کد خبر: ۸۶۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
تعداد بازدید: ۴۸۷
ربیعی در نشست خبری مطرح کرد؛
سخنگوی دولت تاکید کرد: تصمیمی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت در خصوص بازگشایی بحث شد این است که حضور در مدارس الزامی نیست و دولت مکلف و موظف به آموزش است.

اتصال ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت ملی/ حضور در مدارس الزامی نیست/ ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد/ مذاکره با روسیه برای خرید واکسن/ تهیه لیست ۵ نفره گزینه‌های دولت برای وزارت صمتبه گزارش خبرداغ به نثل از  ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: دولت و ملت چند مبارزه‌ کرونایی را آغاز کرده‌اند‌. مبارزه ما با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه برای بقای ملی است. ما هم باید آموزش را به روال همیشگی به پیش ببریم و هم امر سلامت را پیگیری کنیم.هم در تصمیم‌گیری‌های ما باید مراقبت از جان فرزندان خودمان را در صدر تصمیمات و اولویت‌ها قرار بدهیم و هم اینکه امر آموزش تعطیل نشود. توجه به ادامه کار کشور و سلامت مردم یک مبارزه ساده نیست، مبارزه با تحریم و کرونا آسان نیست.

وی گفت: دوگانه‌های نان و جان، عزاداری و جان و آموزش و جان آزمونی است که باید از آن سربلند بیرون بیاییم‌.

ربیعی گفت: کرونایی که از یک ویروس در حیاط وحش و کرونایی که از ذهن یک قلدر بیرون آمده ما را تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی ابعاد بازگشایی مدارس را مورد بررسی قرار داده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تصمیمی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت در خصوص بازگشایی بحث شد این است که حضور در مدارس الزامی نیست و دولت مکلف و موظف به آموزش است.

وی گفت: ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت ملی متصل شدند و استفاده معلمان از اینترنت رایگان شد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: نگرانی‌هایی در خصوص بازگشایی مدارس وجود دارد که با تصمیمات اتخاد شده این نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: همانطور که رئیس‌جمهور گفتند هیچ فرزند ایرانی از تحصیل باز نخواهد ماند.

ربیعی گفت: در هیات دولت تصویب شد انتخابات مجلس بر سر موعد مقرر برگزار شود و سخنرانی ممنوع شد و افراد فقط در فضای مجازی می‌توانند تبلیغ کنند، همچین صدا وسیما فرصتی مناسب به افراد بدهد.

ربیعی تاکید کرد: امروز معلمان زحمتکش و متعهد ما در خط مقدم این پیکار قرار دارند و از امروز مناسبات میان معلمان، دانش‌آموزان، مناسبات معلمان و اولیاء وارد مرحله جدیدی می‌شود.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه ابعاد بازگشایی مدارس اعم از آینده دانش‌آموزان، ضرورت تحرک و دریافت آموزش مورد توجه قرار گرفت و بر این نکته تاکید داشته و داریم که شیوه‌های بهتر برای آموزش و ایجاد تسهیل برای استفاده از فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: همچنین مسئله منزلت و نقش معلمان مورد توجه قرار دارد و در راستای عدالت آموزشی در دولت نیز موارد ذیل تصمیم گرفته شد و بنابر پیشنهاد وزیر محترم ارتباطات؛ استفاده از شبکه شاد در سرویس‌های خانگی و تلفن همراه رایگان شده است، برای حدود ۶۰۰ هزار معلم، همانند آنچه در فروردین ماه رخ داد، وزارت ارتباطات یک بسته هدیه ۳ ماهه را ارائه خواهد کرد، برای دانش‌آموزان هم بسته‌های اختصاصی تعریف و ارائه خواهد شد. این بسته صرفا برای سالن‌هایی است که در لیست سفید قرار دارند تا سلامت دانش‌آموزان در فضای مجازی تامین شود، همچنین برای اساتید و دانشجویان هم بسته‌هایی در نظر گرفته شده که تا اول مهر اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مصوبه دیگر با توجه به درخواست تعدادی ودیعه‌گیران اجاره مسکن، اجازه داده شد تا متقاضایان با بانک‌های عامل تفاهم نموده و مانده بدهی‌های آنها به اقساط تبدیل و پرداخت گردد.

وی تاکید کرد: دولت برای تسریع در برنامه طرح ملی مسکن و نیز کمک به کارکنان دستگاه‌ها تصویب کرد ۵۰ درصد از اراضی مازاد دستگاه‌ها به تامین مسکن کارکنان همان واحد اختصاص یابد و مابقی اراضی برای تامین مسکن برای تامین افراد فاقد مسکن تخصیص یابد.

وی با بیان این‌که در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در توسعه تعاملات بین‌المللی سازنده و موثر بودیم، گفت: سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس و همینطور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت.

ربیعی تاکید کرد: این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیش بردن طرح‌های ویرانگری است که نه تنها نابودی برجام بلکه فراتر از آن تهاجم همه‌جانبه به چندجانبه‌گرایی و قانونمندی‌های بین‌المللی را در نظر داشت.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا خبر می‌دهد که قصد اعمال تحریم‌های منسوخ شده شورای امنیت علیه ایران را دارد؛ همان تحریم‌هایی که اعضای شورای امنیت یکصدا با آن به مخالفت برخاستند و هرگونه برگشت‌پذیری آن بدست آمریکا را ناممکن دانستند. ما بی‌اعتنا به این تهدیدها و نمایش‌های بی‌معنا، مصمم به تداوم تعامل توأم با احترام و حسن نیت با همه کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی هستیم تا در برابر این یاغی‌گری کم سابقه و در کنار ملت‌های جهان، از حاکمیت قانون و هنجارهای مشترک بین‌المللی دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتمادسازی مستمر به عنوان زیربنای ارتقای روابط خارجی سازنده و موثر با جهان، تلاش برای توسعه روابط تجاری و کاهش موانع مربوط به مناسبات اقتصادی هم در مرکز توجه این دور جدید از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است. هیچ دستاوردی خود به خود حاصل نمی‌شود. وزارت امور خارجه در خط مقدم نبردهای دیپلماتیک در ماه‌های اخیر، زحمات فراوانی را متحمل شد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور اظهار داشت: این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه‌های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت‌پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود.

وی درباره رویکرد ستاد مبارزه با کرونا در بازگشایی مراکز آموزشی گفت: مقداری در بازنمایی اخبار و مباحثی که مطرح شد؛ سیستم اطلاع‌رسانی ما به درستی عمل نکرد و باید به طور روشن‌تری اطلاع‌رسانی می‌کردیم. رئیس‌جمهور به وضوح در جلسه شنبه گفت هیچ اجباری در رفتن به مدرسه نیست. اما همه کارشناسان پرورشی و کارشناسی به باز بودن مدارس حساسیت نشان دادند و تصمیم درستی در باز شدن مدارس اتخاذ شد. همچنین گفته شد که عده‌ای امکانات استفاده از آموزش مجازی را ندارند و و نیز اعلام کردند که ماندن طولانی مدت کودکان در خانه با‌عث چاقی خواهد شد؛ به گزارش وزیر بهداشت کودکانی مبتلا شده‌ به کرونا بیشتر در معرض آسیب چاقی بودند؛ بنابراین تصمیم بازگشایی مدارس، تصمیم درستی بود.

ربیعی با بیان اینکه به نگرانی پدر و مادرها نیز توجه شد، بنابراین رئیس‌جمهور تاکید کرد که هیچ لزومی بر حضور دانش آموزان در مدارس نیست، اظهار داشت: به خانواده‌ها و پدر و مادرها به بچه‌ها می‌گوییم که هیچ اجباری نیست از شبکه شاد، رادیو تلویزیون یا حتی در دروس ابتدایی خانواده‌ها کمک کنند، اما رابطه با مدرسه قطع نشود. می‌توان برای دیدن معلم و آشنا شدن با محیط مدرسه در ظرفیت‌های کوچک با تفاهم‌هایی که در مدرسه صورت می‌گیرد؛ کارها انجام شود اما رابطه با مدرسه قطع نشود. همچنین در مراکز سفید می‌توانند در مدارس حاضر شوند. بنابراین اجبار در کار نیست اما مدارس باز است.

وی درباره این سخنان رئیس جمهور مبنی بر پادگانی اداره شدن، گفت: گزاره پادگانی دو مفهوم دارد یکی اداره پادگانی جامعه که مشخصاً کسی با آن موافق نیست و همه با آن مخالف هستند. و دیگری هم اینکه یکی از شاخص‌های پادگان نظم و انضباط است و معمولاً در جایی که خیلی با انضباط و مناسبات اداری به خوبی رعایت می‌شود و میگویند انضباط پادگانی دارد وگرنه از این مفهوم بازنمایی زیادی صورت گرفته که خوب نبوده است. عادت کرده‌ایم که از هر حرفی که مقامات دولتی می‌زنند بازنمایی دیگری شود و این تعبیر مغرضانه و غلطی از این سخن بوده است.

ربیعی درباره اینکه آمارها چقدر نشان می‌دهد که دوگانه‌های، جان و نان؛ جان و عزاداری و نیز جان و آموزش موفق بوده‌اند، گفت: به کار بردن واژه‌های دوگانه به ما کمک می‌کند که تعادلی میان دوگانه‌های مختلفی به وجود بیاوریم و این رمز موفقیت ما است. به ما کمک می‌کند که از افراط و تفریط در هر موردی جلوگیری کنیم. ما را تا مرز تعطیلی کامل تولید پیش بردند در کشوری که با مشکلات عدیده اقتصادی روبه‌رو است، آیا به صلاح است که مراکز تولیدی تعطیل شود؟ بنابراین با این دوگانه‌ها به نقطه تعادل می‌رسیم و در آن نقطه سیاست‌گذاری می‌کنیم. به طوری که هم جان حفظ شود هم عزاداری، هم جان حفظ شود هم آموزش انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این مورد بسیاری از کشورها را دیدیم که نتوانستند این دوگانه‌ها را درست انجام دهند، فستیوال برگزار کردند و وارد موج سوم کرونا شدند؛ مراسم عزاداری رهبر انقلاب یک الگوی بسیار خوبی در زمینه دوگانه جان و عزاداری بود و همچنین هیئت‌های بزرگ که به خوبی این کار را انجام دادند. ما دوگانه نان و جان را به نحوی جلو بردیم که ۷۷.۵ درصد در عزاداری‌ها و در بانک‌ها و ادارات ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود و تعطیلات کمی هم داشتیم. در شرایط اقتصادی هستیم که نیاز به کار و فعالیت داریم؛‌ البته رشد منفی که تجربه کردیم، بسیار کمتر از دیگر کشورها بود.

وی تصریح کرد: هرگونه تحلیل شرایط که در میان دو گانه‌ها صورت می‌گیرد، ندیدن محدودیت‌های طاقت‌فرسا و نفس‌گیری است که دولت متحمل آنها است و تبیین درست و صادقانه به ما نمی‌دهد. ناچار هستیم محدودیت‌ها را ببینیم اما دیدیم که در بیان مسائل، محدودیت‌ها لحاظ نمی‌شوند.

ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مقام‌های ایران نگرانی ندارند که پس از ۲۰ سپتامبر شرایط سخت‌تر شود، گفت: ما معتقدیم که آنچه که آمریکا به آن استناد می‌کند، اساساً پشتوانه حقوقی ندارد چون آمریکا از برجام خارج شده است؛ طبق بند ۳۶ و ۳۷ تمامی راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شود، در صورتی که هیچ یک از آنها طی نشده است.

وی افزود:‌ اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌الملل بر نامشروع بودن آمریکا تأکید کردند، در ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، جز تمدید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده؛ ما هیچ علامت همسویی نسبت به آمریکا نمی‌‎بینیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد‌: آمریکا هیچ حقی در بازگرداندن تحریم‌های پیشین ندارد و از این پس نیز تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های یکجانبه کاملاً بی‌معناست و هیچ معنایی غیر از سرکشی در برابر خواست و اراده جامعه بین‌المللی ندارد و تلاش آمریکا فاقد هرگونه اثرگذاری است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که به دنبال طراحی مسیری هستیم که به واسطه آن بتوانیم تورم را کنترل کنیم، دولت در این خصوص چه ساز و کاری دارد، اظهار کرد: منظور همتی استفاده از تجربیات مختلفی است که کشورهای مختلف صورت دادند که عملیات بازار باز محور اساسی این سیاست برای کنترل تورمی است. این سیاست تلاش می‌کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه، در سود بین بانکی تأثیر گذاشته و از آن طریق بر نرخ تورم تأثیر داشته باشد.

ربیعی با بیان اینکه روش ۶۰ سال گذشته در کشورمان این سیاست نبوده است، گفت: طی چند ماه گذشته این سیاست در بانک مرکزی اجرایی شده است و بانک مرکزی با اجرای بخش‌هایی از آن در حال کنترل نقدینگی و تورم است.

سخنگوی دولت درخصوص استراتژی دولت در مقابل بازار سرمایه گفت: تصمیم‌گیری‌هایی که صورت گرفته چند قسمت است؛‌ یک دسته برنامه‌هایی هستند که در حال اجرایی شدن است و نیاز است به اینها سرعت بخشیده شود و سیاست‌های تکمیلی افزایش یابد. بخشی از سیاست‌ها و برنامه‌های جدید در حوزه اقتصاد است که در حال نهایی شدن است و قرار است به این سیاست‌ها اضافه شود.

وی ادامه داد: بخشی توسط وزارت امور خارجه توسط چند دستگاه دیگر محقق خواهد شد و یک برنامه مدون و منسجم در حوزه کسب درآمد ارزی پیش‌بینی شده است. بخشی هم تحت عنوان سرفصل معیشت، نگاهی به زندگی روزمره مردم است که حاوی چند برنامه است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در مجموع این‌ها شاکله اصلی و نقشه راه و برنامه‌هایی هستند که در نظر گرفته شده و ما معتقدیم هیچ‌گاه نباید به دولت در حال رفتن نگاه کنیم و باید تا روز آخر با سیاست‌ها و برنامه‌ها، راهکار‌ها را مهیا کرده باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص همکاری مشترک ایران و روسیه برای تولید واکسن کرونا و همچنین خرید واکسن این ویروس، اظهار داشت: مذاکرات با روسیه در جریان است و در صورت حصول نتیجه، همکاران ما در وزارت بهداشت و یا وزیر بهداشت آن را اعلام خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته این همکاری فقط با روسیه نیست و با کشورهای دیگر و همچنین سازمان بهداشت جهانی هم در حال تبادل اطلاعات هستیم، همچنین با حرکتی که از سه دستگاه و شرکت‌های مهم دانش‌بنیان ما شروع شده بود، خوشبختانه کارشناسان حداقل در برخی موارد اظهار امیدواری کردند که در این زمینه هم بتوانیم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

ربیعی همچنین درخصوص خرید واکسن هم بیان داشت: در مورد خرید واکسن هم اقداماتی در حال انجام است که اجازه بدهید تا زمان نهایی شدن این مساله، اسامی شرکت‌ها، روند و مراحل را اعلام نکنیم. اما در مجموع هم درخصوص واکسن کرونا و همچنین واکسن‌های دیگر مانند آنفولانزا که به آن نیاز داریم، حتما باید نیاز خود را تامین کنیم و در این زمینه هم منابع در حال تامین است و هم مذاکرات جریان دارد. منتها باید از وضعیت بازار جهانی هم مطلع باشیم که هم تقاضا زیاد است و هم تولید کم، در نتیجه رقابت زیاد است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص لایحه انتخابات، بیان داشت: دولت در این خصوص لایحه‌ای را تهیه کرد و این لایحه حاصل تجربه انباشته شده در دستگاه‌های مختلف کشور بود که در موضوع انتخابات دارای مسئولیت بودند. تنها وزارت کشور محور آن نبود. برای مثال استانداران ادوار گذشته، احزاب و کنشگران سیاسی و نهادها و افراد مختلفی در این خصوص طرف مشورت بودند.

وی ادامه داد: در خصوص این لایحه یک بار در کمیته‌ای در دولت بحث و بررسی صورت گرفت و باز هم کمیته ویژه دیگری آن را بررسی کرد و فکر می‌کنیم که این لایحه جامعیت خوبی دارد و با فوریت هم به مجلس قبل ارسال شد، معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور هم این را دنبال کرد اما در مجلس قبلی به نتیجه نرسید و در این مجلس دیدیم که مجلس به یکباره طرح دیگری ارائه کرد. البته در نامه‌ای که به مجلس ارسال شد ما اصرار کردیم که برخی لوایح با فوریت بررسی شود و این لایحه هم یکی از آن‌ها بود.

ربیعی همچنین اظهار داشت: این لایحه به وحدت رویه‌هایی که تاکنون وجود نداشت، توجه کرده و برخی وحدت رویه‌ها را ایجاد می‌کند، همچنین حیطه اختیارات هیئت اجرایی را مشخص می‌کند، نحوه حضور نامزدها در بخش‌های مختلف را تعیین می‌کند، به فناوری‌های نوین توجه کرده است، نظام مالی انتخابات را شفاف کرده و همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی را شفاف‌سازی کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر برای اینکه رابطه جامعه مدنی را با انتخابات قوی‌تر کند، در هیئت‌های اجرایی یک نفر از دبیران کل خانه احزاب را البته با انتخاب خودشان تعیین کرده است، ما فکر کردیم که هرگونه طرح یا لایحه‌ای برای انتخابات هم باید شفافیت را بیشتر کند و هم از ابهام بیشتر جلوگیری کند و ارائه کردن کارهای غیرکارشناسی و مبهم کردن تشخیص‌ها در انتخابات کمکی به حل مسائل نخواهد کرد. موضوعاتی را در قالب نظریه اولیه مطالعه کردم و آنهایی که دیدم یعنی موضوعات نظام انتخاب یا صلاحیت پیچیده خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره این که آیا کشور سوئیس تعهد بازگشایی کانال مالی را داده است، گفت: ما رابطه تاریخی و دوستانه‌ای با سوئیس داریم و دارای یک نقشه راه در ارتباط با حمل ونقل، محیط زیست و ایمنی هسته‌ای غیرنظامی هستیم.

وی ادامه داد: کانال مالی با سوئیس بعد از گذشت ۲۰ ماه که توسط ایالات متحده بسته شد، قرار شد از سر گرفته شد هرچند که ما رضایت کامل نداریم.

ربیعی گفت: تاکنون ۲ تراکنش مالی صورت گرفته است و بارها اعلام کردیم این سفرها هیچ ربطی به آمریکا ندارد.

وی تاکید کرد: این کانال برای واردات اقلام ضروری دارویی و غذایی که از نظر قوانین بین‌المللی مشمول تحریم نمی‌شوند، طراحی شده است.

ربیعی ادامه داد: ما تردیدی در حسن نیت دولت سوئیس برای راه‌اندازی کانال نداریم ولی در مورد کارکرد آن با توجه به بدعهدی‌های دولت آمریکا تردید داریم. این کانال برای تامین داروهای بیماران سرطانی و بیماران پروانه‌ای صورت گرفته است. امیدواریم با تامین مبالغ لازم، کانال فعال‌تر عمل کند.

سخنگوی دولت بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است. به نظر نمی‌رسد که تغییری در رویکردهای نادرست و مخرب واشنگتن ایجاد شده باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا وقتی شاهد اصلاح رویه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نباشیم، زمینه‌ای برای از سرگرفتن گفت‌وگوهای موثر و سازنده وجود نخواهد داشت.

ربیعی افزود: اما اگر تغییرات مورد انتظار در سیاست‌های آمریکا تحقق یابد، بدون نیاز به میانجی‌گری و پیام‌رسانی و بر اساس ساختار مذاکراتی از پیش موجود در گروه ۵+۱، آمریکا می تواند به میز گفت‌وگوها بازگردد. این موضع جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل اعلام شده و همچنان به قوت خود باقی است.

سخنگوی دولت درباره صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر این‌که برای خرید به بازار نمی‌رود و خبری از قیمت‌ها ندارد، آیا دولت از گرانی‌ها خبر دارد، گفت: اینکه یک مقام مسئول صادقانه گفته که همسرش خرید انجام می‌دهد آیا کار اشتباهی است؟ آیا درست بود که در این خصوص دروغ گفته شود یا مثلا گفته شود در محله ما قیمت‌ها ارزان است؟

وی افزود: دقیق‌ترین گزارش‌ها در خصوص قیمت‌ها و تحولات بازار را به خصوص در مورد ۱۰۰ قلم کالاهای ضروری و مهم دستگاه‌هایی چون وزارت اطلاعات، کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بطور نوبه‌ای تهیه و به رییس‌جمهور و اعضای دولت ارائه می‌کنند. باید بدانیم تا زمانی که تنش قیمت ارز که ناشی از تحریم بوجود آمده را به سامان نرسانیم این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: علیرغم حرکات جدید آمریکایی‌ها و فشارهای بین‌المللی و تکرار آن توسط رسانه‌های خارجی که روان جامعه را هدف قرار داده‌اند، تلاش می‌کنیم تکانه‌های ارزی را به ثبات برسانیم.

وی گفت: کاهش تورم را بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دنبال کرده‌اند. امیدواریم مسیر نرخ تورم در کانال‌های هدف‌گذاری شده قرار گیرد. اما مشخصا خودم قیمت برخی کالاها را که می‌خرم می‌دانم.

ربیعی درباره افزایش قیمت سموم و کود در سال جهش تولید گفت: بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز ارزان قیمت می‌دادیم که اکنون به بین ۸ تا ۹ میلیارد دلار رسیده است. به طور طبیعی بخشی از کالاها و نهادها از شمول ارز ۴۲۰۰ تومان باید خارج شوند و این همان محدودیت‌هایی است که گفته می‌شود باید به آنها توجه شود. سیاست خرید تضمینی با قیمت مناسب را در قبال آنهایی نمی‌توانند ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند، اجرایی کردیم. با توجه به افزایش قیمت نهایی نهاده‌ها، در شورای اقتصاد این موضوع مطرح خواهد شد و این شورا تصمیم خواهد گرفت. سعی کردیم با خرید تضمینی بخشی از آن را جبران کنیم. وزارت کشاورزی، بانک مرکزی و همچنین سازمان برنامه برای جاهایی که باید یارانه در این زمینه پرداخت کنند، به طور مرتب مسئله نهاده‌های کشاورزی را دنبال می‌کنند. امیدواریم که برای کشاورزی ما مقرون به صرفه شود. البته در مورد محصولات باغی هرگز قیمت کنترلی نگذاشتیم.

وی درباره اینکه آیا پیشنهاد ویژه از طرف سوئیس و وزیر امور خارجه این کشور درباره میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن مطرح شده است، تصریح کرد: موضع ما در مورد ایالات متحده و دولت فعلی آن موضع مشخصی است و تاکید کردیم که به میزی که بر خواسته‌اید بازگردید؛ هر کسی هر بحثی را مطرح کند پاسخ ما مشخص است و فعلا مذاکره با آمریکا مدنظر نبوده است. هر کسی پیامی دارد، نخست باید از کشور مقابل بخواهد دست از گلوی طرف مقابل خود بردارد، بعد به بحث و گفت‌وگو بپردازد. ضمن اینکه کارهای شرورانه‌ای مثل ترور سردار سلیمانی را انجام دادند که ملت ایران را جریحه‌دار کردند و قطعاً این نفرت از دولت آمریکا بیش از پیش افزایش داده است.

وی درباره معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت اظهار کرد: ما در موعد مقرر وزیر را معرفی کردیم و قبل از آن نیز درخواست کرده بودیم، طرح تشکیل دو وزارتخانه تصویب شود که به آنها توجه نشد؛ وزیری که معرفی کردیم سوابق خوبی داشت اما متأسفانه رأی نیاورد؛ امروز لیستی ۵ نفره تهیه شده است که ان‌شاالله فردی از میان این افراد به مجلس معرفی خواهد شد.

سخنگوی دولت دوازدهم درباره افزایش قیمت خودرو و ساماندهی بازار خودرو ادامه داد: در خصوص قیمت خودرو کارخانه‌ها قیمت‌هایی که نرخ مصوب داشته، ‌از سه ماه پیش افزایش قیمت نداشته‌اند اما متأسفانه با اتفاقاتی که در سایر کالاها می‌افتد، نقدینگی به سمت خودرو هجوم می‌آورد برهمین اساس بخش عمده طرح یکساله دولت جمع ‌آوری نقدینگی از مردم است.

وی درباره بورس نیز بیان کرد: امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی موضوع بورس مطرح شد، از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند. تاکنون این موضوع ابهام داشت و انجام نشده است، اخیراً ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت می‌گیرد.

ربیعی افزود: بخشی از گلایه‌ها نسبت به حضور حقوقی‌ها بود که حقوقی‌ها متناسب با ضوابط شورای عالی بورس ملزم هستند حداکثر همکاری را انجام دهند و تصمیمات قاطعی در این زمینه اتخاذ شد. شورای عالی بورس همه این تدابیر را در نظر گرفته و پنج‌شنبه هفته جاری جلسه فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته شده است که بتوانند دو موضوعی که گفته شد و برخی از مسائل دیگر را بررسی کنند.

وی افزود: حمایت از بازار سرمایه سیاست ماست اما فراز و نشیب بخشی از ذات بورس است؛ این تفاوت بورس با بانک است و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که منحنی بورس در بلندمدت باثبات بوده است. حمایت از بورس مورد توجه ما است و وزیر اقتصاد با جدیت پیگیر آن هستند. درخواست من این است که افراد در نقد، مطالب را درست بیان کنند و ‌از پایداری بورس مراقبت کنند.

سخنگوی دولت درباره سفر رییس مجلس به خوزستان و انتقاد او از دولت، همچنین همکاری دولت و مجلس گفت: ما همواره از همکاری‌های بین قوا استقبال کرده‌ایم و فکر می‌کنیم آرامش و نفع کشور در همکاری قواست.

وی اضافه کرد: در مورد خوزستان من خدمت شما عرض می‌کنم که مردم خوزستان حق دارند ابراز گله و نارضایتی کنند و ما به اعتراضات‌شان احترام می‌گذاریم. وزارت کار، وزارت نفت و وزرات نیرو برای رفع مشکلات خوزستان در آن استان متمرکز شده‌اند.

ربیعی گفت: پالایشگاه گازی با مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار آماده افتتاح است که این پالایشگاه سال ۸۴ آغاز به کار کرده ولی در سال ۸۸ با ۱۸ درصد پیشرفت متوقف شد. در سال ۹۵ مجددا آغاز به کار کرده و با سرعت به پیش رفته است.

سخنگوی دولت دوازدهم ادامه داد: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر مقام معظم رهبری با ۱.۵ میلیارد دلار بهره‌برداری شد که ۲۶۵ هزار هکتار در خوزستان در فاز اول بوده است. همچنین پتروشیمی مسجد سلیمان با ۷۵۰ میلیون دلار تا آبان ماه افتتاح می‌شود. فولاد دزفول در دو فاز با ۱۲۰ میلیون یورو و پانصد میلیارد تومان افتتاح شدند که فاز اول آن با چهارصد میلیارد تومان و سی میلیون یورو بوده است.

وی گفت: فولاد خرمشهر ۳۰۰ میلیون یورو و تا دی‌ماه افتتاح می‌شوند. فولاد کاوه اروند، فولاد خلیج فارس در فاز اول و فولاد شادگان افتتاح شدند. نیروگاه‌های بهبهان، ماهشهر و غرب کارون نیز تکمیل شدند. همچنین فاز ۲ و ۳ آبرسانی به آبادان، خرمشهر و غیزانیه تمام شد و انشعابات روستاها با دستور رئیس‌جمهور تا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود. برخی تصفیه خانه‌های فاضلاب شرق اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام، ماهشهر، افتتاح و برخی تا پایان دولت افتتاح می‌شود. بیمارستان‌های اهواز، آبادان، رامهرمز و دزفول نیز تجهیز شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: