کد خبر: ۸۶۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
تعداد بازدید: ۲۱۷
حزب اراده ملت در بیانیه‌ای بر تحقق آنچه که حقوق کارگران خوانده شد، تاکید کرد و راهکارهایی برای برون رفت از شرایطی فعلی این قشر اراده داد.

بیانیه حاما درباره راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی کارگرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، کمیته اقشار و اصناف حزب اراده ملت درباره مسائل کارگران، تولید و تحصن‌های کارگری که در ماه‌های اخیر صورت گرفته، بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«از سالیان گذشته تا به امروز، کارگران، همواره از تاثیرگذارترین و سازنده‌ترین، و در عین حال محروم‌ترین و نادیده‌ انگاشته‌شده‌ترین اقشار جامعه هستند. در این میان، تنها ابزار آنها برای احقاق حتی بخش کوچکی از حقوق پایمال شده‌شان، دست از کار کشیدن، تجمع کردن و تحصن بوده است. ابزاری که گاه هزینه‌های سنگینی نیز برای این قشر محروم جامعه به همراه داشته است.

در چند ماهه اخیر علاوه بر فشارهای همیشگی بر این طبقه، درگیری با عواقب اقتصادی بیماری مهلک و کشنده کووید-۱۹ نیز سنگینی این فشارها را دو‌چندان کرده و گذران معیشت این بخش از جامعه را سخت‌تر و دشوار‌تر نموده است. از همین رو، روزانه شاهد افزایش تجمعات و تحصن‌های کارگران در نقاط مختلف کشور، برای تحقق‌ بخشیدن به اندک حقوق قانونی خود هستیم. به یقین این امر در دهه پنجم انقلابی که قرار بود امید و پناهی برای مستضعفان و زحمت‌کشان باشد، امری شایسته و نیکو نیست.

متاسفانه روندی که از نخستین سال‌های دولت سازندگی در کشور پیش‌گرفته شد، به بهانه سازندگی، عمران و آبادانی کشور، روز به روز حقوق بدیهی کارگران در قوانین موضوعه کشور را کاهش داد.

متاسفانه از آن دوران به بهانه حمایت از تولید و تولیدکننده تبعاتی دامن‌گیر جامعه کارگری ایران شد. اما در تولید هیچ تغییری حاصل نشد.

در بحث واگذاری‌ها، اولویت با تعاونی متشکل از کارکنان و کارگران بود که این پرونده هم مسکوت گذاشته شد‌.

در واقع به بهانه بهبود اقتصادی هزینه‌های این تغییر و تحول بر دوش کارکنان و کارگران افتاد ولی در عمل هیچ بهبودی در اقتصاد حاصل نشد.

به مرور زمان، این تضییع حقوق، با اسم رمز «خصوصی‌سازی»، شدت بیشتری یافت و علاوه بر تحدید حقوق اولیه کارگران و مزدبگیران جامعه، سبب نزول صنعت و تولید نیز شد.

نگاهی به کارنامه فاجعه‌بار این پروسه در مجتمع‌های صنعتی و تولیدی گوناگون خصوصی شده، بیانگر عمق این فاجعه است. امروزه یکی از آشکارترین جلوه‌های این واگذاری‌های غیر‌کارشناسانه را در دو کارخانه «هپکو اراک» و «نیشکر هفت تپه» شاهدیم.

کارخانه نیشکر هفت تپه، در آستانه سومین ماه تحصن کارگرانش برای مطالبه‌ حق طبیعی و ناچیز خود (پرداخت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری) است. همچنین کارگران کارخانه هپکو، وارد هفته سوم تحصن برای دریافت حقوق معوقه (ماه‌های خرداد و تیر سال جاری) شده‌اند.

حزب اراده ملت ایران ضمن حمایت از خواسته‌های به‌حق کارگران این دو کارخانه و سایر واحدهای اقتصادی دارای مشکلات مشابه، خواستار موارد زیراست:

۱- بازنگری جدی و اصولی در فرآیند و شیوه واگذاری واحدهای اقتصادی دولتی (اعم از کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی و تولیدی و مراکز خدماتی) به بخش خصوصی جهت پیشگیری از تضییع حقوق کارگران آن واحدها.

۲. بررسی جدی و دقیق واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته و تجدید‌نظر در واگذاری‌های غیر‌کارشناسانه‌ و غیر اصولی.

۳- به رسمیت شناختن حق تشکل‌یابی مستقل کارگران در قالب سندیکاها و اتحادیه‌ها ‌و شوراهای کارگری و ایجاد بسترهای مناسب قانونی و اجرایی در راستای تحقق آن.

۴. بررسی دقیق کلیه قوانین تصویب شده در سه دهه گذشته، که سبب سلب حقوق اولیه کارگران شده و در عین حال مسیرهای قانونی احقاق حقوق آنان را با دشواری مواجه ساخته است. از جمله برخورد با قراردادهای سفید امضا.

۵- بازنگری در میزان حداقل دستمزد کارگری و متناسب سازی ضریب افزایش سالانه آن با نرخ تورم در سال جاری، و نیز اجرایی شدن هر چه سریع‌تر افزایش حق مسکن کارگران

۶. لزوم توجه احزاب به مباحث کارگری

۷. امکان تجمعات صنفی کارگری و پرهیز از برخوردهای قضایی و امنیتی با اعتراضات صنفی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: