کد خبر: ۸۵۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
تعداد بازدید: ۴۰۱
در میان خوانندگان پاپ امروزی که هنوز در بورس هستند، تا پیش از شیوع کرونا کنسرت‌های منظم داشتند و هنوز طرفداران حاضرند برای آن‌ها وقت و انرژی بگذارند فریدون آسرایی از همه باسابقه‌تر است.

فریدون آسرایی؛ یک جوان ۶۴ساله!به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه جام جم: در میان خوانندگان پاپ امروزی كه هنوز در بورس هستند، تا پیش از شیوع كرونا كنسرت‌های منظم داشتند و هنوز طرفداران حاضرند برای آنها وقت و انرژی بگذارند فریدون آسرایی از همه باسابقه‌تر است. او وقتی شروع كرده كه خیلی از بچه‌های بَند‌های امروزی هنوز متولد هم نشده بودند و همچنان تلاش می‌كند تا كاری ارائه دهد كه بتواند از آن دفاع كند. او كه با «خوشگل عاشق» توانست خیلی خوشگل از طرفدارانش دلبری كند در آغاز 64 سالگی با ما هم‌صحبت شده تا در مورد زندگی شغلی و شخصی این 64 سال بگوید، از خاطره‌سازی‌هایی كه برای ما كرده و تلاشی كه همچنان برای ساختن خاطراتی قشنگ‌تر می‌كند.

بزنیم به تخته اصلا به شما نمی‌آید كه 64 ساله شده باشید!

(می‌خندد) به هر حال بیاید یا نیاید مهم این است كه سن كار خودش را می‌كند و الان من 64 ساله‌ام.

البته امسال برای همه تولد‌ها یك تفاوت وجود دارد و آن هم تولد زیر سایه كروناست.

بله متاسفانه همین چند روز پیش كرونا باعث شد كه دوست و مدیر برنامه‌هایم آقای یگانه‌پور، ابتدا پدرشان و سپس خودشان فوت كنند، خیلی زود بیماری رشد كرد و هنوز برای من غیرقابل باور است كه چطور این‌قدر سریع همه‌چیز اتفاق افتاد. از این رو من امسال تولدی ندارم و بعد از یك عمل جراحی كوچك مشغول استراحت هستم.

امیدواریم كه خودتان در سلامت باشید. ما با شما هنوز كار داریم و منتظر آلبوم جدیدتان هستیم، به كجا كشید؟

اتفاقا قرار بود قبل از این جریانات كرونا در آذرماه سال گذشته آلبوم را منتشر كنیم كه متاسفانه شرایط فراهم نشد، بعد هم كه درگیر كرونا و جریاناتی كه هنوز در آن هستیم، شدیم كه انتشار آلبوم عقب افتاد.

مشخص است كه چه زمانی منتشر می‌شود؟ شش سالی می‌شود كه از شما آلبومی منتشر نشده است!

منتظریم تا ببینیم این جریانات به كجا می‌رسد؛ راستش قضیه این است كه هر خواننده‌ای وقتی آلبومی منتشر می‌كند، می‌خواهد از آن منتفع شود، كنسرت برگزار كند و...، اگر من امروز این آلبوم را منتشر كنم، آهنگ‌هایش بگیرد و مخاطبان با آن ارتباط برقرار كنند، این‌قدر تعداد كار‌هایی كه منتشر می‌شود زیاد شده كه اگر زودتر از این موقعیت استفاده نكنیم، كار‌ها خیلی زود فراموش می‌شود. بنابراین در این ایام كرونا كه نمی‌توان كنسرت گذاشت، ترجیح می‌دهیم آلبوم را منتشر نكنیم. امیدوارم زود‌تر واكسنی پیدا شود و گشایشی به وجود آید تا ما هم بتوانیم آلبوم را منتشر كنیم.

این آلبوم را هم با بهروز صفاریان كار كرده‌ایدبله، هشت قطعه آماده است و آقای صفاریان از مدت‌ها قبل روی آنها كار كرده است، امیدواریم كه هرچه سریع‌تر شرایط مهیا شود و بشود آلبوم را منتشر كرد، چون به قول شما شش سال طول كشیده است.

یادم است كه آخرین تك‌آهنگ شما هم در ایام نوروز منتشر شد.

بله واقعیتی وجود دارد كه الان كسی آلبوم منتشر نمی‌كند و همه سعی می‌كنند انرژی‌ای كه قرار است روی یك آلبوم بگذارند، روی یك تك‌آهنگ بگذارند تا همان تك‌آهنگ همه‌گیر شود و همان را در كنسرت چهار بار اجرا كنند، بقیه كار‌ها فقط باید وجود داشته باشند كه تعداد قطعات كنسرت تكمیل شود.

البته شما خودتان هم با یك آهنگ به اصطلاح «هیت» شده به موسیقی ایران معرفی شدید.

بله كار خوشگل عاشق اما من در هر آلبومم حداقل یك آهنگ داشته‌ام كه آن آهنگ مورد توجه قرار گرفته. در آلبوم اولم خوشگل عاشق بود، در آلبوم دومم قطعه «سلام»، در آلبوم «عشق یعنی» خود عشق یعنی و «هنوزم همونیم»؛ در همه آلبوم‌ها آهنگی داشته‌ام كه مورد توجه قرار بگیرد و شاید هیچ‌كدام موفقیت خوشگل عاشق را تكرار نكرده‌اند اما مورد توجه قرار گرفته‌اند و الان وقتی كنسرت می‌گذارم به اندازه یك آلبوم كار خوب و مورد توجه دارم كه اجرا می‌كنم و با آنها همخوانی می‌شود.

البته به نظر اگر برخی از كار‌هایی كه در آلبوم‌ها ارائه كرده‌اید را به صورت تك‌آهنگ منتشر می‌كردید شاید می‌شد تا كار‌های هیت‌تری هم داشته باشید مثل كار «جاذبه» در آلبوم عشق یعنی كه شاید اگر تك‌آهنگ بود با اقبال بیشتری رو‌به‌رو می‌شد.

ببینید وقتی شما كاری مثل خوشگل عاشق را منتشر می‌كنید خیلی سخت است. دیگر بتوانید كاری را به موفقی آن داشته باشید. یكی از بزرگان موسیقی كشورمان به من قبل از این‌كه خواننده شوم، گفت كه خواننده شدن اتفاقی است كه بالاخره یك روز برایت می‌افتد اما این‌كه بتوانی همیشه در بورس باشی و خواننده مطرحی باشی خیلی سخت است.

از زمانی كه من به ایران برگشته‌ام تا به امروز ببینید كه چه تعداد خواننده داشتیم كه خوانندگان خوبی هم بوده‌اند اما امروز دیگر اثری از آنها نیست و بعضی از آنها الان فقط تك‌آهنگ‌هایی را منتشر می‌كنند كه فراموش نشوند. من همیشه سعی كرده‌ام كه یك روند ثابت در كارم داشته باشم و منحنی عملكرد شغلی من بالا و پایین نداشته باشد، اما یك جا‌هایی هست كه می‌بینی باید بازاری باشی!

بازاری شدن خطرناك نیست؟

هست، خیلی هم خطرناك است. اگر بازاری باشی خیلی زود تمام می‌شوی. ما تلاش می‌كنیم كه كار خوب تولید كنیم و تا جایی كه از دست‌مان برمی‌آید روی ترانه‌ها، ملودی‌ها و تنظیم‌ها كار كنیم، انتخاب‌های خوب داشته باشیم. به نظر من كار خوب همیشه خریدار دارد

چقدر از آهنگ‌ها كه در كنسرت اجرا می‌كنید از بخش بازاری است و چقدر از بخشی كه خودتان تمایل داشته‌اید؟

بیشتر آهنگ‌هایی كه مورد استقبال بوده را انتخاب می‌كنم، مثلا من «بوی سیب» را هیچ‌وقت اجرا نكردم‌، «قهوه‌خونه‌ها» را اجرا نكرده‌ام، اینها را دوست دارم ولی فقط در كنسرت‌هایم دكلمه شده‌اند.

شما علاوه بر این‌كه اخیرا در انتشار تك‌آهنگ‌های‌تان فاصله زیادی وجود دارد در زمینه ویدئو تقریبا تا به امروز كار جدی نكرده‌اید؛ چرا از این فرصت كه برای انتشار ویدئو مهیا شده استفاده نمی‌كنید؟

بله من تا به حال ویدئو نداشته‌ام، یك ویدئو آماده كرده‌ام كه دوست بازیگرم آقای رامین راستاد هم در آن بازی كرده‌اند، به‌دنبال فرصت مناسبی برای پخش بودیم كه با توجه به نزدیكی ماه محرم، احتمالا پخش آن به بعد از ماه محرم موكول شود. البته هنوز مجوز‌هایش را نگرفته‌ایم. ابتدا باید مجوز آهنگ را بگیریم و پس از آن هم باید مجوز ویدئو را دریافت كنیم تا بتوانیم آن را پخش كنیم.

بگذارید كمی از فضای كاری فاصله بگیریم و باز به سالگرد تولدتان بپردازیم. اگر قرار باشد كه یك بخش از زندگی 64 ساله‌تان را به عنوان بهترین بخش زندگی‌تان معرفی كنید كدام بخش است؟

دورانی كه در فیلیپین درس می‌خواندم بهترین و زیبا‌ترین دوران زندگی من بود. واقعا خوش می‌گذشت و كسانی هم كه با هم درس می‌خواندیم همین عقیده را دارند كه واقعا دوران خوشی بود.

و اگر بخواهید سخت‌ترین دوران زندگی‌تان را مشخص كنید كدام است؟

زمانی كه به ایران برگشتم واقعا دوران سختی برایم بود. فوت مادرم و همچنین مشكلات دیگری داشتم. در کل همه چیز دست به دست هم داد تا این دوران سخت‌تر شود.

فقط همین مسائل بود یا مسائل دیگری هم باعث سخت‌تر شدن شده است؟

بله من زمانی كه در خارج از ایران بودم، تنها بودم و اگر مشكلی هم وجود داشت، مشكلات خودم بود. نه این‌كه روز‌های سختی در آنجا نداشتم و در سه سال اول مهاجرت سال‌های بسیار سختی را گذراندم. اما در كانادا زیاد كار كرده بودم و موقعیت مالی خوبی داشتم.

من در كانادا فقط خودم بودم و اگر غم و غصه‌ای هم وجود داشت فقط غم و غصه خودم بود اما اینجا كه برگشتم مشكلات و غم و غصه دیگران هم اضافه شد. غم خواهر، غم برادر، غم دوستان و همسایگان، غم دیگران هم تو را غمگین می‌كند. الان من به عنوان یك خواننده به دلیل شرایط كرونا بیكار هستم. آیا كسی از من سراغ می‌گیرد؟

البته در مورد شما می‌گویند كه یكی از ثروتمندترین خوانندگان ایرانی هستید!

نه بحث این نیست كه من ندارم یا این‌كه وضع مالی‌ام بد است، بحث این است كه شرایط خوب نیست و شرایط بدی را داریم می‌گذرانیم. در شرایط سختی هستیم و این سختی به تك‌تك ما منتقل می‌شود. ما همه‌اش به راه‌هایی متوسل می‌شویم كه بتوانیم روزها و شب‌های‌مان را بگذرانیم. یك مشكلی كه اینجا وجود دارد این است كه همه مردم سیاسی شده‌اند و مدام به دنبال اخبار سیاسی هستند. اما در خارج از ایران كسانی كه به دنبال سیاست هستند، افراد محدودی هستند و بقیه مردم به كار و زندگی‌شان می‌پردازند.

اگر قرار باشد در زندگی‌تان اثر یا آثاری را انتخاب كنید كه به نظرتان روایتگر بخشی از زندگی شما هستند، كدام یك از آثارتان را نام می‌برید. اصلا كار‌های این‌چنینی داشته‌اید یا نه؟

من خیلی از آهنگ‌هایم را تحت شرایط خاصی ساخته‌ام. مثلا واقعیتش این است كه خوشگل عاشق را برای كسی خواندم، آهنگ «خداحافظ نگو» را برای كسی خواندم، سلام را برای كسی خواندم، «خاطرات گمشده» را برای كسی خواندم، این است كه در شرایطی اتفاقاتی در زندگی می‌افتد كه نگاه می‌كنی و شعری را می‌بینی كه وصف حال زمان خودت است و اجرا می‌كنی.

می‌توانم بپرسم كه خوشگل عاشق را در زمان خوش وصال خواندید یا در زمان فراق؟

(می‌خندد) خوشگل عاشق در زمان خوب عاشقی بود. در زمان فراق سلام، خاطرات گمشده، خداحافظ نگو را خواندم.

از كدام كار‌های‌تان دفاع می‌كنید؟

اكر از كاری دفاع كنم كار «كبوتر» را خیلی دوست دارم، كار بوی سیب را خیلی دوست دارم و قهوه‌خونه‌ها را دوست دارم. اینها یك سری آهنگ‌های خاص است كه هر كسی به آنها علاقه‌مند نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: