کد خبر: ۸۶۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۳۰۴
تحلیل‌گر مسائل جهان عرب به تحلیل توافق صلح و عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل و آثار سوء آن بر منطقه و محور مقاومت پرداخت.

ابوظبی قربانی سیاست‌های آمریکا شد/ جرقه نارضایتی‌ها از خود امارات آغاز شده است/ ایران حق دارد به هر وسیله‌ای خطر حضور آمریکا و اسرائیل را از خلیج فارس دور کندبه گزارش خبرداغ، «حسن هانی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌و‌گو با  ایلنا، درباره حضور تیم‌های دیپلماسی آمریکا و اسرائیل در امارات و انتشار بیانیه مشترک پیرامون توافق صلح دو کشور امارات و اسرائیل، اظهار داشت: اقدام اخیر امارات متحده برآیند وجود در یک سناریوی جدید برای تضعیف نقش محوری ایران در منطقه و همچنین محور مقاومت قابل تجزیه و تحلیل است. آمریکایی‌ها و شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش داشتند که از طریق انجام سیاست‌های منطقه‌ای مانند طرح معامله قرن و همچنین الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی و همچنین شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، لابی صهیونیستی و حمایت آن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جذب کنند، اما شکست طرح معامله قرن باعث شده است که ترامپ فاز جدیدی را برای برون رفت از بحران داخلی آمریکا کلید بزند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طی چهار ماه اخیر آمریکا با یک بحران شدید اجتماعی مواجه شده است و خسارت‌های ناشی از کرونا در این کشور به بیش از ۷ تریلیون دلار رسیده و نیز ۵۴ میلیون نفر در این کشور به دلیل ویروس کرونا شغل‌شان را از دست داده‌اند، احتمال دارد که ترامپ به دلیل این شکست‌ها در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی نرسد، بنابراین سعی او این است که حمایت لابی صهیونیستی و یهودیان ایالات‌متحده را جلب کند، همین موضوع باعث شده که نخستین گامی که ترامپ برداشته فشار بر امارات برای عادی‌سازی روابط‌اش با رژیم صهیونیستی باشد که البته این اتفاق رخ داد و امارات قربانی سیاست‌های آمریکا شد.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه اظهار داشت: امارات پس از عادی‌سازی رابطش با اسرائیل و فرود نخستین پرواز اسرائیلی در ابوظبی در یک انزوای سیاسی قرار گرفته است؛ تظاهراتی که توسط ملت‌های عربی و اسلامی علیه امارات انجام شد، نشان می‌دهد که امارات به شدت دچار مشکل بین‌المللی و منطقه‌ای شده است، به همین دلیل در درازمدت آسیب‌های جدی خواهد دید، به ویژه اینکه همزمان با ورود هواپیماهای رژیم صهیونیستی که حامل ۷۰ نفر از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به امارات بود، دو انفجار عمده در ابوظبی رخ داد و این نشان می‌دهد که جرقه نارضایتی‌ها از خود امارات آغاز شده است، لذا امارات متحده به دلیل برقراری این رابطه با رژیم صهیونیستی از درون دچار آسیب خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبیعتا محور مقاومت به خاطر این اقدام امارات تضعیف خواهد شد، خاطرنشان کرد: اما جمهوری اسلامی ایران اخطاریه‌های جدی به امارات داد، مخصوصا اینکه رهبر انقلاب، رابطه امارات و اسرائیل را خیانت به آرمان ملت فلسطین تلقی کردند که این یک هشدار جدی به امارات است.

هانی‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد که امارات از دایره عربی و اسلامی خارج شده و به ابزاری به در دست آمریکا و صهیونیست‌ها بدل شده است.

وی درباره دسترسی اسرائیل به آب‌های خلیج فارس با توافق اسرائیل و امارات گفت: حضور رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج فارس موجب ناامنی این آبراه مهم خواهد شد که نیازمند همگرایی، همبستگی و همکاری امنیتی و نظامی بین ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است، اما حضور اسرائیل در کشورهای عضو همکاری خلیج فارس ناامنی‌ها را تشدید خواهد کرد، به ویژه اینکه امنیت ایران دچار تهدید واقع خواهد شد و ایران این حق را دارد که به هر وسیله‌ای خطر حضور آمریکا و اسرائیل را از خلیج فارس دور کند.

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب درباره این گزاره که برخی مدعی می‌شوند ابوظبی با این توافق توانسته جلوی پیشروی و الحاق  کرانه باختری به  اسرائیل را بگیرد، تصریح کرد: مسئله تهدید پیوست دادن کرانه غربی سرزمین‌های اشغالی یک تهدید جدی نبود، آنها برای اینکه روابط اسرائیل و امارات را توجیه کنند اعلام کردند که اسرائیل بخشی از کرانه غربی و دره اردن را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد، اما تهدیدی تو خالی بود و وانمود کردند که امارات متحده باعث شده است که از الحاق کرانه غربی صرف‌نظر کند، درحالیکه اسرائیل اساساً توانایی لازم را نه از لحاظ قانونی و نه از نظر نظامی برای الحاق کرانه غربی به اراضی اشغالی ندارد و این برای توجیه رابطه امارات و رژیم صهیونیستی بود.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه ایران اکنون به خاطر دفاع صادقانه از آرمان ملت فلسطین در نظر مردم فلسطین و ملت‌های اسلامی ارتقا یافته و برعکس، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به کشورهای همسو با اسرائیل و علیه فلسطین تبدیل شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: