کد خبر: ۸۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
تعداد بازدید: ۲۱۶
وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای نخواهد آورد، ‌تاکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم اسنپ بک ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.

ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ‌بک ندارد / آمریکا برای شورای امنیت شعور قائل نیست/قطعنامه تمدید تحریم رای نمی‌آوردبه گزارش خبرداغ ، «محمدجواد ظریف» پیش از ظهر امروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره تلاش‌های آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها حدود سه ماه روی یک قطعنامه بسیار طولانی، تند و با مفاد غیرقابل باور در برخی مسائل مشغول رایزنی با همه دنیا بودند.  آنها از تمام توان خود استفاده کردند و در دوران شیوع کرونا، در عالی‌ترین سطوح وزارت امور خارجه از جمله شخص وزیر سفرهایی به کشورهای مختلف انجام دادند.

قطعنامه آمریکا کمتر از پنج رای داشت

این دیپلمات عالی‌رتبه با اشاره به ناکامی‌ آمریکا در ایجاد اجماع علیه ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه آنها کمتر از پنج رای می‌آورد. در برخی از پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد. این کار باعث می‌شد انزوای آمریکا در دنیا کاملا بسیار واضح و مشخص نشان داده شود.

ظریف افزود: هفته گذشته آمریکایی‌ها سند قبلی را پخش کرده بودند. اعلام هم کرده بودند که روز دوشنبه این سند را به شکل رسمی پخش می‌کنند و روز سه‌شنبه در مورد آن رای‌گیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دیروز بعد از ظهر شنیدیم اعلام کرده‌اند جلسه رای‌گیری را به عقب انداخته‌اند، تصریح کرد: دیروز یک قطعنامه کوتاه در چند بند ولی با همان هدف و به صورت موذیانه تلاش کردند همان هدف را در قالب چند بند به نتیجه برسانند که برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می‌کنند یک مطلب را اگر از پنج صفحه به پنج خط تبدیل کنند، اعضای شورای امنیت فکر می‌کنند این مطلب تغییر محتوایی کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قطعنامه بسیار غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت استفاده کنند. این قطعنامه هم رای نخواهد آورد و حتی تعداد آرای آن، بسیار اندک خواهد بود. به احتمال تقریبا قریب به یقین ما با یک قطعنامه جدید روبه‌رو نخواهیم بود.

آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد

ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رای نمی‌آورد، ابراز داشت: آنها ادعا کردند بعد از آنکه قطعنامه‌شان شکست می‌خورد، از روش اسنپ بک استفاده می‌کنند. روش اسنپ بک کاملا مشخص است. از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد.

وی با بیان اینکه سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ بک را انجام دهد، عنوان کرد: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده برجام است، به صراحت اعلام کرد آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌شان کاملا مشخص است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: از نظر حقوقی، این مسئله آنقدر معلوم است که همان روزهای خروج آمریکا از برجام، بولتون که طراح و مهندس خروج ایالات متحده از برجام بود، در پاسخ به سوالی در مورد استفاده آمریکا از اسنپ بک، صریحا پاسخ داد ما از این توافق خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: