کد خبر: ۸۶۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
تعداد بازدید: ۲۱۵
تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحلیل آثار و ابعاد حضور گروسی در ایران و پرونده هسته‌ای ایران پرداخت .

نشست‌های ایران و آژانس باید فنی و حقوقی باشد، نه سیاسی/ محور جلسات گروسی با مسئولان از قبل مشخص شده است/ نمی‌توان در مذاکرات حرفه‌ای درباره اسناد جعلی صحبت کردبه گزارش خبرداغ، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین بار است که در جایگاه مدیرکلی به ایران سفر می‌کند، با توجه به ناکامی اخیر آمریکا در شورای امنیت درباره قطعنامه‌ای که تلاش داشت علیه ایران به تصویب برساند، گفته شد که گروسی تحت فشار به ایران سفر کرده است، این در حالی است که مقام‌های ایرانی تاکید کردند که این سفر ربطی به ادعای آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد.

«حسن محمدی» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آثار سفر وی به ایران درحالی که برخی از رسانه‌های انگلیسی ‌زبان تاکید دارند سفر او تحت فشار انجام شده است، گفت: رابطه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران یک رابطه فنی و دائمی است و طبیعی است که این دو نهاد تخصصی برای اینکه موضوعات فنی و حقوقی را با یکدیگر پیش ببرند، رفت و آمدهایی با یکدیگر داشته باشند. موضوعات فنی و حقوقی طبیعتاً در آینده آثار سیاسی دارند و باید تیم‌های فنی و حقوقی در حوزه انرژی اتمی با یکدیگر مذاکراتشان را انجام داده و گفت‌وگوها را پیش ببرند و سفر آقای رافائل گروسی نیز در همین چارچوب تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

ترامپ به فشار بر جامعه جهانی برای احیای تحریم‌ها ادامه می‌دهد/ تدوین برنامه صلح منطقه‌ای ضروری است/ سفر گروسی تاثیری بر تنش‌های ایران و آمریکا ندارد

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که روزهای اخیر رخ داده است و پیروزی ایران در شورای امنیت را در پی داشته و اینکه طرح آمریکا علیه ایران نیز شکست خورد، این طبیعی است که ناظران و کارشناسان ارزیابی‌های مختلفی از یک نشست فنی خواهند کرد و علاقه‌مند هستند که این نشست فنی را به سمت یک نشست سیاسی سوق دهند در صورتی که این دیدارها می‌بایست دیدارهای فنی و حقوقی باشد و در همین چارچوب هم برگزار شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: وقتی نشست‌هایی در سطح مدیران ارشد مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود مباحث و موضوعات مختلف مطرح می‌شود و این احتمال وجود دارد که نقطه نظرات ایران از زبان دکتر صالحی به آژانس منتقل شود و احتمال دارد که حتی نقطه نظرات سیاسی ایران هم در این میان منتقل شود، اما چون ماهیت این نشست‌ها سیاسی نبوده و فنی و حقوقی است طبیعتاً در همین راستا خواهد بود، اما در مذاکرات سیاسی اثرگذاری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نتیجه این نشست‌ها در مذاکرات تیم دیپلماتیک و دستگاه دیپلماسی ایران اثر خواهد گذاشت اما اینکه این نشست با ابعاد سیاسی برگزار شود و توقع اینکه از دل این نشست دستاورد مذاکراتی و سیاسی بیرون بیاید منتفی است و اینگونه نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اسناد و ادعای رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته‌ای ایران که در اختیار آژانس قرار گرفته و اصرار بر مستند قرار گرفتن آن‌ها از سوی برخی کشورها، گفت: هیچ‌گاه این اسناد تایید نشده و اساسا در حد ادعا بوده است، طبیعتاً وقتی این موضوع مورد تایید قرار نگرفته نمی‌تواند در یک مذاکره حرفه‌ای درباره اسناد جعلی صحبت شود. شاید بتوان در حواشی مذاکرات راجع به آن صحبت کرد اما در دل مذاکرات فنی و در سطح حرفه‌ای هیچ‌گاه موضوعات حاشیه‌ای مطرح نخواهد شد و قطعا اگر هم مطرح شود، پاسخی به آن داده نخواهد شد؛ ضمن اینکه مذاکراتی در این سطح، محتوایش از قبل مشخص است و برای سازمان انرژی اتمی ما از قبل مشخص شده است که با مدیرکل آژانس بین‌المللی در چه حوزه‌هایی گفت‌و‌گو انجام دهد.

وی افزود: طبیعتاً محور جلسات مشخص می‌شود و بر اساس آن دیتاها جمع‌آوری شده و بعید می‌دانم که حتی اگر این موضوع مطرح می‌شد منتج به تشکیل جلسه‌ای درباره آن می‌شد، بنابراین موضوع حاشیه‌ای و بیشتر رسانه‌ای است تا اینکه در سطح مقام‌های عالی رتبه کارکرد پیدا کرده و مطرح شود.

محمدی درباره چشم‌انداز دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی با مقام‌های ایرانی گفت: نمی‌توان مشخص گفت، اینکه مثبت خواهد بود، مشخص نیست، اما اگر در این نشست‌ها واقعا موضوعات فنی مطرح شود و آنها کارکرد فنی و حقوقی به نشست دهند و جزئیات مسائل فنی مطرح شود طبیعتا مثبت خواهد شد اما اگر بخواهد، کارکرد سیاسی داشته باشد و نگاه از این زاویه باشد که از نشست‌ها موضوعات سیاسی خارج شود، طبیعتاً مثبت نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: