کد خبر: ۸۶۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تعداد بازدید: ۲۷۳
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق قانون قرار بود شرکت‌هایی که سهام‌شان چه در حوزه افزایش و چه کاهش نوسان پیدا می‌کند، بورس، آن‌ها را قفل و دلایل را بررسی کند و تا مشخص شدن نتیجه اجازه خرید و فروش ندهد؛ اما ظاهرا این موضوع در این ایام رعایت نشده است که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

مردم این‌ روزها نگران وضعیت بورس هستند/ ماجرای مؤسسات مالی غیرمجاز نباید تکرار شود/ قرار بود سازمان بورس، سهام شرکت‌های پرنوسان را قفل و دلایل را بررسی کند/ موضوع را پیگیری می‌کنیمبه گزارش خبرداغ ، احسان ارکانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت این روزهای بازار بورس و نگرانی سهام‌داران که عمده آن‌‌ها اشخاص حقیقی هستند، گفت: هنگامی که مردم بدون اطلاعات دقیق و با یک حالت کاملا خوشبینانه به بورس ورود پیدا کنند و دولت هم نتواند مدیریت صحیحی را اعمال کند و اجازه دهد حباب در این بازار سرمایه شکل بگیرد، احتمال دارد که ما دچار مشکلاتی شویم که صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اگر بازار بورس درست مدیریت نشود، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی به وجود بیاید، اظهار داشت: اگر امروز بازار سرمایه ما درست مدیریت نشود، حکایتی دیگری همچون مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را  شاهد خواهیم بود که در آن صدها هزار نفر از مردم گرفتار شدند.

وی یادآور شد: در ماجرای مؤسسات مالی و اعتباری مردم سرمایه‌هایشان که حاصل سال‌ها دسترنج زندگی‌شان بود را یا بر باد دادند و یا با ضرر و زیان مبلغ ناچیزی از سپرده‌های خودشان را به دست آوردند‌.

نماینده نیشابور، فیروز و زبرخان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت حساس است، گفت: بورس یک بازار معمولی بود که از چند ماه قبل به واسطه سیاست‌گذاری دولت به سمتی رفت تا به نوعی نقدینگی عظیم و سرگردانی که دست مردم بود و در هر حوزه بازار مانند ارز، سکه، خودرو و طلا ورود پیدا می‌کرد و همه چیز را بهم می‌ریخت، جمع کند.

وی ادامه داد: در روزهای اولیه در بازار سرمایه یا بورس، اتفاقات خوبی افتاد، بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی قرار شد سهام‌شان عرضه شود و مردم هم استقبال خیلی خوبی کردند، تا یک مدتی هم وضعیت خوب بود، اما یکی دو هفته است نشانه‌هایی از عدم مدیریت مشاهده می‌کنیم که بسیاری از سهام‌داران واقعی که همان مردم هستند از این بابت نگرانی دارند که نکند رشد این چندماهه حباب بوده و بخواهد بترکد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افززود: مردم نگران هستند که دچار ضرر و زیان شوند و سرمایه سال‌ها تلاش‌شان را از دست دهند.

وی ادامه داد: قاعدتا هم انتظار است مجلس این موضوع را پیگیری کنند وما به عنوان نماینده به مسئولان دولتی و وزیر اقتصاد بگوییم چه جوابی برای مردمی که با امید به حرف‌های شما و صحبت‌های آقایان وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور که گفتند «به بازار بورس اعتماد کنید، زیرا رو به رشد است» ،آمدند و سرمایه‌شان را در این بازار گذاشتند، دارید.

ارکانی تاکید کرد: این قابل قبول نیست که مردم این حجم تناقض در شعار و عمل را شاهد باشند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر حباب بورس به اصطلاح بترکد چه تاثیری روی تولید و اشتغال می‌گذارد، زیرا قصد مردم از سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر افزایش سرمایه کمک به اشتغال است، گفت: ارتباط بورس یا بازار سرمایه با اشتغال و تولید به این شکل تعریف می‌شود؛ هنگامی که شما سهام یک کارخانه را خریداری می‌کنید در واقع به آن قدرت مالی و افزایش نقدینگی می‌دهید تا علاوه بر این‌که طرح‌های توسعه‌ای و  افزایش تولیدش را پیش ببرد، بتواند از ورشکستگی پیشگیری کند که همه این‌ها در جهت افزایش و رونق و تولید است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قاعدتا هنگامی که بورس و بازار سرمایه لطمه بخورد، همه مجموعه‌هایی که امروز با استقبال مردم سهام‌شان قیمت خوبی پیدا کرده است و ارزش افزوده به دست آورده‌اند، به مشکل بر می‌خورند‌.

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنید، در حال حاضر هم با توجه به شرایط کارخانه‌هایی که سهام‌شان را فروخته‌اند، با یک حجم عظیم مراجعه مردم جهت پس دادن و فروش سهام خریداری شده مواجه شده‌اند که اولین لطمه به خود مجموعه در جهت رونق اشتغال می‌خورد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که با اقبال مردم مجموعه‌ها در حال جان گرفتن بودند و به سمت رونق تولید می‌رفتند، عنوان کرد: هنگامی که شرایط به سمت و سوی دیگری برود و به اعتماد مردم لطمه وارد شود، قطعا به فضای اعتماد عمومی در حوزه اقتصادی هم لطمه وارد می‌شود که تاثیرش را روی سایر برنامه‌های اقتصادی دولت خواهد گذاشته شد و نتیجه‌اش  ضربه به حوزه تولید و کارخانه‌جات و مجموعه‌های تولید خواهد بود.

ارکانی خاطرنشان کرد: موضوعی که این روزها مطرح می‌شود، این است که طبق قانون قرار بود شرکت‌هایی که سهام‌شان چه در حوزه افزایش و چه کاهش نوسان پیدا می‌کند، بورس آن‌ها  را قفل و دلایل را بررسی کنند و تا مشخص شدن نتیجه اجازه خرید و فروش ندهند؛ اما ظاهرا این موضوع در این ایام رعایت نشده است که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: اگر این عدم رعایت قانون به مردم و منافع‌شان لطمه زده باشد قاعدتا از وزیر اقتصاد و مسئولان امر سوال خواهیم کرد که علت عدم اجرایی چنین قانونی که با منافع مردم و تثبیت بازار بورس در ارتباط بوده چه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: