورهای گردشگری اتفاق بیوفتد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد:‌ «یکی از کارهایی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام داد، توزیع سفر بود، همه جای کشور ظرفیت زیادی برای جذب گردشگر دارد. با پیش آمدن چند روز تعطیلات هجوم به سمت شمال اتفاق می‌افتد، در حالی که ظرفیت پذیرش در استان وجود ندارد و موجب اتفاق بد می‌شود، به همین منظور سعی کردیم توزیع سفر انجام شود.»

او افزود: «در دو سال گذشته روی گردشگری غرب کشور کار کردیم که به‌شدت ارتقا پیدا کرده است. شاید درگذشته زیرساخت مناطق غربی مشکل داشت اما الان شرایط قابل قبول است.»

۴۹۷ هتل در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید

دکتر مونسان درباره رشد تعداد هتل‌ها در دولت تدبیر و امید گفت: «تا قبل از دولت تدبیر و امید ۹۹۸ هتل داشتیم، اما فقط در دولت تدبیر و امید ۴۹۷ هتل به آن اضافه شده است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ ما صفر بوده اما اکنون از رقم ۲ هزار و ۲۱۷ عبور کردیم و با بوم‌گردی‌ها جلوی مهاجرت از روستا به شهر را گرفتیم.»

هر بوم‌گردی به طور متوسط ۱۰ شغل ایجاد می‌کند

او بیان کرد:‌ «در شهرها و روستاهای ما اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد شده است و در هر اقامتگاه بوم‌گردی متوسط ۱۰ نیرو مشغول به کار شدند. کاروانسرا‌ها به مراکز اقامتی تبدیل شده‌اند و بوتیک‌هتل‌ها نیز راه‌اندازی شده‌اند. بوتیک‌‌هتل‌ها فضاهای اقامتی هستند با تعداد کمی اتاق که با صنایع‌دستی تجهیز شده‌اند. »

در همه جای دنیا به‌ویژه کشورهای در حال رشد، گردشگری را راه میان‌بر می‌دانند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به این پرسش که چرا از گردشگری با وجود چنین تأثیری حمایت نمی‌شود و به آن پول نمی‌دهند، گفت: «تغییر در همه جای دنیا و همیشه سخت بوده، اما در ایران سخت‌تر است. ما عادت کردیم اقتصاد را در نفت، کشاورزی و صنعت ببینیم، البته که آن‌ها لازم‌اند و باید باشند، ولی باید فکری برای اقتصادهای نوظهور کنیم. در همه جای دنیا به‌ویژه کشورهای در حال رشد، گردشگری را راه میان‌بر می‌دانند، حتی در کشورهای ثروتمند دنیا، گردشگری جایگاه بالایی دارد، مگر آن‌ها ظرفیت صنعتی ندارند؟»

برای فعال شدن کسب و کار خرد موضوع گردشگری اهمیت دارد

او با اشاره به دیداری که با نمایندگان مجلس داشت، افزود: «در این دیدار نماینده مردم سرعین می‌گفت با دیدن وضعیت شهر می‌خواستم گریه کنم. این شهر کاملا با گردشگری اداره می‌شد. ببینید کلان‌شهری مثل مشهد در چه وضعیتی به سر می‌برد، حالا مدام سد و نیروگاه بسازیم، شهر که پویا نمی‌شود. البته که این‌ها نیاز است، اما برای فعال شدن کسب و کار خرد که درآمد آن مستقیم به سفره مردم می‌رود، موضوع گردشگری اهمیت دارد.»

اگر به دنبال تأمین درآمد و هزینه روزانه مردم هستیم، باید از گردشگری حمایت کنیم

دکتر مونسان اظهار کرد:‌ «وقتی شهر پویا است و گردشگر دارد، همه صنوف می‌فروشند، ولی ما به این نکته توجه نمی‌کنیم، زیرا به دنبال پروژه‌های بزرگ هستیم، دوست داریم بگوییم نیروگاه و پالایشگاه ساختیم. من به لحاظ رشته تحصلی‌ام و کارهایی که انجام دادم، همه این‌ها را خوب متوجه می‌شوم. اما اگر به دنبال تأمین درآمد و هزینه روزانه مردم هستیم، باید از گردشگری حمایت کنیم. گردشگری اهمیت زیادی در ایجاد نشاط اجتماعی دارد.»

در گردشگری به‌راحتی می‌توان با حداقل‌های حمایتی، پویایی وسیعی در کشور ایجاد کرد

او تصریح کرد: «در گردشگری به‌راحتی می‌توان با حداقل‌های حمایتی، پویایی وسیعی در کشور ایجاد کرد و اقتصاد مردمی شکل داد. زنجیره گردشگری بزرگ است و اشتغال و پویایی وسیعی را ایجاد می‌کند. درست است که کرونا به گردشگری آسیب زده اما نشان داد چه نقشی داشته است. حالا به این نقش نشاط‌آفرینی را اضافه کنید. اگر گردشگری نباشد نشاط اجتماعی اتفاق نمی‌افتد، بابت نشاط اجتماعی چه عدد و رقمی بگذاریم که اهمیت آن را نشان دهیم.»

نحوه صدور مجوزها را خودم رصد می‌کنم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره صدور مجوزها در بخش گردشگری گفت: «من به همکارانم توصیه کردم به هیچ عنوان رفتارهای اداری و دولتی از خودشان نداشته باشند، کار مردم را به راحتی انجام دهند. مجوزها صرفا برای کنترل کیفیت است، ما به دنبال ایجاد پیچ و خم نیستیم و من این موضوع را کاملا رصد می‌کنم.»

معرفی وزارت میراث‌فرهنگی به‌عنوان دستگاه برتر در میزان رضایت‌مندی مردم از سوی اتاق بازرگانی

او افزود: «اتاق بازرگانی عملکرد سه دستگاه را به‌عنوان دستگاه برتر به لحاظ رضایت‌مندی مردم و فعالان اقتصادی اعلام کرد که خوشبختانه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جزو آن‌ها بود. ما نسبت به سایر وزارتخانه‌ها مجوزمان کوتاه است و با همکارانی که بخواهند برای مردم سنگ‌اندازی کنند برخورد می‌کنیم. همکاران من در خدمت مردم هستند تا به مردم کمک کنند. صدور مجوز برای ما فقط راهی برای کنترل واحد‌های فعال در صنعت گردشگری است.»

افزایش نظارت‌ها با قرار گرفتن تمامی فرآیندها بر روی سامانه الکترونیکی

دکتر مونسان تصریح کرد: «تمام فرآیندهایمان بر روی سامانه الکترونیکی قرار گرفته است و این موضوع ادامه دارد. این جزو ابلاغ‌های من به اداره‌کل فناوری اطلاعات است که تمام فعالیت‌ها باید الکترونیکی شود تا مراجعه مردم به شکل حضوری کاهش پیدا کند، باید به سمت فضای مجازی برویم با انجام این کار، قابلیت نظارت من، معاونان و مدیران وزارتخانه افزایش پیدا می‌کند. همچنین همه مجوزهایی که صادر می‌شود بر روی سامانه ثبت شده، برنامه‌ای طراحی و نوشته شده که تمام گلوگاه‌ها را نشان می‌دهد.»

او گفت: «من به واسطه رشته تحصیلی و سوابق اجرایی‌ام، تجربیات جهانی دارم و علاوه بر آن سبقه چند ساله در مدیریت شهری دارم. هشت سالی بوده که تمرکزم بر روی امور مدیریت بخش گردشگری است، ظرفیت‌های جهانی را دیده‌ایم و تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را داخل کشور ایجاد کنیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «خوشبختانه در این وزارتخانه ظرفیت‌ها به شکل طبیعی وجود دارد با اندکی حمایت و سرمایه‌گذاری می‌توانیم آن‌ها را به خدمت بگیریم.»

او  گفت:‌ «درآمدهای بخش گردشگری ما مانند نفت به خزانه واریز نمی‌شود، به همین منظور تأثیر آن در صنعت گردشگری  و در چرخه اقتصادی کشور آن طور که باید، دیده نمی‌شود. درآمد صنعت گردشگری مستقیم به بازار می‌رود و این صنعت درآمد ارزی بالایی دارد.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «بخشی از کمبود ارز در بازار به موضوع گردشگری برمی‌گردد، درآمد ارزی توسط خود مردم ایجاد می‌شود و در چرخه اقتصادی کشور قرار می گیرد.اکنون حجم زیادی از ارز به شکل نقد به واسطه اینکه گردشگر خارجی نداریم در بازار وجود ندارد.»

دستفروشی‌ها یک بخش مهم اقتصاد هنر را در دنیا تشکیل می‌دهد

او با بیان این‌که دستفروشی‌ها یک بخش مهم اقتصاد هنر را در دنیا تشکیل می‌دهد، افزود: «هنرمندان با توجه به وضعیت اقتصادی که دارند، نمی‌توانند اجاره مغازه‌های گران‌قیمت را بپردازند. در همه جای دنیا برای حمایت از اقتصاد هنر، فضاهای عمومی شهری را در قالب پنجشنبه و جمعه بازار در اختیارشان قرار می‌دهند. من در زمان مدیریت خود در منطقه آزاد کیش این کار را انجام دادم و یک محوری به نام گذر هنر که اصلی‌ترین مکان در کیش بود که به پنجشنبه بازار اختصاص دادیم که هنرمندان درآمد زیادی داشتند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «با اختصاص فضای شهری به هنرمندان می توانیم از آن‌ها حمایت کنیم، در فضاهای شهری کاملا این ظرفیت وجود دارد و قطب گردشگری شهرها نیز محسوب می‌َشوند، یکی از محل‌هایی که گردشگران خارجی در آن خرید می‌کنند و علاقه زیادی به آن دارند، این فضاست.»

شهرداری‌ها به جای مقابله می‌توانند دستفروشان را سامان‌دهی کنند

او تصریح کرد: «شهرداری‌ها به جای مقابله می‌توانند دستفروشان را سامان‌دهی کنند و در قالب طرح و برنامه مشخص این کار را انجام دهند. سال گذشته به همراه شهردار تهران تلاش کردیم تا خیابان استاد نجات‌الهی را به‌ پنجشنبه یا جمعه بازار صنایع‌دستی تبدیل کنیم، اما بعد شهرداری پشیمان شد و آن را اجرایی نکرد. این تجربه جهانی است و ضربه‌ای به صنوف نمی‌زند، حتی صنوف می توانند مشارکت کنند. این کار برای اقتصاد هنر درآمد خوبی ایجاد می‌کند، البته شهردار تهران در این زمینه همراهی داشت اما صنوف اعتراض کردند و عملیاتی نشد.»

دکتر مونسان در خصوص بسته حمایتی از مشاغل زیان‌دیده از شیوع ویروس کرونا گفت: «این بسته از اشتغال حمایت می‌کند، وام برای حفظ اشتغال است که به کارفرمایان اختصاص پیدا می‌کند، اما منفعت آن به شاغل می‌رسد.»

 برند ملی گردشگری در هفته گردشگری رونمایی می‌شود

او افزود: «در حوزه گردشگری چند اتفاق خوب افتاد، سندهای مهمی که باید داشته باشیم را نداشتیم، برخی از این سندها تکالیف قانونی بود مثلا در قانون برنامه ششم آورده شده بود و در سال اول سازمان میراث‌فرهنگی وقت باید سند توسعه راهبردی گردشگری کشور را تهیه می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاده بود. این سند راهبردی همه دستگاه های اجرایی را در بر می‌گیرد و انجام آن کار سختی بود. همه این دستگاه‌ها را باید به جلسات دعوت کنیم تا موضوعات را بپذیرند و با هم هماهنگ شوند. خوشبختانه با همکاری همکارانم در معاونت گردشگری این اتفاق افتاد و تقریبا برای ۱۸ دستگاه در سند توسعه راهبردی گردشگری کشور، احکام تدوین شده است؛ این موضوع  با همکاری همکارانم در معاونت گردشگری محقق شده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «این سند بعد از دو سال با بررسی‌های متعددی که در کمیسیون دولت انجام شد و به تصویب هیئت وزیران رسید، هفته گذشته ابلاغ شد و یکی از سندهای مهمی است که حکم قانونی دارد.»

او بیان کرد: «سند بعدی در این بخش، سند اقدام ملی بوده که یک بار فقط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد و جهش گردشگری در کشور را به دنبال داشت، بعد از انقلاب نیز یک بار هم در سال ۸۲ و ۸۳ به سمت جلو پیش رفت و دچار حاشیه شد، اما اکنون با همکاری سازمان جهانی گردشگری به روند خوبی رسیده است، ولی متأسفانه موضوع کرونا اتفاق افتاد.»

لوگوی برند ملی گردشگری کشور مفاهیم زیادی دارد

دکتر مونسان درباره سند سوم گفت: «سند سوم برند ملی گردشگری است که بسیار به آن نیاز داشتیم، خوشبختانه این سند نیز نهایی و اکنون لوگوی برند ملی گردشگری کشور طراحی شده و همان سیمرغی بوده که نماد دینی و ملی یونیک ایرانی است و مفاهیم زیادی به دنبال دارد. در طراحی این لوگو از نظر اساتید دانشگاه در حوزه ادبیات، تاریخ، گردشگری، جامعه‌شناسی و... استفاده شده است. همچنین شعار آن مشخص شده است و این سند در هفته گردشگری رونمایی می‌شود.»

وزارت میراث‌فرهنگی برای استرداد اشیای تاریخی تلاش‌های زیادی کرده است

او افزود: «استرداد اشیای تاریخی برای مردم مهم است؛ ما در خصوص استرداد اشیای تاریخی نیز کار‌های خوبی انجام دادیم و به ‌شدت تلاش کردیم و اتفاقات خوبی نیز افتاده است. فقط در دولت تدبیر و امید ۲ هزار و ۶۷۱ قلم شیء تاریخی را برگرداندیم. برخی از آن‌ها ۸۰ سال بود که از ایران خارج شده بود و برنمی‌گشت، یکی از آن‌ها سردیس‌های ارزشمند هخامنشی بود که در یکی از حراجی‌های آمریکا شناسایی کردیم، کار سختی بود، حراج را متوقف کردیم و در همین شرایط تحریمی به کشورمان برگرداندیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص وضعیت گردشگری در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: «خوشبختانه در دو سال گذشته بارندگی‌های خوبی در این استان رخ داده است. یکی از ظرفیت‌های خوب این منطقه گردشگری است و من توجه خاصی به صنعت گردشگری این استان دارم، گردشگری رشد خوبی داشته، به ویژه در زمان خشک‌سالی که محور اقتصاد آن گردشگری بوده است. به طور کلی گام‌های خوبی در راستای رونق گردشگری در این استان برداشته شده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: