کد خبر: ۸۵۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
تعداد بازدید: ۲۳۹
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه استان لرستان ۷۰ درصد کل اتحادیه اروپا تنوع گیاهان دارویی دارد، گفت: سه تا ۵ درصد سنگ‌های تزئینی دنیا متعلق به لرستان و دارای رتبه سوم یا چهارم در بارندگی، مراتع و جنگل ها است.

ساختار بودجه کشور ظالمانه بسته شده/ لرستان ۷۰ درصد کل اتحادیه اروپا، تنوع گیاهان دارویی داردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (اول مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: آنچه که در مورد لرستان می‌گویم به معنای انکار بزرگی سایر اقوام و مردمان ایران نیست بلکه برخلاف ادبیات رایج می‌خواهم از مظلومیت مردم لرستان بگویم اما مظلومیتی که با شجاعت، آزادگی، پاکدامنی و اقتدار عجین شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند؛ " شجاعت جوانان لرستانی را اگر دیگران شنیده‌اند من با چشمان خود دیده‌ام" خوب است بدانید لرستان و قوم لر افتخار دارد که یکپارچه بر ولایت امیرالمومنین علی ( ع ) و همیشه مدافع تمامیت ارضی و استقلال ایران اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: از دلایل اصالت نژادی لرستان این است که هیچ دشمنی در طول تاریخ نتوانسته بر لرستان استیلا پیدا کند و گاهی از اسب افتاده‌ایم اما همیشه اصیل مانده‌ایم؛ جوانان لرستانی پوزه مغول، محمود افغان، رضاخان و منافقان را در مرصاد به خاک مالیدند آیا می دانید شهید عباس بابایی پسوند چگینی دارد و شهید زین‌الدین از تبار لرستان و شهید حاج قاسم سلیمانی از طرف مادری از نژاد لر است؛ آیت‌الله بروجردی به عنوان مرجع مطلق شیعیان و استاد امام راحل از لرستان برخاسته است و از نظر فرهنگی هم تاریخ کهن لرستان گواه بلندای فرهنگی استان من است.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پایتخت مطلق جهان با قدمتی بیش از ۳ هزار سال تنها یک مثال است؛ پل شکسته، سنگ نوشته، قلعه فلک الافلاک و صدها اثر تاریخی و فرهنگی دیگر از قدمت فرهنگی دیار من خبر می دهند.

ویس‌کرمی با بیان اینکه تقدیم بیش از ۶ هزار شهید گلگون کفن سند افتخار لرستان است، گفت: لرستان دارای مساحتی سه برابر لبنان و جمعیتی یک سوم آن، ۱۲ درصد آب‌های سطحی ایران با حدود ۱۲ میلیون خروجی آب، سومین حوزه آبریز کشور، از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر و پایتخت مطلق جهان است و یکی از ۴ بخش اصلی موزه ایران به لرستان اختصاص دارد و دارای تنوع بوم زیستی بی‌نظیر با وسعت‌های گردشگری است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برنج شهرستان خرم‌آباد بهترین برنج ایران و زعفران آن کیفیتی برتر از خراسان دارد اما کشت برنج و زعفران در استان ما صورت قانونی نیافته است، زمین های زراعی استان به تنهایی از ۸ استان کرمان، سمنان، هرمزگان، خراسان جنوبی، قم، بوشهر، البرز و یزد حدود ۵ هزار هکتار بیشتر است و متوسط بارش در لرستان ۲ و نیم برابر ایران اما درصد کشت استان نصف میانگین کشوری است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه سهم لرستان از مخازن آبی کشور کمتر از نیم درصد است، ادامه داد: استان لرستان ۷۰ درصد کل اتحادیه اروپا تنوع گیاهان دارویی دارد، سه تا ۵ درصد سنگ‌های تزئینی دنیا متعلق به لرستان است و از ۶۴ درصد نوع ماده معدنی شناخته شده ۲۶ نوع آن در لرستان وجود دارد و دارای رتبه سوم یا چهارم در بارندگی، مراتع و جنگل ها را دارا است.

وی با انتقاد از اینکه ساختار بودجه کشور ظالمانه بسته شده است، تصریح کرد: به ظاهر بودجه عمرانی ما در سال های اخیر افزایش یافته اما این بودجه حداکثر ۱۰ درصد ورودی تخصیصی است و ۹۰ درصد بودجه از طریق وزارتخانه تخصیص می‌یابد که سلیقه‌ای، لابی محور و تبعیض آمیز است؛ به عنوان مثال سهم استان لرستان از تسهیلات بانکی در بازه زمانی ۹۶ تا ۹۸ کمتر از یک صدم استان یزد در حالی که جمعیت ما یک و نیم برابر این استان است.

نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ذخایر فراوان گاز، نفت و قیر در استان لرستان کشف شده اما جوانان ما سهم چندانی از پتروشیمی خرم آباد ندارند و از برکت واگذاری‌ها و چوب حراج ظالمانه به کارخانجات استان در دولت سازندگی و اصلاحات به تلی از ضایعات تبدیل شدند.

ویس‌کرمی تصریح کرد: لرستان جنات تجری من تحتها الانهار است اما با لبان تشنه بر لب دریا نشسته و هیچ کدام از شهرهای استان از منبع آب شرب پایدار برخوردار نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: